Coasterfrenzy Vergeet ook niet dat dit een bruinkoolgroeve is. De ondergrond is daar zo stevig als pudding.

Daarbij komt ook nog dat er 2 kleine ondergrondse reviertjes lopen dwars door het park.
Bij, ik geloof Deep In Africa en bij Rookburgh, waren dat lastige obstakels.

MrRC Daarbij komt ook nog dat er 2 kleine ondergrondse reviertjes lopen dwars door het park.
    Bij, ik geloof Deep In Africa en bij Rookburgh, waren dat lastige obstakels.

Klopt, de "Lenterbach". Vooral bij DiA omdat die rivier volledig anders liep dan verwacht.. Dat heeft ook zijn gevolgen gehad voor Chiapas en Klugheim, al was er tegen dan al meer duidelijk. Inmiddels zou dat echter volledig onder controle moeten zijn. Het beekje komt bovengronds in de buurt van Mystery Castle, waar het gebruikt is voor het water in de kasteeltuin. Daarna vormt het de grens tussen de parkeerplaatsen Mystery en China.

Bij Rookburgh is me niet direct iets bekend van een beekje, maar er lopen daar wat stromen die van de Ententeich naar de Mondsee (meertje in het park) lopen. Bij de bouw van het Space Center zijn die stroompjes aangetast waardoor het waterpeil in de vijver gezakt is en er een soort moeras ontstaan is aan het uiteinde ervan (gethemed als een wuze fruitgaard). Ik kan me voorstellen dat sommige van die stroompjes tot bij Rookburgh lopen.

• Alain heeft hierop gereageerd.
    • MrRC vindt dit leuk.

Coasterfrenzy Ik ken de voormalige bouwput van Rookburgh zeer goed. Er waren daar geen stroompjes.

• MrRC heeft hierop gereageerd.
      • MrRC vindt dit leuk.

Alain Ik ken de voormalige bouwput van Rookburgh zeer goed. Er waren daar geen stroompjes.

Ok mijn excuses.

pretparkgekkie05-10
        De ultieme oplossing is gewoon nieuwbouw (of een dependance) elders.

Overigens verbaas ik mij altijd over de gang van zaken rond het Space Center complex. Al sinds 2001 huisvest de achtbaan tijdelijk aandoende thematisering en was in Hollywood Tour legio aan effecten defect/ sleets. Al sinds die tijd zijn er geruchten over sloop, maar er gebeurt gewoon weinig concreets. Die halve VR inrichting, het meest spannende in 22 jaar, zal ook niet 'permanent' zijn.

Als men in 2001 al wist dat het gebouw om wat voor reden dan ook de komende jaren moet blijven staan had men toch echt wel wat meer kunnen doen dan groene verf en legernetten.

brandhout Als men in 2001 al wist dat het gebouw om wat voor reden dan ook de komende jaren moet blijven staan had men toch echt wel wat meer kunnen doen dan groene verf en legernetten.

Prioriteiten, ik denk dat de mogelijkheden met de hal minder groot waren dan de mogelijkheden die men elders had. Deep in Africa, Mexico, Klugheim, Rookburgh als voorbeelden. Nu de opties minder groot zijn en het niveauverschil in het park in de oudere delen zeer groot geworden is, zal men zich langzaam richting het Space Center complex begeven.

Heel erg veel opties heeft men binnen het bestaande park niet meer en dat beginnen we langzaam te merken: Deep in Africa krijgt in dezelfde oppervlakte enkele uitbreidingen (inbreidingen?), in Berlin wordt er ook naarstig gewerkt aan iets. Nu de Hollywood Tour (semi)-officiëel weg is, en men attracties in die buurt weg lijkt te halen, verwacht ik ook wel dat op termijn Crazy Bats weggehaald gaat worden. Dat stuk park zou wel eens afgesloten kunnen worden, er is letterlijk niets meer om verder te gaan die richting buiten Crazy Bats.

Sowieso zal dat stuk park binnenkort aangepakt worden of China-Town/Colorado Express/Silverado Theater. Binnen 10 jaar blijft van beide gebieden niets meer over zoals we het nu kennen, vermoed ik.

Als ik het me goed herinner, kan zo'n grote hal vandaag niet meer op de site worden gebouwd.

Het Fantissima Theater zit ook in het gebouw en daar heeft Phantasialand geen vervanging voor. Het is zeer succesvol en levert aardig wat geld op. Ik verwachtte eigenlijk dat er een nieuw dinertheater zou worden gebouwd in Rookburgh, maar dat gebeurde niet. In de nabije toekomst zie ik meer een vernieuwing van China dan een sloop van Crazy Bats en Fantissima.

brandhout Dat klopt niet. De re-theming van 2001 was niet echt bedoelt als een tijdelijk iets, maar simpelweg een aanpassing om één grote Fantasy-Wereld te creëren. Dan past een Space Center temidden van alle fantasy-figuren niet bepaald mooi. Bij mijn weten zijn de defecten in de Darkride ook altijd wel hersteld, ook al ging dat niet bepaald altijd snel. Het onderhoud was inderdaad niet meer helemaal top, maar toch was vlak voor de sluiting nog een beurt waarbij nieuwe kleding en maskers zijn toegevoegd.

