Misschien voor de toeristen Mekka’s. Maar de huis-tuin-en-keuken Spanjaard zal zich wel een keertje achter de oren krabben…

Park: Efteling
Horeca punt: Kogeloog
Gerecht/product: Stroopwafels speciaal
Prijs: € 3,75
Cijfer: 8
Beoordeling: Zoals hierboven al gezegd absoluut een aanrader. Ik had de variant puur met smarties en die is lekker, de witte chocola met smarties in nog beter maar een gewone warme stroopwafel (€3,-) is echt goddelijk 🤤

Park: Efteling Bosrijk
Horeca punt: Pizza bezorgservice
Gerecht/product: Pizza
Prijs: € 15-17
Cijfer: 10
Beoordeling: Haha, de foto ziet er niet echt smakelijk uit 😂 Superieure pizza, mogelijk lekkerste comfort food van het hele park. Mocht je in Bosrijk slapen echt een aanrader!

• John vindt dit leuk.
2 maanden later

Foto:

Horeca punt: Glad IJs
Gerecht/product: de IJspegel met aardbei & Merengues
Prijs: € 5,25
Cijfer: 9 / 10
Beoordeling: Top! Nieuw product dat de swirl vervangt, en die bevalt me erg goed!

Grote Hoorn softijs afgetopt met stukjes lekkere aardbei, stukjes lekkere merengues en aardbeisaus. Ziet er goed uit, smaakt uitstekend en is qua prijs lang niet gek.
Had een tien gekregen als ze geen houten lepels zouden hebben!

14 dagen later

Foto: Heb ik helaas niet genomen
Park: Parc Astérix
Horecapunt: P'oz kebab
Gerecht/product: broodje kebab (~ half stokbrood)
Prijs: € 9,90
Cijfer: 8,5
Beoordeling: De prijs was prima, net zoals de smaak, en we konden zonder wachtrij bestellen (in het Engels). De broodjes waren na een kleine 5 minuten wachten klaar.
We mochten zelf de saus op ons broodje doen en hadden hierbij de keuze uit 6 verschillende sauzen.

Foto:
De hotdog was ongeveer even lang als de zak, op de foto steekt een deel van de al half opgegeten hotdog uit.

Park: Parc Astérix
Horecapunt: klein verkooppunt tegenover Le Cirque en naast Attention Menhir
Gerecht/product: hotdog
Prijs: € 7,90
Cijfer: 4
Beoordeling: De enige twee dingen die er goed aan waren, was dat de hotdog goed vulde en dat hij warm bleef, wat wel fijn was in de regen.
Het smaakte echter als een smakeloze worst met heel veel (rauw) pizzadeeg errond.
Gelukkig heb ik maar één hapje geproefd, want ik denk niet dat ik de hele hotdog zou kunnen opeten zonder heel de tijd te drinken.

Beide etenswaren kochten we tussen kwart voor 6 en 6 uur, dus ik had eigenlijk verwacht dat het een stuk langer zou duren voordat het eten bereid was, wat gelukkig niet zo was.

11 dagen later

Foto:

Park: Plopsaland de Panne
Horeca punt: Plop hamburger restaurant
Gerecht/product: Klus' bacon burger
Prijs: € 7,99
Cijfer: 8
Beoordeling: prima burger! Prijs/kwaliteit vond ik verrassend in orde, na de berichten die ik al jarenlang voorbij zie komen over het veel te dure eten in Plopsaland.

De hoeveelheid bacon was verrassend groot, net als de sla en de tomaat. Het broodje en de kaas zijn niet bijzonder. De burger is zo'n standaard diepvriesburger maar wel lekker. Het geheel was smakelijk. Het enige dat een beetje tegen viel: voor mij zat er teveel curry op. Iets minder saus had een 8,5 opgeleverd.
Na het bestellen bij de bestelzuil was mijn burger binnen twee minuten klaar, dus ook nog eens snel. Nu moet ik zeggen dat het park bijna uitgestorven is, maar toch. De medewerkster was ook vriendelijk (in het Frans).

Het was lekker om even te kunnen zitten, al zitten de stoelen niet heel lekker. Ik zou niet de hele middag blijven plakken.... Want het nadeel van dit restaurant: kinderliedjes. Voordeel van dit restaurant: uitzicht op Ride to Happiness. Al met al dus een prima ervaring.

• MrRC vindt dit leuk.
17 dagen later

Park: Cedar Point
Horeca punt: The Corral
Gerecht/product: chicken tenders with fries
Prijs: € 16,20
Cijfer: 9
Beoordeling: Een van de lekkerste hand-battered chickens tenders die we op 12 dagen USA hebben gegeten. Helaas geen foto van, maar 3 grote stukken kip en dan een bak frietjes er bij. Meer dan voldoende gegeten in ieder geval en zou hier de volgende keer weer zo aanschuiven. Zeker aangezien Amerikaanse keuken nu niet meteen bekendstaat (bij mij dan toch) voor hun hoog culinaire standaarden. Dit was ook fastfood natuurlijk maar echt een aanrader!

