Dit postte Europa-Park gisteren op Facebook, ik denk dat we wel iets moois mogen verwachten in 2025. En natuurlijk volgend jaar het nieuwe themagebied Kroatië.

Het park is al enorm, maar ik denk dat ze nog wel verder willen uitbreiden. Een tweede park zie ik niet snel gebeuren.

Ze hebben nog heel veel grond aan de overkant van de weg bij IJsland. Dat kun je heel goed zien als je in Wodan zit, ik weet niet of EP deze grond bezit, maar als je wilt uitbreiden kun je het hier misschien laten doen. Ik denk eigenlijk niet dat EP deze grond bezit anders hadden ze hier beter Rulantica willen aanleggen, en niet zo ver weg van het 1ste park (al schilt het eigenlijk niet zo veel)
Geel: huidig park
Rood: grond nabij IJsland

Een 2de park zou niet meteen een garantie zijn op succes.
    Hoe ga je dat aanpakken?
    Je hebt een park dat het zonder echte IP moet doen. Dit werkt voor 1 park, maar ga je dat ook met een 2de park halen?
    Ze hebben in hun park momenteel mooie bezoekersaantallen, echter zit er nog steeds wat rek op. Zeker mits wat grote toevoegingen zoals de Voltron. Bouw nog 2-3 extra headliner capaciteitvreters en je kan gerust groeien tot een 8 miljoen bezoekers met een hoge tevredenheid. (mits enkele infra aanpassingen is misschien zelfs mogelijk om DLPR cijfers te halen.

De huidige mooie cijfers lagen ze momenteel in door een hoge algemene rating te halen.
    Waar de Efteling altijd zo mooi uitpakt met hun doel om een 9+ beleving te zijn kan je EP eerder zien als een echte 9+ beleving. Geen 10/10, maar een zeer hoge algemene score.
    Hebben ze de beste shows? Nee, maar wel die hoge subtoppers.
    Hebben ze de beste achtbanen? Nee, maar ze hebben enkele goede subtoppers in huid.(Voltron gaat hier wrs mee aansluiten en hopelijk net een niveau hoger)
    Hebben ze de beste Darkrides? Nee, maar met Piraten hebben ze na de absolute wereldtoppers een zeer goede subtopper in huis.
    Dan heb je nog de hotels die mss niet de absolute top zijn, maar wel ver boven het gemiddelde uitstijgen.
    De horeca die heel hoog aangeschreven staat en hun enorm efficiënt personeel.
    Als je dit allemaal samen gooit met een aanbod dat eigenlijk een beetje op kwantiteit(met een hoge algemene score) gebaseerd is krijg je een park waar mensen graag komen.

Deze factoren ga je niet kunnen toepassen in een nieuw park.
    Je kan geen park openen die dit allemaal aanbied. Ik hoor dan sommige al afkomen met Epic Universe... Maar heeft dit werkelijk zoveel attracties? Nee, ze hebben goede IP's, iets wat EP mits om dit te doen slagen.
    Dus een tweede park is momenteel niet aan de orde.
    Wat wel een logische evolutie is--> Rulantica uitbreiden tot het grootste of één van de grootste waterparken ter wereld.
    Ik denk dan vooral aan een traditionele glijbanentoren outdoor als stap 1. Wij missen nog de traditionele kamikaze glijbanen, een outdoor lazyriver met niveauverschillen, een bandenglijbaan met meerdere bijzondere elementen zoals draaikolken of halfpipes. Denk aan Siam Park hun outdoor aanbod, dit is nog net op een ander niveau.
    En op termijn een tweede indoorhal met enkele unieke waterparkelementen zoals een masterblaster (waarom geen dueling?) die door hun indoorligging jaarrond open kunnen zijn.

Een andere mogelijke uitbreiding is het ontstaan van een echte village/downtown gebied. Meer dan waarschijnlijk in de buurt van Rulantica(gezien de toekomstige monorail niet ondenkbaar)
    Ze hebben reeds de aanzet gedaan met die boulevard aan te leggen vanaf de parking tot aan het "Immer wieder Sontags"-gebied. Als ze dit uitbreiden door op dat grasveldje langs Rulantica aan de parkingkant nog wat kleine zaken te zetten die mensen aanspreken.(Denk aan een Lego store ofzo), Enkele bars en restaurantjes er naast te leggen en zorgen voor voldoende entertainment in die zone kan dit bijna niet mislopen.
    Ze moeten dan wel werk maken van een bowling, lasertag,... De standaard meuk om mensen bezig te houden. Maar EP kennende zie ik hen dan ook uitpakken met nog een extraatje zoals een groot theater voor musicals,...
    Ik herinner mij nog een gesprek met Michael Kreft von Byern dat we ooit gehad hebben waar hij dit ooit heeft aangehaald. Net als zijn argument destijds dat het waterpark(toen nog niet gebouwd of bekend) minstens 2/3de outdoor moest zijn...

