Thanks voor jullie toffe reacties! Zo’n verslag is überhaupt al leuk om voor jezelf te schrijven, maar fijn om te zien dat jullie er ook van genieten!
Jules Hoe vond je ‘t links rijden?
Had ik eigenlijk geen moeite mee. Had het al een keer eerder gedaan met mijn eigen auto in het VK, verschil was nu wel dat de huurauto’s het stuur rechts hebben zitten. Je gaat gewoon mee met de flow van het verkeer, het vreemde is in het begin even wel dat echt alles in spiegelbeeld is - plek op de snelweg is ook links dus inhalen doe je rechts - maar het went snel. Vond ook opvallend dat de peddels voor knipperlichten en ruitenwissers bij de ene auto zo als in mijn eigen auto gepositioneerd zaten, maar bij de andere auto in spiegelbeeld. Dus op Tasmanië gingen regelmatig de ruitenwissers aan als ik linksaf wilde slaan 😉
Jules Hoe boekte je de beste tickets en je hotels?
Google Flights en Booking.com zijn mijn go-to websites.
Bij Booking heb ik inmiddels wel een aardig zicht op wat ik aan- en uit moet vinken en wil ik hotels met een beoordeling van minimaal een 8… en als je dan voor de hele trip een gemiddelde prijs per nacht in het achterhoofd houdt kun je makkelijk kiezen tussen de nog resterende hotels. Daarnaast had ik voor Sydney, Canberra en Melbourne ook een hotel van dezelfde keten. Toen ik na het boeken van Sydney zag dat in die andere steden ook een dergelijk hotel zat was de keuze snel gemaakt.
Voor de vluchten had ik achteraf gezien me nog kunnen verdiepen in zogenaamde around-the-world tickets en was ik wellicht nog een paar 100 euro goedkoper uit geweest… maar het is onmogelijk om dat nu bij nader inzien terug te rekenen. Heb nu alle vluchten los geboekt en dat klakte na een twee uur zoeken op Google Flights wonder boven wonder vanzelf goed in elkaar. Enkel de vlucht van Los Angeles naar Amsterdam was fors geprijsd, heb nog gekeken of alles een week eerder / later doen effect zou hebben, maar dat bleef duur. Ik wilde die laatste vlucht ook niet opbreken met nog een tussenstop. Daarin ook de reactie op het volgende,
The_Bullgod Wat heeft deze totale wereld trip je wel niet gekost?
Met zo’n 9 weken voorafgaand vluchten boeken hebben de vluchten alleen zo’n 3.000 euro gekost, wat mij redelijk in de oren klonk voor 40.000 kilometer. De kosten van de rest van de trip ga ik een beetje in het ongewisse moeten laten, het is denk ik aan eenieder om een eigen bedrag te bepalen hoeveel je gemiddeld per nacht over hebt voor een hotelkamer en hoeveel extra zaken als huurauto’s, Über’s, pretparktripjes en uit eten je begroot.
Jules Was er een echt ultiem magisch moment op de trip?
Dan kies ik toch voor de eerste uren in Sydney… het moment waarop je de koffer achter laat in het hotel, de straten in wandelt op zoek naar een koffiebar om even te lunchen en vervolgens arriveert aan de kade waar die Harbour Bridge en het Opera Sydney House liggen, nog eens in een perfect klimaatje ook. Dat je op weg daar naartoe allemaal mensen ziet wandelen die er wonen en werken, nu even een lunchwandeling maken om daarna weer in hun molen te stappen waarmee ze de onderkant van de wereld draaiende houden. Even mag je ook onderdeel uit maken van het scenario waarin zij spelen en dat voelt bevoorrecht!
Jules Wat was de beste vliegtuigmaaltijd?!
Haha. Dat is en blijft allemaal prut prut en nog eens prut. Kan er helaas geen onderscheid in maken haha. Wat ik wel nog wil aanstippen is dat ik voor deze reis, voor de zekerheid, een extra creditcard wilde hebben - en ben op de decadente tour gegaan en heb nu een jaartje een American Express Platinum card. Dat komt meteen met het voordeel dat je op zowat alle grote luchthavens gratis gebruik mag maken van de lounges, waar dan ook gratis eten en drinken is. Dus mijn aanbeveling zou zijn om je aldaar te laven aan spijs en drank, om aan boord van de vliegtuigen niet teveel te hoeven te nuttigen. 😉 Bij die card komt overigens ook nog Privium, waarmee je op Schiphol nog wat sneller langs alle security checks komt.
Jules En de hamvraag… what’s next?
Marco Ik zou mij niet kunnen voorstellen hoeveel planwerk hier in heeft gezeten. Hoe ga jij jouw volgende vakantie plannen met dit in je achterhoofd.
Sec is het slechts een paar avondjes werk - als je eenmaal weet wat je wil boek je al die vluchten op de ene avond, alle hotels op de andere avond en alle randzaken op losse momenten daarna. Maar het geïnspireerd raken en de voorpret in Google Maps en op Wikipedia, die tijd is onmeetbaar en een proces dat in dit geval over de periode van meer dan een jaar is uitgesmeerd. In datzelfde opzicht heb ik nu ook wel al ideetjes voor nieuwe trips lopen, pin me nergens op vast want het zijn slechts ideeën die nog broeden in mijn hoofd op eenzelfde manier als deze reis dat deed - maar ik zou nog graag een keer via Zuid Amerika naar Antarctica willen met zo’n cruise - en ik zou nog graag een keer naar Nieuw Zeeland willen, via hetzelfde concept als deze reis maar dan in tegengestelde richting - Amsterdam / San Francisco / Nieuw Zeeland / Hong Kong / Shanghai / Amsterdam. We zullen zien wat de tijd brengt! 🙂
Cerveza mijn hemel, mijn hoofd tolt, krijg er hoofdpijn van en wat een bult jetlags
Haha. Het is fascinerend om te merken hoe gezonde adrenaline je nog een hele dag op de been kan houden als je de nacht daarvoor gevlogen hebt. Ik heb geleerd dat je het best even door kunt bijten en niet moet toegeven aan de moeheid als die je ineens rond een uur of 16.00 overvalt. Overall ging het de hele reis goed, al denk ik dat de warmte in Singapore me mede zoveel parten speelde omdat het direct volgde op die fikse vlucht. Ook de eerste ochtend op Hawaii had ik even een momentje nodig om bij te komen, met sterke koffie, maar echt zware jetlags, nee niks van dat meegemaakt 🙂