Universal Parken zorgden in 2022 voor een totale omzet van 7,5 miljard. Disney parks & experiences bracht vorig jaar 28,71 miljard in het laatje.

Neemt niet weg dat het voor Disney moeilijke tijden zijn momenteel. Een verkoop van het bedrijf is mogelijk en dat hoeft voor ons pretpark fans op de langere termijn nog niet heel positief te zijn. Tegelijkertijd alle lof voor Universal hoe snel ze nu bouwen aan meerdere locaties in Orlando, Texas en Las Vegas.

Puur afgaand op wat ik lees van commentaren van echte Amerikanen op Amerikaanse sites kan ik wel een paar zaken bedenken:
1) Disney is gewoon te duur geworden en allerhande zaken die vroeger gratis waren werden extra betalend. Naar wat ik lees staan de meeste Amerikaanse gezinnen er niet zo goed voor dus kiezen ze eieren voor hun geld.
2) Quantiteit boven kwaliteit is de nieuwe leuze aan het worden en dat zie je ook hier. Ik werk bij de post en ik zie de laatste jaren de pakketten veranderen van duurdere merken naar goedkope merken tot zelfs enorme hoeveelheden chinese prullaria. Het maakt de mensen niet meer uit dat het spul na 2 weken uit elkaar valt. Het is spotgoedkoop en ze kunnen voor de prijs van 1 item er 10 bestellen.
Zelfde gebeurd nu bij de parken. Ja, universal florida is per dag duurder maar heeft wel veel meer en snellere attracties die ook even mooi aangekleed zijn in hun eigen stijl. Tenslotte heeft Disneyworld maar 3 achtbanen, waarvan 1 supertam (seven dwarves) en 2 ok. Universal gaan we niet beginnen op te noemen denk ik.
3) Shift in mentaliteit bij de jeugd en dat zie ik ook hier meer en meer doorstromen. Wij zijn vorig jaar met vrienden en een alleenstaande moeder met drie kinderen naar de efteling geweest. Die kinderen hadden een leuke dag maar vonden het park al bij al saai. Het mocht gerust hoger en sneller. We spreken hier over
2 -12-jarigen en eentje van 14.
Disneyworld heeft nu eenmaal niet al te spannende attracties.
4) Verandering in smaak. Zowel de oude als de nieuwe Disney zijn, nja, oudbollig aan het worden voor de jeugd en het zijn verhalen waarvan de angel uit de originele verhalen getrokken is. Universal heeft Harry Potter, Jurassic World, The Simpsons... Verhalen met een angel, intrigerend en spannend.
Ik merk het zelf bij de kleinkinderen van mijn familie: ze kijken minder naar Disney-films omdat ze het niet meer interessant vinden.
5) En dat zal een hele grote, zo niet de grootste factor zijn: woke-backlash. Met een bevolking die zich nog altijd achter de gek van Donald Trump schaart voor het presidentschap kan ik het niet verwonderlijk noemen dat er meer en meer tegengeluiden te horen zijn rond woke.
The little mermaid die men zwart maakt, the blue fairy werd een zwarte transgender, snowwhite een latina en de dwergen geen dwergen meer.... Disney slaat enorm ver door met zijn slinger en dat nemen de Amerikanen niet in dank af.
Zeker niet na het laatste debacle rond de anti-gay/draglaws waarin ze na een periode van stilte zich tegen uitspraken. Probleem was: voor de tegenstanders van de laws heeft Disney te laat gereageerd, de voorstanders vonden het dan weer niet kunnen dat een groot bedrijf zich daartegen uitsprak.

Ik ben helaas nog niet in Orlando geweest, en eerlijk gezegd hoefde het ook niet echt. Maar nu met Velocicoaster, Hagrid en eigenlijk het volledige Epic Universe, staat Orlando wel op de bucketlist. Disney heeft voor mij persoonlijk nooit die aantrekking gehad.

Zoals enkele mensen hierboven zeggen: Universal is minstens even kwaliteitsvol maar heeft gewoon veel meer te bieden qua moderne attracties.

keey87 Tenslotte heeft Disneyworld maar 3 achtbanen, waarvan 1 supertam (seven dwarves) en 2 ok.

