Michael Alpenexpress is voor Europa-park wat de Python voor de Efteling was. Bij beide is het inderdaad zonde om die 1 op 1 te vervangen, maar vanuit een sentimenteel oogpunt wel verklaarbaar. Ik had ook graag gezien dat men een andere invulling zou gaan geven.
Is dat zo? Ja, zowel Python als Alpenexpress waren de eerste achtbanen van de parken, maar de Python was meteen een recordbreker voor Europa. Mensen kwamen van ver om hem te beleven. Hij is in heel Nederland bekend. Ik heb letterlijk in andere parken mensen naar andere achtbanen horen refereren als 'een soort (kleine) Python'. Python is een begrip in Nederland. Ik heb nog nooit iemand 'ein grosse Alpenexpress' horen zeggen over Taron.
Als ik een achtbaan van Europa-Park moet noemen die een Python status heeft, dan is het Silver Star. Lang voordat ik het internet op ging om voor het eerst meer informatie over achtbanen te vinden, wist ik al van het bestaan van de enorme achtbaan in Zuid Duitsland, via vrienden. Zij waren al eens in Europa-Park geweest en Silver Star was dé sensatie.