Ik denk dat we na de heftige investering van Rulantica voorlopig niet met een tweede park (of derde als je Rulantica meetelt) hoeven te rekenen. Ik ben het overigens niet Chingu eens als je het hebt over de hotels want qua hotels en gastronomie kan Europapark zich qua pretpark hotels bij de absolute top rekenen daar kan menig park wat van leren en zeker op die schaal!

Een 2e park heeft natuurlijk voor- en nadelen ten opzichte van één mega-park.

Het belangrijkste nadeel is de initiële investering. Je moet in één keer best groot kunnen uitpakken om dit te doen, zeker met het eigenlijke Europa park ernaast. Gezien ze in EP toch vaak hun dingen erg goedkoop/kitsch uitwerken zie ik dat toch niet zo héél goed slagen.

Anderzijds zouden ze het Europa thema definitief los kunnen laten en eens hele andere thema's laten zien. Goed voor de creativiteit en variatie.

pretparkgekkie05-10 Dus ij zou Schotland hier zeker willen verwelkomen

Schotland moet het hebben van de hooglanden en de grote vergezichten. Dat terwijl ze in EP juist altijd alles kort op elkaar proppen. Ik zie eerlijk gezegd niet helemaal in hoe dat moet werken. Met Kroatië nemen ze al een aardig loopje door juist de belangrijkste sights volledig te negeren en de nogal vergezochte Tesla erbij te betrekken en verder een stukje architectuur te gebruiken die niet bepaald uniek is voor het land. Uiteindelijk ga je niet echt een Kroatië vibe krijgen ondanks dat Tesla niet onterecht in het themagebied word gebruik. Het is de enige manier om iets unieks te maken zonder dat je een groot oppervlakte nodig hebt.

Je kunt in Schotland natuurlijk een typisch schots dorpje bouwen, maar dan krijg je eigenlijk hetzelfde themagebied als in Ierland. (iets wat algemeen een beetje een issue blijft met Europese thema's).

Ik blijf zelf voorstander van het toevoegen van Roemenië, maar dan wel echt uitgevoerd als een volledige Griezel-Themawereld met het kasteel van Graaf Dracula waar een grote darkride in zit. Wellicht zou hier een Mack Hidden Reality ride mooi passen die de verborgen wereld van de vampieren zichtbaar maakt.

Chingu Bouw nog 2-3 extra headliner capaciteitvreters en je kan gerust groeien tot een 8 miljoen bezoekers met een hoge tevredenheid.

Nou ja, meer attracties en infrastructuur betekent meer onderhoud, dus hogere kosten per bezoeker. Natuurlijk kun je de entreeprijs omhoog gooien, maar eigenlijk zit Europa-Park nu al zo'n beetje aan de max qua attracties die je binnen een dag kunt doen. Ik zie liever dat ze een tweede park bouwen en daar klein(er) beginnen dan dat ze het huidige park uitbreiden wat alleen maar betekent dat de entreeprijs omhoog gaat terwijl je niet meer kan doen in een dag. Ik vind eigenlijk dat het huidige park qua grootte wel aan zijn max zit.

Coasterfrenzy Eventjes off topic, uiteindelijk komt er in Kroatië wel echt een typisch kroatisch dorp...

Coasterfrenzy Je zegt hierbij dat elk land dezelfde bouw aan huizen heeft? Je ziet toch wel dat bijvoorbeeld een Zwitserland er heel anders uit ziet dan de Griekse, Spaanse en Nederlandse huizen? Misschien bouwen ze bijna alles hetzelfde of in ieder geval wat erop lijkt in Groot-Brittanië maar dat is het ook.

Ikzelf zou wel zien dat ze blijven investeren in het mainpark, de meeste mensen die hier komen kopen ook gewoon 2 dagtickets of zelf wel meerdere. Ik vind het thema landen sowieso erg leuk en EP voert dit als hetbeste uit.

