De openingspost springt wat mij betreft iets teveel van de hak op de tak. De ene keer wordt het hele bedrijf bedoelt en de andere keer alleen de pretparktak en vervolgens alleen een gedeelte er van. Ik hou het daarom even bij de pretparken en dan specifiek op de Florida parken. En verder vraag ik me een beetje af of dit topic niet geopend is uit een bepaalde aversie tegen Disney, die wat mij betreft ook niet helemaal terecht is.
Zo is Disney een aflopende zaak en gaat Universal als een speer. Zeker de bezoekersaantallen laten toch echt nog wel wat anders zien. Hoewel bij Disney de bezoekers teruglopen ten opzichte van net voor Corona, zijn ook bij Universal Studios de cijfers lager. IoA heeft dan wel een kleine toename. Bij Disney is die daling overigens bewust en wordt meer ingezet op een hogere uitgave per bezoeker. Geen idee overigens of dat ook het geval is. Maar desondanks steekt Disney er nog steeds met kop en schouders bovenuit.
Of Epic Universe daar verandering in gaat brengen. Ik denk het wel, maar een nekschot, lijkt me zelfs figuurlijk nogal overdreven. Waar ik zelf nu tegenaan begin te lopen is de tijd die ik niet meer heb om alle parken nog uitgebreid in één vakantie te bezoeken en vanuit dat oogpunt zullen ook de bezoekers buiten de VS nu sneller een keuze gaan maken voor één van de twee resorts. En dat is wel een ontwikkeling waar ik benieuwd naar ben.
Hoewel de parken echt wel verschillen en iets anders te bieden hebben denk ik dat de verschillen in de doelgroep helemaal niet zo groot zijn als beschreven. Beide parken richten zich voornamelijk op de hele familie waarbij Universal dan een handvol uitschieters heeft met wat heftigere attracties zoals Hulk en Velocicoaster. Maar buiten Velocicoaster zijn de laatste uitbreidingen bij Universal nu ook niet direct heel heftig qua attractietype. Zo werden twee kale inverteds ingewisseld voor een zwaar gethematiseerde familie achtbaan en is net het nieuwe Minnionsland voor de hele familie geopend. En met alle respect als je het vooral over achtbanen hebt, bij zowel Disney als Universal, dan sla je de plank echt wel mis en vraag ik me zelfs af of je er zelf wel eens geweest bent. Ik denk dat in beide resorts qua achtbaanbeleving enkel Velocicoaster een baan van wereldniveau kan zijn (slag om de arm want ik heb de baan zelfnog niet gedaan). Als de achtbaanbeleving je prioriteit heeft dan kun je mijn inziens zelfs beter voor een dagje Busch Gardens kiezen.
Dan zie ik commentaar op het Genie+ systeem. Wat is daar volgens jullie het grootste probleem? Dat het in plaats van een gratis fastpass systeem een betaald systeem is geworden? Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen fan ben van Genie+ omdat je dan vooral aan het plannen bent, maar dat was met fast pass niet anders. Nee dan toch liever de Universal Express Unlimited Pass waar ik in beide parken een hele dag lekker onbeperkt de rij over kan slaan bij bijna alle attracties voor $135,- pp. Moet ik alleen aan het begin van de dag even naar Hagrid rennen voor een minimale wachtrij, want die heeft geen Express rij.
Verder een hoop commentaar op het gebruik van IP's bij Disney en de toename daarin. Nu kan ik bij Disney nog genoeg attracties opnoemen zonder IP, maar bij Universal heeft werkelijk iedere attractie een IP. En waar dan gezegd wordt dat het publiek bij Disney uitgekeken raakt op een IP is dat bij Universal nog een veel groter probleem als je ziet hoeveel IP's daar ook al weer verdwenen zijn of nu zwaar gedateerd zijn, al hou ik dan ook wel weer een beetje van de nostalgie.
Beiden zijn op hun gebied, zoals hierboven al gezegd, Champions League, maar de kritiek op vooral Disney is wat mij betreft niet helemaal terecht en veel van de genoemde kritiekpunten gelden zeker ook voor Universal. Ik kom in beide resorts in ieder geval even graag, juist omdat ze ervaringen bieden die ik verder nergens kan vinden.