De VR ombouw zal inderdaad wél bedoelt zijn geweest om nog een jaartje of 10 te overbruggen.

brandhout De ultieme oplossing is gewoon nieuwbouw (of een dependance) elders.

Vóór de grote investeringen van Black Mamba, Chiapas, Klugheim en Rookburgh had dit nog best gekund.. Maar waar??

Nu steekt er voor véél te veel geld in het park en de attracties en theming die er staan zijn ook niet heel erg verplaatsbaar. Daarnaast: waar zou je naartoe gaan? Je zit al snel met de zelfde problemen, meer concurrentie of een véél kleiner verzorgingsgebied.

ursinho76 Als ik het me goed herinner, kan zo'n grote hal vandaag niet meer op de site worden gebouwd.

Dat is op zich geen feit. Het park zal een vergunning moeten aanvragen voor verbouwing of nieuwbouw. Daar zit al een behoorlijk verschil tussen. Echter in beide gevallen is het wél tactischer om de hal wat kleiner te maken (minder hoog) om een beetje goodwill aan de bewoners te tonen. De gemeente werkt momenteel gewoon alles heel erg tegen, maar als er een andere gemeenteraad komt, is er ook weer meer kans op betere nieuwbouwprojecten. In principe ligt er een relatief simpel hoogteplan dat het par toe staat om hoger te bouwen naarmate ze verder van de buren af zitten. Het gebouw zit dichter bij de buren dan Rookburgh, maar het gebouw is al een behoorlijk stukje lager. Ik weet niet precies wat de limiet is, maar ik denk niet dat de hal boven de limiet komt.. Maar STEL dat dit wel zo zou zijn: De hal is dusdanig diep dat er best wel een metertje of twee af kan zonder dat dit een issue hoeft te vormen voor de inhoud.

18 dagen later

Mag PHL nkg steeds van de regering dit stuk grond gaan gebruiken:

Dan hopen dat er een andere burgermeester/partij komt die dit voor het zeggen heeft, maardit stuk is 14Ha en PHL geeft 31Ha terug aan de regering ergens anders. Wat is het probleem dan? Een natuurgebied van 14Ha voor een dubbel groot gebied waar niks op staat. Jammer dat de stad Brühl niet meewerkt, beste park als het gaat om theming naar mijn mening..

6 dagen later

Coasterfrenzy Dan snap ik niet waarom er destijds, en jaren later, niet meer dan een blik groene verf en wat spaanplaat vanaf kon. Amper 13 jaar na de opening van de baan alle aankleding verwijderd. Terwijl Space Center thematisch best wel rijkelijk voorzien was.

Alle overgebleven decoratie onderweg (lampen lifthill, laserprojecties, sterrenhemel) heeft men maar defect laten gaan tijdens de eerste jaren. Dat komt voor mij niet heel definitief over.

Ik kan mij voorstellen dat men destijds een ontoereikend budget had voor een echte omthematisering en dat men wellicht wat huiverig is vanwege brandgevaar, maar dat lijkt mij geen reden om 18 jaar lang helemaal niets te doen; terwijl het wel heel erg af ging steken tegenover de rest van het park.

Om dit voor eens en voor altijd op te helderen:

1. De “Lenterbach” heet eigenlijk (en is deel van de) “Dickopsbach”
                2. Het beginnt in de Ententeich en loopt ondergronds onder Deep in Africa, Chiapas en Klugheim naar Mystery Castle.
                3. Dan wordt de “Lenterbach” weer zichtbaar en loopt tussen de bomen tussen de parkeerplaatsen van Ingang Mystery en Ingang China in richting Bornheim.

De verbinding tussen "Ententeich" en "Mondsee" heeft niets te maken met de "Lenterbach".

ursinho76 Dat klopt niet helemaal.

1: De Lenterbach heet gewoon Lenterbach, maar veranderd inderdaad uiteindelijk van naam. Eerst naar Geildorfer Bach en later naar de Dickopsbach. Beetje net zoals de Rijn hier in Nederland opeens van naam veranderd naar Waal.