Als ze een 2de park gaan maken hoop ik dat ze landen in de hele wereld een beetje afwisselend doen (Mexico, Argentinië en Japan ofzo) of hun fantasie gaan gebruiken in de gebieden, een beetje Toverland gebieden gaan neerzetten waar ze eigen fantasie kunnen gaan gebruiken en IP's kunnen gebruiken. Ik ben benieuwd of het EP-team dat kan of het houden op het landen binnen en buiten Europa.

Een dierentuin in het Afrika thema zou ik ook best leuk.vinden! En dan vooral dat de BigFive naar voren komt.

pretparkgekkie05-10

Die gronden zijn geen eigendom van de familie Mack. De gronden naast Rulantica zijn dat wel. Dit is een visualisatie van deze enorme oppervlakte die gewoonweg in hun bestemmingsplannen staat.

Een second gate park is Rulantica al. En die grote lap grond naast Rulantica dient voor een 3rd gate. Daar komt in de toekomst een 3e park, met sowieso geen landen meer als themagebieden.

Hier zal de echte uitbreiding plaatsvinden zodra in het huidige park - alle oppervlakte binnen de auto ringweg rond het park - volgebouwd is.

Rekening houdend met de beschikbare ruimte in het huidige park, zal die 3rd gate naast Rulantica er pas binnen een jaar of 10 komen. Enkele voordelen van dit nieuwe park: weg van het dorp Rust waardoor ze meer mogelijkheden hebben met wat ze bouwen. Rulantica staat niet meer ver weg en alleen, dan staan er twee parken naast elkaar. Ook kan het hotelresort langsheen Rulantica (waar sws al een 2e hotel komt - staat in de plannen) doorgetrokken worden naar dat nieuwe park.

Europa-Park zelf zal dus niet uitbreiden voorbij de Ring die rond het park ligt. Vandaar de uitbreiding verderweg, met Rulantica als eerste stap.

Ideeënspinsel, zou Europark niet Europark als pretpark willen houden, Rulantica als zwembad en 3de gate een dierentuin?
        Een 2de attractiepark zie ik niet snel verschijnen. Ook bij de Efteling niet om eerder genoemde redenen (geld).

Een gethematiseerde dierentuin zou best eens mooi kunnen slagen

rambo1990 Ja, een 3de Gate dierentuin zou wel leuk zijn, dan heb je dus de 3 bekendste uitjes (met Museums in EP en het MuseumHotel)

Maar ik zie ook graag dat EP een weg inslaat met hun eigen fantasie, een beetje de Toverlandgebieden of de EftelingThemaZones. Nu kunnen ze altijd naar het land zelf gaan en daar inspiratie op gaan zoeken, wat overigens wel zeer en zeer goed werkt. Ze hebben met Arthur al een hele kleine weg geslagen, maar dit is ook weer gebaseerd op iets dat je kunt zien ergens anders. Als ze hun eigen Fantasie gaan gebruiken ennet zoals de Efteling eigen IP's "inwoners" gaan bedenken ben ik benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor EP.

Een dierentuin zou ik vooral in verschillende zones doen met het hoofdthema de BigFive. Dat zijn toch wel de dieren die de meeste mensen inspireren.

Een dierentuin nieuw bouwen lijkt mij een dramatische zet voor een stabiele toekomst.(politiek gezien)

Het risico dat een politieke partij zijn steun niet meer openbaar gaat geven aan een park zoals Europapark is te groot. Dit wilt zeggen nog meer tegenstanders en nog meer problemen om vergunningen te bekomen. Het lijkt mij dan realistischer om een park te bouwen met herkenbare thema’s buiten Europa. Al blijf ik een nieuw park de eerste 10-15j een “verkeerde” keuze vinden als resort. Het downtown EP of hoe je zoiets wilt noemen moet er eerst zijn om het resort verder uit te bouwen.

Met de gronden bij het huidige park en een verschuiving van alle “randactiviteiten” richting Rulantica zie ik de Halloween avonden op termijn ook wel die kant op gaan. Dat betekent dat er best nog een flinke partij grond beschikbaar is en komt. Daarmee kan het park nog zeker een decennium vooruit qua oppervlakte. En als er elke vijf jaar iets blijft afbranden wat opnieuw gerealiseerd moet worden misschien nog wel wat langer ook. Dus ik zie een derde park zeker de komende 10 tot 15 jaar niet aangekondigd zien worden. Europapark hoeft ook niet zo nodig denk ik, ze beheersen de kunst van meer omzet per bezoeker genereren tot diep in hun haarvaten. Dus met het huidige park is de economische rek er nog lang niet uit. Groei is Europapark wat anders dan continue blijven uitbreiden met extra oppervlakte.