Disney World heeft volgens mij 9 achtbanen...

keey87 Disneyworld heeft nu eenmaal niet al te spannende attracties.

Misschien niet heel spannend, maar ik vind Avatar Flight of Passage, Star Wars RotR, Expedion Everest, Soarin en Test Track toch wel heel erg leuk!

Guardians of the Galaxy: Cosmic Rewind en TRON Lightcycle / Run heb ik nog niet gedaan, maar lijken me ook erg tof!

TuttiFrutti Universal is minstens even kwaliteitsvol maar heeft gewoon veel meer te bieden qua moderne attracties.

En toch ben ik meer van de Disney rides. Universal heeft dezelfde ritsystemen in beide parken met een ander thema. En werkelijk overal zijn schermen te vinden in de attracties.

Ik vind de echte decors van Disney toch fijner 🙂

Wow super goed verwoord , jij tikt alle gevoelige punten aan. Ik ben benieuwd welke reacties er hier op komen gaan.

SpaceAce Klopt, maar ik refereerde bij Disneyworld enkel naar de magical kingdom sinds dat het hoofdpark is 😁 neem je voor de vergelijking 2 parken bij beide samen dan nog heeft Disney (als we Animal Kingdom erbij nemen) nog maar 1 coaster extra namelijk Expedition everest.
        Nemen we alle parken van Disney samen komen we aan 9 met nr 10 op weg.
        Wat met 4 parken samen op die lap grond niet zo indrukwekkend is, zeker als je Universal erbij neemt als vergelijking.
        Disney hinkt een beetje achterop. Zij denken dat een brand dat al 100 jaar bestaat genoeg is om exuberante prijzen te blijven vragen voor wat ze aanbieden. Qua aankleding blijven ze fenomenaal en dat kan ik niet ontkennen. Maar als ik moet kiezen tussen 2 achtbanen om eentje voor de rest van mijn leven te blijven doen en de andere nooit meer dan kies ik bijvoorbeeld Hagrids Motorbike over Big Thunder Mountain.

Ik zelf denk ook dat al die IP rides Disney op lange termijn geen goed doen. Wat Universal fout doet met schermen, doet Disney fout met teveel IP atracties. Piraten bv was voor de film cyclus een orginele Disney atractie. Maar ook die moest er aan geloven. Het publiek raakt uitgekeken op een bepaalde IP ,en bam daar gaat je atractie.
          Dit is slecht 1 van de vele fouten die Disney in mijn ogen gemaakt heeft.
          2e fout is de prijs. Gezinnen met kleine kinderen kunnen een vakantie naar Disney amper nog betalen. Dus kiezen veel gezinnen met Kids voor goedkopere alternatieven. En die zijn er in de VS en in Europa prim te vinden.
          Maar hierdoor raakt Disney dus zijn belangrijkste doelgroep kwijt.
          3e fout in mijn ogen is de trage bouw van Disney. Een aankondiging komt 5 jaar eerder, een atractie of land is 7 a 8 jaar later pas open. In die tijd komt Universal al met 2 a 3 nieuwe rides en zelfs met een compleet nieuw park!

Het Universal Resort is gewoon meer actie te beleven qua thema's. Disney heeft voldoende thrill voor de doelgroep. Ik vond Disney persoonlijk indrukwekkender en diverser dan het Universal Resort.

Ik neem als aanvulling op John zijn opmerking, Universal studios als voorbeeld. Allemaal rides met dezelfde soort beleving, Minions, Simpsons, Jimmy Fallon en alle drie in hetzelfde park te vinden. En alle drie verouderde ritsystemen. De beleving in Universal is gewoonweg herhaling op herhaling op herhaling maar dan met een ander Thema(film).

Met Epic Universe gaat Universal een grote stap zetten denk ik. Echter moet zij Universal Studios en Island of Adventures niet vergeten.

De leegloop bij Disney zoals jouw vraag luidt heeft alles met geld te maken. En geef ze eens ongelijk ze hebben de resorts en parken niet gebouwd om verlies te draaien. Met je eigen bedrijf zou je ook het onderste uit de kan proberen te halen. Echter komt er een tijd dat men zich in de vingers snijdt.