6 dagen later

Park: Parc Asterix
Horeca punt: Kebab d'Oz, horecapunt tegenover Oziris
Gerecht/product: Kebab
Prijs: € 10,90
Beoordeling: verrassend goed! Ik was wat sceptisch over de mogelijkheden om te eten in Parc Asterix. Ik zag vooral veel gesloten horeca en bij wat er open was, was het aanbod niet aantrekkelijk en heel duur - maar stonden er toch lange rijen. Duur vond ik dit broodje kebab ook, maar na het openmaken van de zwarte doos (verrassend) viel het me alles mee. Sterker nog: het smaakte zeer goed! Verse kebab met sla, tomaat, rode ui en precies genoeg saus. Ik kon na het eten nog met goed fatsoen achter iemand in de wachtrij staan. ;-) De hoeveelheid was ook prima, daarna uren geen honger gehad. Het personeel was voor Franse begrippen vriendelijk en efficiënt. Verwachtingen dus overtroffen! Het had een 9 of hoger gescoord als de prijs 8,90 ipv 10,90 was geweest. Het was nu prima, maar alsnog wat veel geld voor wat ik kreeg.

10 dagen later

Park: Gardaland
Horeca punt: Aloha
Gerecht/product: Piña Colada
Prijs: € 5,90
Beoordeling: 2 punten voor het idee van cocktails in een pretpark, 2 punten voor de strandstoel, 2 minpunten voor het feit dat ze blijkbaar postmix cocktails hebben (het kwam min of meer uit de tap), 2 punten desalniettemin voor de smaak van de cocktail, 2 punten voor dat dit feest nog geen zes euro kost, 2 punten voor de sfeer met zomerse muziek en een relatief rustig plekje zonder gekrijs of attractie herrie, en bonuspunt voor het zonnetje en de temperatuur. Dan kom je precies op een negen uit!

Proost!

Park: Toverland
Horeca punt: Pete’s Treats
Gerecht/product: Unox Zomer Special
Prijs: €6,95 (zonder 5% korting)
Cijfer: 7
Beoordeling: Een smakelijk rijk gevuld broodje Unox, met geraspte kaas, gefrituurde ui en saus naar keuze welke bestaat uit Mayonaise, Curry of Unox Saus. Het broodje zelf is wel redelijk prijzig vind ik zelf.

• John vindt dit leuk.

Iemand enig idee wat de actuele prijzen van de Likkebaerd zijn in de Efteling?
Ik zie dat de duurste burger 6,75 euro kost, maar geen idee of dit nog klopt.

timaz dit waren de prijzen vorig jaar september. Wellicht dat ze nu ietsjes hoger liggen, dat weet ik niet zeker. Maar veel zal het in ieder geval niet schelen.

Die burgers zijn lekker, maar inderdaad wel aan de prijs.

Park: Europa Park
    Horeca punt: Don Quichotte
    Gerecht/product: Paella
    Prijs: € 69,95 (voor 2 pers.)
    Beoordeling: Ik ben al jaren niet meer in Don Quichotte geweest. Vroeger was deze tent onze favoriet, maar de prijzen logen er de laatste jaren niet om en de kwaliteit ging achteruit. Steeds meer “gaarkeuken-voedsel” wat na 10 min. al op tafel staat en dat vind ik niet passend bij de ambiance van het restaurant en het vakantiegevoel wat ik wil hebben waarbij lang en uitgebreid dineren een onderdeel van is.

Eigenlijk had ik de hoop op dit restaurant (en een aantal andere van de hotels) al opgeven, ik geef graag geld uit, maar €50 voor een hoofdgerecht is mij te gortig. Pizza in Colosseo, Buffet in Kronasar of El Castillo of een etentje in het dorp was de laatste jaren dan ook de keus.

Bij toeval had ik de kaart van Don Quichotte bekeken afgelopen dagen en daar viel op dat een oude favoriet terug was op de kaart, de Paella met aanduiding dat de bereiding 35 min. in beslag zou nemen. Dat klinkt niet als “het staat binnen 10 min. op tafel”. De prijs voor €35 p.p. is niet laag maar met de huidige horecaprijzen ook niet onoverkomelijk. Voor een buffet ben ik immers ook al ruim 45 euro kwijt.

Onze laatste avond gisteren besloten niet op de centen te letten en lekker te genieten van een uitgebreidde goede maaltijd. Dat de kinderen zelf op en neer naar de kamer kunnen vanuit dit restaurant (we slapen in El Castillo) hielp ook mee bij de beslissing.
    We hebben echt een heerlijke avond op het terras van Don Quichotte gehad. Goede wijn, een leuk Schots gezin naast ons waar we uitgebreid mee hebben zitten kletsen en dan die prachtige Paella. Lekker ruime portie, prachtig zachte inktvis met een lekker grillrandje, zeer sappige en smaakvolle grote Gamba’s en voldoende mosselen. De rijst was mooi bijtgaar en goed gekruid. De Paella scoort geen 10 vanwege de prijs (tussen de €50-€60 is toch net wat meer in verhouding)
    en de kruiding, mag ik een minpuntje geven had ie iets minder gekruid mogen zijn maar dat is een detail.