Dit is wel een mening die ik deel. Wat mij betreft is er in deze tijd geen plek meer om nog een nieuwe dierentuin te openen. Daarnaast vind ik het raar als je Europa als thema hebt en je een dierentuin wil openen waarbij de nadruk dan zou liggen op dieren die niet eens vorkomen in Europa.

Ik denk dat je de komende 10 jaar nog wel vooruit kunt in de huidige parken. Rulantica is nota bene nog geen 5 jaar open. Wat betreft Europa Park zit ik in een tweestrijd. Voor mij is het sowieso al geen dagbestemming meer dus uitbreiden zou in dat opzicht nog geen probleem zijn. Daarnaast heb je ongewild weer wat ruimte gekregen die de komende tijd ook weer volgebouwd moet worden.

Maar voor de toekomst zou het een derde park logischer zijn dan 1 groot park. Wat het thema zou moeten zijn? Geen idee. Wellicht dat je verder kunt gaan met het landenthema, maar dan zul je denk ik wel een aantal grote landen uit het huidige park moeten verhuizen.

9 dagen later

Ik ben eigenlijk benieuwd met wat voor Themahotel ze gaan komen rond Rulantica, het is al op borden weergegeven, dus verwacht ik dit ook snel, Krønosar was geopend in 2019, het is nu 2023, en aangezien er altijd een tijd van 4-7 jaar tussen zit verwacht ik snel een Hotel. Ik hoop een Duits themahotel, aangezien ze in Duitsland liggen en ze dit nog niet hebben. En ik vind de Duitse alley erg leuk en goed gelukt. Een van de mooiere plekjes van het Europa-Park resort.

Als er een nieuw hotel komt, dan hoop ik eerder een hotel met Nederlands thema. Beetje hetzelfde idee als het Inntel hotel in Zaandam, die past ook zeker qua stijl naast Krønasar.

Een 2e park zie ik niet snel gebeuren, eerder dat het huidige park meer wordt uitgebreid. Wat nog wel kan gebeuren is dat het logistieke centrum en de kantoren meer richting het gebied achter Rulantica gebouwd wordt zodat daar meer ruimte vrij komt. Achter de London Bus is de tuin van Roland Mack, dus daar kan ook goed gebouwd worden.
          Om eerlijk te zijn zou ik ook niet weten wat voor thema een 3e park zou moeten krijgen. Misschien andere continenten zoals Afrika of Azië? Maar ja, stamp nu maar even een nieuw park uit de grond, dan doe je ook niet zomaar.

Marco Ik hoop dat EP van het landenthema afstapt en gaat voor eigen fantasie, met landenthema kun je hele mooie dingen maken, maar het is geen fantasie, want je kunt letterlijk overnemen. Met eigen fantasie (Efteling met bijvoorbeeld de Baron en Joris en de draak, Toverland met bijvoorbeeld de Magische vallei) ben ik benieuwd hoe dit kan voor EP. Rulantica kwam ook opeens uit de grond, dus bij EP kan dit nkg wel gebeuren, opeens een 3de park uit de grond stampen, wel in meerdere fases denk aan 5/6 fases?

• Marco heeft hierop gereageerd.

pretparkgekkie05-10 Met parken als Disneyland, Efteling, Toverland, Phantasialand en nog wel een paar andere die ik zo uit mijn hoofd even niet op weet te noemen zijn er wel genoeg parken met magie en fantasie. En laat ik eerlijk zijn, als het een park is wat gebaseerd wordt op karakters zoals de Yomis zal ik daar niet snel binnen lopen. Mij iets te kinderlijk, voor een kinderpark kun je wel naar Funny-world 10 minuten verderop.

pretparkgekkie05-10 opeens een 3de park uit de grond stampen, wel in meerdere fases denk aan 5/6 fases?

Je moet natuurlijk wel een goede basis hebben wanneer je niet zo'n blunder wordt als Walt Disney Studios. Dus een grote en doordachte infrastructuur zodat er makkelijk uitgebreid kan worden.