Bob Chapek heeft veel goeds gedaan voor Disney maar ook heeeeel veel niet en dat moet opgeruimd worden. Ik ben blij dat Bob Iger weer bij Disney de lead neemt maar hij is niet enkel verantwoordelijk voor de resorts maar het merk Disney op alle facetten. Het is een kwestie van tijd.

keey87 Disney hinkt een beetje achterop.

Zo'n zin doet toch pijn aan m'n ogen op een zondagochtend. Hoewel ik de huidige investeringsdrang van Universal absoluut aanmoedig en Epic Universe er fantastisch uitziet, is en blijft Disney op dit moment de nummer één van Orlando. Het lijkt erop dat je puur naar het achtbaanaanbod kijkt, maar dat is slechts één facet van de Floridiaanse pretparkervaring. Hoewel de Universal-achtbanen doorgaans een grotere thrill bieden, zijn het op thematisch vlak zelden echt hoogvliegers. VelociCoaster en Hulk zijn leuk gestyled en hun wachtruimtes zien er goed uit. Toch zijn dat beiden absoluut geen door en door gethematiseerde ervaringen. Ik geef toe dat Hagrid's er een stuk beter bij ligt en dat Disney ook z'n missers heeft (Slinky Dog Dash), maar het algemene themaniveau van de achtbanen ligt toch opvallend hoger.

En als we verder kijken dan de rollercoasters alleen, komt Disney nog beter voor de dag. Universal Orlando Resort heeft in mijn ogen bijvoorbeeld slechts één dark ride die van A tot Z klopt en da's Spider-Man. In Walt Disney World heb je daarentegen een heleboel dark rides van wereldniveau, met Rise of the Resistance en Haunted Mansion als knappe uitschieters. Ook qua entertainment blijft Universal ver achter op de concurrentie in Lake Buena Vista.

Tijdens onze recente reizen naar Orlando had ik telkens genoeg aan één à twee dagen Universal, terwijl ik na een zevendaags verblijf in Disney nog steeds niet helemaal voldaan was. Dat het een stevige cent kost, is een feit. Maar ook Universal grijpt aardig wat dollars uit je portefeuille... 😅

Disney v Universal discussies doe ik normaal gezien nooit aan mee, er is geen echte strijd tussen de parken. Tot een paar jaar geleden had Universal nauwelijks eigen hotels dus bij een gemiddelde meerdaags verblijf van meer dan 5 dagen komen toeristen ook naar de Disney parken, ook al mocht de voorkeur voor Universal in de eerste plaats zijn getriggert door bijvoorbeeld Harry Potter, dan nog komen deze bezoekers uiteindelijk naar de Disney parken. Achter de schermen was de timing voor beide Harry Potter gebieden ideaal omdat de Disney parken hier enorm van geprofiteerd hebben in hotel boekingen.

Beide resorts zijn Champions League. Hoewel ik zelf een voorkeur heb voor de Disney parken bezoek ik ook graag de Universal parken voor wat ze te bieden hebben aan thrills en eigen unieke attractie aanbod. Het is mooi om te zien dat Universal zich keer op keer weer kan onderscheiden.

Universal is pas sinds een paar jaar flink aan het uitbreiden in hun (eigen) hotel en park aanbod (Volcano Bay en Epic Universe), dus hoewel Disney jaren lang voorop lag in aanbod is het mooi om te zien dat het eigenlijk pas dit decennium een serieuze "strijd" kan worden tussen de twee resorts.

Glenneke Het lijkt erop dat je puur naar het achtbaanaanbod kijkt, maar dat is slechts één facet van de Floridiaanse pretparkervaring. Hoewel de Universal-achtbanen doorgaans een grotere thrill bieden, zijn het op thematisch vlak zelden echt hoogvliegers. VelociCoaster en Hulk zijn leuk gestyled en hun wachtruimtes zien er goed uit. Toch zijn dat beiden absoluut geen door en door gethematiseerde ervaringen. Ik geef toe dat Hagrid's er een stuk beter bij ligt en dat Disney ook z'n missers heeft (Slinky Dog Dash), maar het algemene themaniveau van de achtbanen ligt toch opvallend hoger.