Uiteindelijk rekende ik aan het eind van de avond €163 af voor 2 bier, 2 cola, 2 kindergerechten, Paella, fles wijn, 2 koffie en 2 Brandy. Het was het volledig waard en goedkoper als het buffet van zondagavond in El Castillo waar we (mede ook door een fles wijn) we richting de €190 gingen.

Dan zit een Table Service restaurant toch wel heel wat meer ontspannen.

Geld mag af en toe rollen maar de Chateau Petrus toch maar overgeslagen 😂

Park: Gardaland
      Horeca punt: Restaurante Bar Aladino
      Gerecht/product: pasta al ragu, tris grigliato (gegrilde groenten), flesje Coca Cola Zero, gratis kaas om eroverheen te doen
      Prijs: € 15,40 (incl 0,90 coperto)
      Beoordeling: serieus eten! Fatsoenlijke maar eenvoudige pasta, lekkere gegrilde groenten (ik had na 1,5 week vakantie behoefte aan iets redelijk gezonds). Het restaurant ziet er mooi uit van buiten maar eenmaal binnen is het Arabische sausje helaas nergens meer te bekennen. Je komt dan in een grote zaal terecht, veel groter dan je zou verwachten, met kantine-vibe. Dat wordt versterkt doordat een deel van het personeel hier ook eet, in een "staff only" deel van de enorme zaal. Prijs-kwaliteit was prima en de keuze was ook groot. Ik zou hier een volgende keer weer eten denk ik als ik geen zin heb in fastfood.

Foto:

Horeca punt: Toko Pagode
      Gerecht/product: Broodje Bapao (kip) + Voordeelmenu Toko Pagode met een frisdrank, Nasi Goreng en Daging Smoor
      Prijs:
      Bapao: € 2,50
      Menu: €11,30

Cijfer:
      Bapao: 6,5/10
      Menu: 8/10

Beoordeling: De Toko Pagode is jarenlang m’n favoriet geweest in de Efteling. Sinds ze de menuutjes afwegen en opwarmen in een van de vele magnetrons kom ik er zelden. Maar ik vraag me na vandaag af waarom niet.

Het is ongekend hoe warm ze iets in no time kunnen maken. Ziet het er fraai uit? Nee, dat niet. Maar het smaakt enorm goed!

Bij de Bapao kreeg ik de vraag of ik zoete of pittige chilisaus wilde. Toen ik zag welke fles ze pakte nadat ik zoet zei had ik wel spijt. Het was de chilisaus van Remia. Die is gewoon niet lekker.
      Ik denk dat het cijfer met de pittige saus hoger zou zijn.

De nasi en het stoofvlees is uitstekend. Het is jammer dat het in zo’n schraal bakje gemaakt wordt en je het met een houten vork moet eten, want de smaak is simpelweg heel goed! Ik ga het weer vaker nemen!

John Ziet het er fraai uit? Nee, dat niet.

Ik vind dit wel mild uitgedrukt. Zelfs m’n bakkie kapsalon ziet er midden in de nacht uit als een filmster vergeleken met deze opmaak 😂

De foto is ook niet erg florissant natuurlijk. In principe zijn het gewoon standaard take away bakjes. Functioneel en dus prima. Bakjes voor friet zijn niet anders.

Park: Europa Park
        Horeca punt: Bamboe baai
        Gerecht/product: Basmati rijst met kip, pindasaus en wokgroenten

Prijs: € 14,20

Cijfer: 9/10

Beoordeling: Echt een aanrader, zeer lekker en alle ingrediënten proeven vers. Restaurant is heel gezellig met de bootjes van Batavia die voorbij komen. Als er niet een lange wachtrij staat heb je meteen eten en een tafeltje. Mijn vriend vond dit zijn favoriete eetervaring in het park.

Park: Europa park
        Horeca punt: Molencafé
        Gerecht/product: Pannenkoek met chocoladepasta

Prijs: ik denk € 4,65

Cijfer: 8/10

Beoordeling: Lekkere pannenkoek, snel bediend. Wordt echt direct van de bakplaat afgehaald en aan je gegeven, dus goed warm.

Park: Europa park
        Horeca punt: Restaurant Castillo in hotel Castillo Alcazar
        Gerecht/product: Buffet

Prijs: € 46,50 voor eten alleen

Cijfer: 8/10

Beoordeling: De foto toont niet heel veel, want ik had nog maar enkel een paar spareribs en couscous genomen. Maar ik heb genoten in dit restaurant. Ze komen aan je tafel met verschillende vleessoorten dat zo op je bord wordt afgesneden. Al het vlees was heel smakelijk. Alleen is de prijs aan de hoge kant als je niet een gigantische maag hebt. Restaurant is heel gezellig met live entertainment van muziekantjes.

JerryBubbles Horeca punt: Restaurant Castillo in hotel Castillo Alcazar

Ik ben heel benieuwd. We hebben deze voor de eerste keer gereserveerd tijdens ons zomertripje.