Jozz Oké... ik begrijp dat met het slopen van darkrides en bouwen van thrill rides de verhouding wat scheef is geworden. Maar laten we eerlijk zijn; eigenlijk was ie dat vroeger ook maar dan andersom. Ze hadden 4 volwaardige darkrides (1001 nacht, geister rikscha, Hollywood Tour en Silbermine) en ook de monorail had nog wat darkride. Was dat niet een beetje teveel van 't goede? 😉. Daarnaast hebben we wel Maus teruggekregen en verwacht ik dat één van de volgende investeringen echt wel een darkride gaat worden.
Zelfs de fan-community rondom het park klaagt er al aardig over dat het aanbod te veel op thrill gericht is.
Natuurlijk is een achtbaan wat makkelijker in te werken. Kijk naar klugheim of Rookburgh waar de baan overal tussen de theming en de gebouwen door loopt. Hierdoor heb je veel plek voor je gasten én voor de achtbanen. Met een darkride word dat een heel stuk lastiger.
Daarnaast krijg je simpelweg een probleem dat een traditionele darkride (zonder IP) een enorm risico in aanschaf is. Het is onwaarschijnlijk dat zo'n attractie zich nog terug verdient. Een interactieve darkride hebben ze al, dus zelfs als ze een darkride gaan zetten is de kans groot dat het een thrill-versie word. Denk aan zoiets als spiderman of Harry Potter.. Wat dan toch ook niet voor iedereen meer geschikt is.
Ik heb wel ooit gehoord dat het park geïnteresseerd zou zijn in een Spiderman systeem, maar of het er ook ooit gaat komen is natuurlijk de vraag. Zowel een Spiderman als een Harry Potter zou perfect gebouwd kunnen worden op de plek van de Hollywood tour. Op de plek van de Geister Riskscha past zoiets niet gezien de enorme hoogte die de systemen nodig hebben, dus daar verwacht ik dan eerder een achtbaan met darkride elementen ofzo.
een tweede darkride (thrill-achtig of niet) heeft het park in elk geval wel écht nodig.