Een 2de park zou niet meteen een garantie zijn op succes.
Hoe ga je dat aanpakken?
Je hebt een park dat het zonder echte IP moet doen. Dit werkt voor 1 park, maar ga je dat ook met een 2de park halen?
Ze hebben in hun park momenteel mooie bezoekersaantallen, echter zit er nog steeds wat rek op. Zeker mits wat grote toevoegingen zoals de Voltron. Bouw nog 2-3 extra headliner capaciteitvreters en je kan gerust groeien tot een 8 miljoen bezoekers met een hoge tevredenheid. (mits enkele infra aanpassingen is misschien zelfs mogelijk om DLPR cijfers te halen.
De huidige mooie cijfers lagen ze momenteel in door een hoge algemene rating te halen.
Waar de Efteling altijd zo mooi uitpakt met hun doel om een 9+ beleving te zijn kan je EP eerder zien als een echte 9+ beleving. Geen 10/10, maar een zeer hoge algemene score.
Hebben ze de beste shows? Nee, maar wel die hoge subtoppers.
Hebben ze de beste achtbanen? Nee, maar ze hebben enkele goede subtoppers in huid.(Voltron gaat hier wrs mee aansluiten en hopelijk net een niveau hoger)
Hebben ze de beste Darkrides? Nee, maar met Piraten hebben ze na de absolute wereldtoppers een zeer goede subtopper in huis.
Dan heb je nog de hotels die mss niet de absolute top zijn, maar wel ver boven het gemiddelde uitstijgen.
De horeca die heel hoog aangeschreven staat en hun enorm efficiënt personeel.
Als je dit allemaal samen gooit met een aanbod dat eigenlijk een beetje op kwantiteit(met een hoge algemene score) gebaseerd is krijg je een park waar mensen graag komen.
Deze factoren ga je niet kunnen toepassen in een nieuw park.
Je kan geen park openen die dit allemaal aanbied. Ik hoor dan sommige al afkomen met Epic Universe... Maar heeft dit werkelijk zoveel attracties? Nee, ze hebben goede IP's, iets wat EP mits om dit te doen slagen.
Dus een tweede park is momenteel niet aan de orde.
Wat wel een logische evolutie is--> Rulantica uitbreiden tot het grootste of één van de grootste waterparken ter wereld.
Ik denk dan vooral aan een traditionele glijbanentoren outdoor als stap 1. Wij missen nog de traditionele kamikaze glijbanen, een outdoor lazyriver met niveauverschillen, een bandenglijbaan met meerdere bijzondere elementen zoals draaikolken of halfpipes. Denk aan Siam Park hun outdoor aanbod, dit is nog net op een ander niveau.
En op termijn een tweede indoorhal met enkele unieke waterparkelementen zoals een masterblaster (waarom geen dueling?) die door hun indoorligging jaarrond open kunnen zijn.
Een andere mogelijke uitbreiding is het ontstaan van een echte village/downtown gebied. Meer dan waarschijnlijk in de buurt van Rulantica(gezien de toekomstige monorail niet ondenkbaar)
Ze hebben reeds de aanzet gedaan met die boulevard aan te leggen vanaf de parking tot aan het "Immer wieder Sontags"-gebied. Als ze dit uitbreiden door op dat grasveldje langs Rulantica aan de parkingkant nog wat kleine zaken te zetten die mensen aanspreken.(Denk aan een Lego store ofzo), Enkele bars en restaurantjes er naast te leggen en zorgen voor voldoende entertainment in die zone kan dit bijna niet mislopen.
Ze moeten dan wel werk maken van een bowling, lasertag,... De standaard meuk om mensen bezig te houden. Maar EP kennende zie ik hen dan ook uitpakken met nog een extraatje zoals een groot theater voor musicals,...
Ik herinner mij nog een gesprek met Michael Kreft von Byern dat we ooit gehad hebben waar hij dit ooit heeft aangehaald. Net als zijn argument destijds dat het waterpark(toen nog niet gebouwd of bekend) minstens 2/3de outdoor moest zijn...