Stond dit podium echt direct naast de vaargeul? Is dat ook niet een beetje vragen om problemen?

Ik vraag me wel af in hoeverre het waterbassin door Europa-Park opgebouwd wordt. Die high-diving show lijkt me uitgevoerd te worden door een externe crew van entertainers, die ongeveer van mei tot september hun tenten opslaan in Europa-Park. De (summiere) decoratie wordt wellicht door het park aangeleverd, maar zou het eigenlijke bassin niet van dat showgezelschap kunnen zijn?

Het is natuurlijk pure speculatie en ik wil Europa-Park zeker niet goedpraten, want dit had eigenlijk echt niet mogen gebeuren.

Pfff, dit had echt naar af kunnen lopen. Wat moeten de mensen in de boot geschrokken zijn!
    Bizar hoe de springtoren ook naar achteren geslagen is, en dat de 25 meter toren gewoon weg is (en gelukkig dát daar niet iemand op stond). Wat een kracht heeft water dan toch.

Nooit nagedacht dat dit een gevaarlijke setting was, maar als je dit zo ziet is het eigenlijk bizar dat je naast een attractie zo’n tijdelijke constructie hebt staan.

• Jules heeft hierop gereageerd.

MisterW Wow! Er stond zelfs wèl iemand op de toren, Mark. Wat een geluk dat niemand (voor zover we nu weten) zwaargewond is geraakt zeg. Het bassin valt gewoon uit elkaar onder de druk van 't water.

• Mark heeft hierop gereageerd.

Jules Wow! Er stond zelfs wèl iemand op de toren,

Ja, en die heeft daarna last van haar been (lijkt een vrouw te zijn) want valt in 1 meter diep water. Gelukkig niet van het allerhoogste plankje.

Wat een onwaarschijnlijk beeld dit. Hopelijk maken de gewonden het goed.

MisterW

Wow dat filmpje 😱 Bizar wat een pecht Europapark heeft.

Er wordt denk ik minimaal al 10 jaar deze show opgevoerd op deze plek, je vraagt je af hoe het zo mis heeft kunnen gaan? Dit had ook zo veel slechter kunnen aflopen met de boot van Atlantica die net langskwam, ze mogen van geluk spreken dat er "maar" 3 gewonden zijn waarvan 1 bezoeker. Hopelijk gaat het goed met de slachtoffers en voor mij part komt deze show ook niet meer terug in de toekomst. Had het er van de week nog over dat dit soort shows voor mij best wel passé zijn, maar het scoort geloof ik nog wel bij andere bezoekers.

• Mark vindt dit leuk.

Wat een geluk dat het nog zo afgelopen is, dit had zoveel erger kunnen zijn.

De show zal dit jaar niet meer terugkeren denk ik, voor komende jaren is dat nog even afwachten.

Jules
        Dat idee heb ik ook. Alle uitbreidingen zijn geweldig voor ons fans. En de kwaliteit van de uitbreidingen word van een steeds hoger niveau (tov het kneuterig Duits dat anderhalf decennium geleden nog de norm was).
        Alle uitbreidingen vragen ook veranderingen in de structuur van de organisatie en het aanpassen van menselijke procedures kost nu eenmaal tijd.

Verder is het een enorm geluk dat er geen doden zijn gevallen en ik hoop dat de gewonden er weer helemaal bovenop gaan komen.

Zo'n waterbak is gemaakt om enorm veel druk van binnen naar buiten aan te kunnen. maar door de plaatsing in water komt er bij tijd en wijle ook druk van buitenaf door de golfslag van de boten. Als die druk van buitenaf een beweging van de waterbak naar binnen heeft geforceerd hoeft er maar ergens een miniem gat te ontstaan en de boel klapt.

MisterW

Jeetje inderdaad een heftig filmpje. Ik schrok er zelf van. 😱 Ik hoop dat het goed gaat met de slachtoffers! 🙏

Extraxyz Eens. Het lijkt, zoals hierboven al werd aangegeven, alsof EP dingen soms te snel af wil hebben. Zeg maar de Franse slag, maar dan snel. En na verloop van tijd gaan dingen dan mis. Ik zeg niet dat EP hier iets aan kan doen, allicht is de basis idd van de externe partij, maar zoals Peter ooit zei; Als iets 1 keer gebeurd is het een incident...

Wow, wat heftig. Sterkte aan iedereen.

Extraxyz Het staat er al 10 jaar, ik denk niet dat dit hiermee te maken heeft. Ze zouden hier wel met zorg dit opbouwen, juist omdat het dichtbij de bocht van SuperSplash is.

Wat een heftig ongeluk, hoop dat de slachtoffers het goed maken

pretparkgekkie05-10 Het staat er al 10 jaar, ik denk niet dat dit hiermee te maken heeft.

Dat iets ergens al lang staat betekent niet dat er geen nalatigheid in het spel kan zijn, integendeel. We zullen zien of er een onderzoek komt en wat daaruit naar voren komt.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Europa Park draagt een verantwoordelijkheid voor de veiligheid van 7 miljoen gasten per jaar. In drie jaar tijd is er ondertussen twee keer een gigantische brand uitgebroken temidden van een attractie in vol bedrijf en een podium ingestort van werkende show én attractie. Dit kan niet meer weggezet worden als 'wat een pech voor het park'.

QDude24 Dat iets ergens al lang staat betekent niet dat er geen nalatigheid in het spel kan zijn, integendeel. We zullen zien of er een onderzoek komt en wat daaruit naar voren komt.

Naja, an sich wordt de show wel elke keer weg gehaald en opnieuw opgebouwd met een iets ander decoratie wandje ervoor.

Maar het lijkt er gewoon op dat de "golfplaten basis" van 't basin het bij een verbinding begeven heeft, daardoor klapt de boel uit elkaar en valt de toren om, en wordt de normale duiktoren verschoven.

De vrouw die vanaf de hoge duik toren viel komt er nog redelijk goed vanaf, ipv een 2 meter water heeft ze opeens nog maar 30cm ofzo, maar zal mij niets verbazen als die een gebroken been heeft oid.

Ben wel benieuwd of we nog een nieuwe duikshow op die plek terug gaan zien, het ging lang goed en liep nu met een soort van sisser af, maar kan mij voorstellen dat een nieuwe duikshow en bassin daar niet meer gewenst is (alhoewel ik 't wel een toffe locatie vond).

Extraxyz Volgens mij zou elk ander park keihard worden afgerekend op meerdere heftige incidenten in zo'n korte tijd.

Vind deze lastig, ja het staat in EP, maar volgens mij zijn deze duikshow's gewoon praktisch turn key van externe bedrijven, de invloed van EP zal aankleding en de omgeving zijn (audio, licht stukje mee denken in verhaal etc)
              Het hele water en spring gedeelte zal van de externe partij zijn.

• Ronny heeft hierop gereageerd.

Een oplossing moet mogelijk zijn.

Een verlaagde bodem waardoor het niveau van de bodem van het bassin zelf dieper komt te liggen dan de bodem van de attractie. En dan een betonnen (bassin)rand die er in het voorjaar bovenop geplaatst kan worden met behulp van een kraan.

Dan heb je dus een stevige constructie en zelfs als er het water wegstroomt zal er altijd een buffer zijn die niet wegstroomt.

Dan moet je dus buiten het seizoen dat die show te zien is zo'n put afdichten of je hebt een lelijke put onder water.