Het is maar net waar je voor komt.
            Is bij een achtbaan de rit zelf het belangrijkste gedeelte of juist de theming?
            Daar kijken Disney en Universal dus beide anders naar. Bij Disney is de theming het belangrijkste terwijl bij Universal juist de rit zelf het belangrijkste gedeelte is.

Persoonlijk, zou ik deze twee groepen nooit met elkaar vergelijken. Want laten we heel eerlijk zijn ze hebben beide een compleet andere insteek als het gaat om doelgroepen. Dit kun je echt heel goed zien in Orlando, als je deze twee locaties met elkaar vergelijkt.

Universal Studios Orlando heeft een meer duidelijkere splitsing tussen Adult, Tweener, Child. Je kunt het zien in de manier waarop ze attracties bouwen, deze zijn altijd voor een specifiek onderdeel van de groep. Velocicoaster voor de adults, Minions is duidelijk een kinder attractie. Zegt niet dat andere doelgroepen ze niet kunnen ervaren. Maar die zijn niet de focus.

Disney heeft vaak de familie van 8 tot 88 in hun doel, wat betekend dat specifieke attracties dus een minder extreem uiterlijk hebben. Geen wilde achtbaan, maar wel eentje die genoeg geeft voor de hele familie.

Nu is er iets mis met de ene aanpak vergeleken bij de andere aanpak? Nee, maar dat kan wel betekenen dat iemand meer behoefte kan hebben aan simpel actie tegenover iets voor de hele familie.

Nou, persoonlijk, vind ik Universal altijd net de plank misslaan als het gaat om het compleet afmaken. Velocicoaster is tof, maar zo niet op de juiste locatie, met een aantal toffe scenes in de wachtrij maar net niet helemaal af. Waardoor je net niet helemaal wordt meegenomen. Is dat erg? Nee, maar daardoor ga ik liever voor de full immersion dan de "simpele" een attractie.

keey87 Nemen we alle parken van Disney samen komen we aan 9 met nr 10 op weg.
            Wat met 4 parken samen op die lap grond niet zo indrukwekkend is, zeker als je Universal erbij neemt als vergelijking.

Wat een onzin vergelijking. Je kan ook zeggen dat Universal alleen maar scherm attracties heeft. Het zijn gewoon verschillende parken met verschillende identiteit.

Als je het over achtbanen per vierkante meter wil hebben dan kun je beter naar Busch Gardens Tampa gaan.

Ik ben benieuwd of je ooit in Orlando bent geweest @keey87

keey87 the blue fairy werd een zwarte transgender

Even voor de goede orde, Cynthia Erivo die de Blue Fairy speelt is geen transgender.. Ze is queer, maar wel een cis-vrouw.

Hmm, ik vind Universal’s Harry Potters attracties als Forbidden Journey en Gringotts toch ook wel goede dark ride scènes hebben.

Ik denk dat het ook uitkomt op persoonlijke smaak. Beide resorts vind ik absolute top, maar ik neig toch meer naar Disney World. Wat mij in Universal opviel was dat het een grote taart van actie en spektakel was waar ik in het het midden punt stond en die constant in mijn gezicht geworpen werd. Op het eind van de dag was ik ook echt mentaal op. Disney daarentegen had je ook attracties waar je als buitenstaander door een sfeer geleid wordt zoals Haunted Mansion, Pirates en Living with the Lands. Op het einde van de dag was ik wel moe, maar ik had er ook niet genoeg van. Sterker nog, de volgende keer dat wij naar Orlando gaan is de kans groot dat wij Universal helemaal over zullen slaan of enkel even naar Epic Universe. Seaworld slaan wij helemaal over, goede achtbanen maar voor de rest een rukpark.

De openingspost springt wat mij betreft iets teveel van de hak op de tak. De ene keer wordt het hele bedrijf bedoelt en de andere keer alleen de pretparktak en vervolgens alleen een gedeelte er van. Ik hou het daarom even bij de pretparken en dan specifiek op de Florida parken. En verder vraag ik me een beetje af of dit topic niet geopend is uit een bepaalde aversie tegen Disney, die wat mij betreft ook niet helemaal terecht is.

