Trollenbol Lastig. Ik had graag een nieuwe versie van de grot gezien, maar in Zwitserland en Oostenrijk ontbreekt 't in het park een beetje aan bergen en natuur. Als ze hier een leuk stukje natuur zetten met loopbruggetjes en watervalletjes en rotsen en twee attracties er doorheen is dat wel een stukje Alpen dat nu mist.

  • Mark vindt dit leuk.

Quefox_ maar hadden ze die hele attractie dan dicht moeten houden al die tijd, alleen maar omdat het station nog niet zo is als op de concept art? Sowieso is een concept art natuurlijk altijd nog maar een concept, kan altijd afwijken. Geen idee waarom ze dit station nog niet hebben gebouwd, maar ik vind het geen probleem eigenlijk. Het huidige station voldoet prima en ik heb dan liever dit station en een attractie die open is dan jaren een dichte attractie, alleen vanwege een station.

    Ivetje jaren dicht is natuurlijk overdreven. Ze hadden de attractie makkelijk een seizoen dicht kunnen houden, om dan in één keer de gehele retheme te doen. In plaats daarvan hebben ze in de eerste winterstop een soort mislukte rondvaart door een plastic tuin op jungle vlotten gepresenteerd, om daarna een jaar later in de winterstop e.e.a. aan te pakken, eindelijk die nieuwe boten plaatsen en het station uit de plannen te schrappen.

      Quefox_ jaren dicht is natuurlijk overdreven.

      Nouja.. Het Nieuwe themagebied met spectaculaire achtbaan (nu: Voltron) zou oorspronkelijk ook al behoorlijk wat jaren geleden geopend zijn. De eerste uitstel herinner ik me niet meer, maar dat ging al over aardig wat jaartjes. Onder andere Voletarium heeft toen voorrang gekregen meen ik. Toen was er uitstel wegens corona. Toen was er nog eens uitstel vanwege de brand in Piraten (althans: er is altijd beweert is dat de brand geen invloed heeft gehad op andere projecten, maar gezien we wederom geen officiele reden weten lijkt het toch dat ze achteraf Kroatië hebben moeten uitstellen). En dan nóg zou de baan eigenlijk dit jaar half moeten openen.

      Uiteindelijk is het dan wederom uitgesteld naar 2024 waardoor ze nu (hopelijk) alles in één keer kunnen openen.

      Het zou me in elk geval niet verbazen als er bij de Flossfahrt zich (ook) problemen hebben voor gedaan. Door in fases te bouwen kon het station uiteindelijk redelijk gemakkelijk weg bezuinigd worden. Ik kan me best voorstellen dat er ook bij Kroatië veel grotere plannen waren. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die draaischijf outdoor plaatsen het oorspronkelijke plan was.

      Daarnaast is het in fases bouwen - gek genoeg - ook goedkoper ivm het weg schrijven van de kosten. Vandaar dat je dit bij steeds meer parken wel terug ziet. Het zou mij niet verbazen als er een combinatie van factoren speelt (is dat eigenlijk niet altijd wel zo) waardoor deze bouwwijze zuiniger is en makkelijker kan inspelen op eventuele problemen (dusnoods met het compleet weg bezuinigen er van).

      Het punt waar ik het schoentje eigenlijk het meeste vind knellen: Normaliter zou EP verzekerd moeten zijn om het geheel terug te bouwen. Dus ook INCLUSIEF darkride gedeelte. De meeste verzekeringen werken volgens een principe waarbij het park het geld daarvoor niet in eigen zakken kan steken (en dus voor een ander project kan gebruiken), al hoeft dat natuurlijk hier niet het geval te zijn.. Dus ik vraag me wel af wat hier mis is gegaan in financiele zin.

        Coasterfrenzy Het punt waar ik het schoentje eigenlijk het meeste vind knellen: Normaliter zou EP verzekerd moeten zijn om het geheel terug te bouwen. Dus ook INCLUSIEF darkride gedeelte. De meeste verzekeringen werken volgens een principe waarbij het park het geld daarvoor niet in eigen zakken kan steken (en dus voor een ander project kan gebruiken), al hoeft dat natuurlijk hier niet het geval te zijn.. Dus ik vraag me wel af wat hier mis is gegaan in financiele zin.

        Ik heb niet zoveel verstand van verzekeren, maar zou het niet kunnen dat de bouwkosten tegenwoordig veel hoger liggen dan wat de verzekerde waarde van de attractie was?

        • Jules heeft hierop gereageerd.

          Progress Theoretisch gezien zou dat kunnen. Het is wat verzekering betreft vaak hinken op twee gedachten: houd je de kosten lager met het risico dat je op oudere attracties niet volledig gedekt bent of betaal je de volle bak voor een attractie die economisch al afgeschreven is? Ik kan me niet voorstellen dat dit soort parken geen risicomanagement heeft die dit soort cijfers jaarlijks doorlichten met de verzekeraar, dus mocht 't inderdaad situatie zijn waar ze niet voor een darkridevervanging verzekerd waren, dan was dat een keuze.

          Dit is trouwens een tip voor de mensen thuis ook: als je je huis bezit en het is aanzienlijk in waarde gestegen de laatste jaren, check met je verzekeraar voor welk maximumbedrag je voor je huidige prijs dekking hebt. Dat voorkomt vervelende verrassing bij een catastrofe.

