bogtrotter Plussen met schaduwprojecties lijkt me inderdaad het meest voordehand liggend - maar ik begrijp ook wel het soort-van realisme in de aanpak van het huis. We horen de streekbewoners over de bende, we treffen Hugo aan, en zien dàn pas in de hoofdshow dat het huis vervloekt is. Je wil dus nog niet te veel breken met realisme of té veel effecten toevoegen.
Maar je kan wat er aanwezig is natuurlijk wel verhogen. Kaarsen die aan en uitgaan, meer dramatische uitgesproken lichteffecten, schaduwspel, etc. De animatronic van Hugo was indrukwekkend genoeg in het begin, maar nu heb je misschien wat meer nodig. Buitenlandse bezoekers zijn ook een grote factor, en die hebben er misschien echt helemaal niks aan.
Hier wilde ik toch nog even op inhaken. Op zich is er in de eerste voorshow van Villa Volta niets realistisch aan het horen van stemmen natuurlijk. We accepteren dat vanwege dat mooie 'suspension of disbelief', maar eigenlijk is het gek. Er wordt ook niet de suggestie gewekt dat het hier om geestverschijningen gaat of iets dergelijks. En eigenlijk is er best wat mogelijk, want het gaat hier immers om een vervloekt huis. Ik heb eens zitten armchair imagineeren. Stel je voor:
We kennen de ruimte van de eerste voorshow. Tegen de achterwand (waar we door binnen komen) en tegen de linkerwand hangen meerdere schilderijen of wandkleden. Duidelijk buitgemaakt op eerdere rooftochten en nu patserig opgehangen in het rovershol van de hoofdman. We zien onder andere bok(ken)(rijders), de abdij van postel en brabants landschappen. Een laatste schilderij hangt achter de wandkleden waar nu de bokkenpoot hangt.
Tussen de schilderijen hangen kaarsen of fakkels. Bij binnenkomst branden deze. Zodra de muziek begint, waait een windvlaag door de ruimte die ze uitblaast. Bij de start van de vertelling, verlichten ze steeds subtiel een van de schilderingen.
Als de verteller spreekt, komen de schilderijen 'subtiel' tot leven. Bij ''zij noemden zich de Bokkenrijders'' galloperen enkele bokken in hun schilderij en schieten hun schaduwen door de ruimte. De landschappen waar ze langs draven, verdorren of vliegen in brand. Als de dorpelingen het woord nemen, nemen de schaduwen af.
In de rede over de adbij van postel, kleuren de wolken boven het schilderij langzaam donker. Het 'satanische gildeteken' verschijnt als duivelse verschijning bloedrood in het schilderij. De rookwolken trekken wederom in schaduwvorm over de muur.
De dorpelingen praten over Hugo. De kamer hult zich in het donker, maar de gordijnen blijven belicht. Nadat de verteller Hugo introduceert, ''.. die zich bij dit gemene pak van rovers aansloot.'', horen we wederom de donder en vallen de gordijnen weg. We zien een angstaanjagend schilderij van Hugo in zijn hoogtijdagen. Lange zwarte manen, en een gemene grijns. Bij de woorden ''Hugo, de Bokkenrijder'' wordt de ruimte wederom donker en zien we op zijn gezicht een skeletachtige bokkenkop met vuurrode ogen...
Wisfull thinking misschien, maar ook niet onmogelijk. Bijkomend voordeel is dat het eerste verhaal wat visueler wordt, waardoor het in elk geval meer lading krijgt voor buitenlandse bezoekers. Nadeel; doordat er met projectie en mapping gewerkt wordt, zal misschien een deel van de ruimte afgezet moeten worden. Ik weet niet of zoiets mogelijk is qua aantal personen dat in de ruimte mag en kan zijn. Bijkomstigheid; ik heb de voorshow een paar keer zitten bekijken en eigenlijk is in het laatste stuk van de dorpelingen het een-tweetje met, 'hoogmoed komt voor den val' en de reactie daarop, langdradig en overbodig. Door deze 2 zinnen eruit te halen blijft de dialoog overeind, wordt het iets minder langdradig en is een van de vele parallelen met de Baron eindelijk verleden tijd.
Voorshow 2 is wat lastiger te upgraden wat mij betreft, maar misschien is dat ook wat minder nodig. Anders kom je al gauw bij projecties van Vrouwe Goeds uit, wat weer enorm gekopieerd is van de Baron. Het verhaal op een of andere manier in een andere taal kunnen volgen, zou wel een grote meerwaarde zijn.