Zo is Disney een aflopende zaak en gaat Universal als een speer. Zeker de bezoekersaantallen laten toch echt nog wel wat anders zien. Hoewel bij Disney de bezoekers teruglopen ten opzichte van net voor Corona, zijn ook bij Universal Studios de cijfers lager. IoA heeft dan wel een kleine toename. Bij Disney is die daling overigens bewust en wordt meer ingezet op een hogere uitgave per bezoeker. Geen idee overigens of dat ook het geval is. Maar desondanks steekt Disney er nog steeds met kop en schouders bovenuit.

Of Epic Universe daar verandering in gaat brengen. Ik denk het wel, maar een nekschot, lijkt me zelfs figuurlijk nogal overdreven. Waar ik zelf nu tegenaan begin te lopen is de tijd die ik niet meer heb om alle parken nog uitgebreid in één vakantie te bezoeken en vanuit dat oogpunt zullen ook de bezoekers buiten de VS nu sneller een keuze gaan maken voor één van de twee resorts. En dat is wel een ontwikkeling waar ik benieuwd naar ben.

Hoewel de parken echt wel verschillen en iets anders te bieden hebben denk ik dat de verschillen in de doelgroep helemaal niet zo groot zijn als beschreven. Beide parken richten zich voornamelijk op de hele familie waarbij Universal dan een handvol uitschieters heeft met wat heftigere attracties zoals Hulk en Velocicoaster. Maar buiten Velocicoaster zijn de laatste uitbreidingen bij Universal nu ook niet direct heel heftig qua attractietype. Zo werden twee kale inverteds ingewisseld voor een zwaar gethematiseerde familie achtbaan en is net het nieuwe Minnionsland voor de hele familie geopend. En met alle respect als je het vooral over achtbanen hebt, bij zowel Disney als Universal, dan sla je de plank echt wel mis en vraag ik me zelfs af of je er zelf wel eens geweest bent. Ik denk dat in beide resorts qua achtbaanbeleving enkel Velocicoaster een baan van wereldniveau kan zijn (slag om de arm want ik heb de baan zelfnog niet gedaan). Als de achtbaanbeleving je prioriteit heeft dan kun je mijn inziens zelfs beter voor een dagje Busch Gardens kiezen.

Dan zie ik commentaar op het Genie+ systeem. Wat is daar volgens jullie het grootste probleem? Dat het in plaats van een gratis fastpass systeem een betaald systeem is geworden? Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen fan ben van Genie+ omdat je dan vooral aan het plannen bent, maar dat was met fast pass niet anders. Nee dan toch liever de Universal Express Unlimited Pass waar ik in beide parken een hele dag lekker onbeperkt de rij over kan slaan bij bijna alle attracties voor $135,- pp. Moet ik alleen aan het begin van de dag even naar Hagrid rennen voor een minimale wachtrij, want die heeft geen Express rij.

Verder een hoop commentaar op het gebruik van IP's bij Disney en de toename daarin. Nu kan ik bij Disney nog genoeg attracties opnoemen zonder IP, maar bij Universal heeft werkelijk iedere attractie een IP. En waar dan gezegd wordt dat het publiek bij Disney uitgekeken raakt op een IP is dat bij Universal nog een veel groter probleem als je ziet hoeveel IP's daar ook al weer verdwenen zijn of nu zwaar gedateerd zijn, al hou ik dan ook wel weer een beetje van de nostalgie.

Beiden zijn op hun gebied, zoals hierboven al gezegd, Champions League, maar de kritiek op vooral Disney is wat mij betreft niet helemaal terecht en veel van de genoemde kritiekpunten gelden zeker ook voor Universal. Ik kom in beide resorts in ieder geval even graag, juist omdat ze ervaringen bieden die ik verder nergens kan vinden.

erider goede dark ride scènes hebben.

Hier sla je dus precies de spijker op zijn kop. Goede scenes, betekend niet dat hele attractie perfect is.

• erider heeft hierop gereageerd.