          Coasterfrenzy Het Nieuwe themagebied met spectaculaire achtbaan (nu: Voltron) zou oorspronkelijk ook al behoorlijk wat jaren geleden geopend zijn. De eerste uitstel herinner ik me niet meer, maar dat ging al over aardig wat jaartjes. Onder andere Voletarium heeft toen voorrang gekregen meen ik. Toen was er uitstel wegens corona. Toen was er nog eens uitstel vanwege de brand in Piraten (althans: er is altijd beweert is dat de brand geen invloed heeft gehad op andere projecten, maar gezien we wederom geen officiele reden weten lijkt het toch dat ze achteraf Kroatië hebben moeten uitstellen). En dan nóg zou de baan eigenlijk dit jaar half moeten openen.

          Volgens mij haal je nu geruchten en aankondigingen door elkaar. Bij de aankondiging van Rulantica werd door het park gezegd dat het reguliere park er niet op achteruit zou gaan en dat daar ook “binnen afzienbare tijd” een nieuwe achtbaan zou komen. Dat is Voltron geworden. Ik kan mij geen eerdere aankondiging herinneren van de achtbaan en alle openingsjaren die genoemd zijn kwamen van wensdenken van fans. Uiteindelijk had de achtbaan dit jaar moeten openen, en is dat niet gelukt door - wat ik heb begrepen - de chaos op de markt voor electronica. De levertijden voor kwalitatief hoogwaardige electronica is gestegen naar heel maanden tot jaren. Uiteindelijk werkt dat door in de levertijden van je achtbaan, zelfs als je directe relaties hebt met de bouwer ervan.

            Michael De levertijden voor kwalitatief hoogwaardige electronica is gestegen naar heel maanden tot jaren.

            gezien er normaalgesproken een jaar of 5 aan plantijd in zo'n project zit en Mack nergens anders issues lijkt te hebben, kan ik me bijna niet voorstellen dat ze net bij dit ene project wél dat probleem hebben.

            Natuurlijk zullen we er nooit het fijne van weten.

            Michael Volgens mij haal je nu geruchten en aankondigingen door elkaar.

            Volgens dit artikel:
            https://www.parkerlebnis.de/europa-park-neue-achterbahn-2023-plan_113227.html

            was Kroatie in elk geval voor 2021 bedoelt en was het uitgesteld naar 2023 en nu dus naar 2024.

            Dat betekent dat 2x uitstel klopt. De eerste keer die ik noemde lijkt inderdaad een verwisseling te zijn geweest met de opening van "themagebied" Liechtenstein, gezien dat wel overeen komt met de "langere termijn" die ik in gedachte had.

            16 dagen later

            Ziet er best grappig uit, zo'n los stuk rotsen. Ziet er in elk geval al behóórlijk beter uit dan wat het was (al is dat geen uitdaging natuurlijk).

            Ruwbouw en rotswerk kunnen enorm snel gaan. Dat zou niet veel tijd mogen kosten. Het gedeelte wat normaliter veel tijd zou moeten gaan kosten is het gedeelte dat blijkbaar niet herbouwd word: Het darkride-gedeelte.

            Heel benieuwd hoe het uit gaat zien, dit was eigenlijk “flink gedateerd”. En EP zie je alleen maar vooruit gaan m.b.t. thematiseren van hun gebieden.

            Ik blijf het wel jammer vinden dat de diamantgrot niet op enige vorm terugkomt zoals het was. Het was gedateerd, het was oud en had wat liefde nodig maar ik liep er altijd graag. De muziek in de grot, de lucht van gember en citroen en de kitsch van het 'winkelstraatje' ga ik wel echt missen. Het nieuwe buitengebied gaat ongetwijfeld mooi worden, maar qua gevoel zal het nooit het indoor gedeelte kunnen vervangen.

            Als het goed is komen er wel nog steeds kleine darkride gedeeltes in de bergjes, daarnaast komt er ook een walktrough langs watervallen en volgens mij door de bergen...

            Nieuws wat vandaag op de fandag werd verteld:

            • De Alpine Express wordt volledig opnieuw opgebouwd, met nieuwe sporen en een nieuwe trein.

            • De Tiroolse wildwaterbaan blijft bestaan, en ook de oude boten blijven bestaan.

            • Er zullen 30 animatronics/yomi's in de bergen worden gebouwd, maar ze zullen niet allemaal bewegen.

            • Een oude animatronic/dwerg uit de Edelsteingrot bestaat nog steeds en zal worden geïnstalleerd.

            • Ook werden er verschillende conceptarts bekend gemaakt.

            • Ook zal de Edelstein Grotto Shop er weer zijn en kun je daar weer de bekende geur kopen.

              Wat een leuk nieuws dat één van de oude figuren is gered! En dat de shop terug zal keren, hoewel ik dan benieuwd ben in welke vorm.

                Trollenbol En dat de shop terug zal keren, hoewel ik dan benieuwd ben in welke vorm.

                Ik verwacht een zelfde concept en waarschijnlijk zal de ronde die je kan wandelen ook weer eindigen in de shop.

                Pino330 De Alpine Express wordt volledig opnieuw opgebouwd, met nieuwe sporen en een nieuwe trein.

                Dit is meer dan ik verwacht had, maar wel goed nieuws. Ze grijpen de kans om de achtbaan te vernieuwen en toekomstbestendig te maken. Toch de oudste achtbaan in het park en er was niet echt ruimte daar om er iets anders te zetten zonder af te doen aan de omgeving of lawaaierig te zijn rond het hotel.

                Pino330 Eén nieuwe trein is erg fijn, hopelijk krijgen we stoelenen geen banken, en dat laatste stuk onder de wildwaterbaan de banking wordt aangepast