2: Het begin is een bron die zich IN phantasialand bevind. De Ententeich bevind zich tegenover Wuze Town en FLY. Om naar DiA te gaan zou de beek bergop moeten stromen.

brandhout Dan snap ik niet waarom er destijds, en jaren later, niet meer dan een blik groene verf en wat spaanplaat vanaf kon. Amper 13 jaar na de opening van de baan alle aankleding verwijderd. Terwijl Space Center thematisch best wel rijkelijk voorzien was.

Alle overgebleven decoratie onderweg (lampen lifthill, laserprojecties, sterrenhemel) heeft men maar defect laten gaan tijdens de eerste jaren. Dat komt voor mij niet heel definitief over.

Goh.. ik weet niet goed wat je zelf nog had willen doen met die baan. De lampen van de Lifthill werken in principe nog. De Sterrenhemel is er uit gehaald met de re-theming (al had deze inderdaad best gepast in het nieuwe thema). Het probleem blijft dat je amper iets van theming kunt toevoegen in de hal. De bodemplaten kunnen slechts zeer beperkt gewicht dragen (ik heb eens ergens opgevangen hoe veel dat was per m2, maar ben het kwijt) en als je nu nog theming wilt toevoegen aan de baan, moet je ook voldoen aan de eisen van nu. Qua brandveiligheid kom je dan al snel te zwaar uit om nog te kunnen werken, of te duur om het de investering waard te maken.. De catwalks voor de nooduitgangen en dergelijk zijn echt apart opgehangen constructies die niet over de normale vloer lopen.

Het enige wat je nog echt zou kunnen doen is een soort binnenkant als Crush of Rock 'n Rollercoaster maken. Dat is relatief makkelijk en goedkoop te doen, maar past niet echt in thema (ja, goed, de theming van Crush slaat ook helemaal nergens op, maar dat is een ander verhaal).

Wat mij betreft komt de Re-Theme naar Crazy Bats veel te laat en slaat ook dit thema eigenlijk nergens op, maar het is in elk geval een verbetering ten opzichte van wat het was. Het moge duidelijk zijn dat het complex op de slooplijst staat, maar dat dit niet voor de korte toekomst is (anders hadden ze de investering naar CB nooit gedaan), maar details zullen altijd wel een mysterie blijven. Zo lang er geen nieuw Theater is voor Fantissima kun je er wel redelijk zeker van zijn dat dit nog blijft staan.

Coasterfrenzy
                    Ik snap dat de baan een lastig verhaal is kwa aankleding vanwege gewicht en wellicht vernieuwde veiligheidsregels, maar je kan niet ontkennen dat er bijzonder spaarzaam is omgegaan met het aanbrengen en onderhoud van deko. Daarom kan ik mij maar moeilijk voorstellen dat na slechts 10 jaar Space Center, een enorm dure en plaatsvretende htbaan, een kale temple of the nighthawk de definitieve oplossing had moeten zijn. Of was de populariteit van Space Center al enorm ingekakt eind jaren 90?

Men had echt wel iets met projecties of 2d decoratie kunnen doen. Of tenminste, de bestaande laserprojecties en sterrenhemel kunnen blijven handhaven (ja, die is er nog even geweest in ToTNH).

Overigens slechts een detail, maar de strobelights op de lifthill, hoewel nu functioneel, zijn echt wel 10 jaar defect geweest en pas met het swappen van de soundtrack weer gerepareerd.

brandhout maar je kan niet ontkennen dat er bijzonder spaarzaam is omgegaan met het aanbrengen en onderhoud van deko.

True. Ik denk dat er bewust spaarzaam is omgegaan omdat men van het hele gebouw af wil. Het zou me ook niets verbazen als deze ooit al eens eerder op de slooplijst stond maar dat uiteindelijk op de lange baan is geschoven. Immers bevat ook het gebouw van Wuze Town nog steeds wat rare "uitsteeksels" die zouden kunnen duiden op een toekomstige aansluiting op een nieuw pand op de plek van de temple. Of de geplande uitbreiding er ooit nog gaat komen zoals destijds gepland blijft natuurlijk de vraag, maar het is wel vaker voorgekomen dat PHL bij de bouw van attractie A al rekening hield met een toekomstige attractie B. Zo was bij Black Mamba al het operator-hok voor Talocan ingebouwd.

Coasterfrenzy Was Space Center een beetje populair nog eind jaren 90? Zelf heb ik het nooit kunnen aanschouwen. Op beeld ziet het er allemaal redelijk imposant uit, maar het blijft een bijzonder tamme baan.

brandhout Was Space Center een beetje populair nog eind jaren 90? Zelf heb ik het nooit kunnen aanschouwen.

Ik kan me wel nog herinneren dat ik eens stil stond aan de "Pre-Show". Dat is het deel van de gang binnen waar rechts een stukje hoger is dan links.. En dan was je nog snel aan de beurt, want het ding had een monster capaciteit.

Ik ben dus geneigd te zeggen dat de baan niet heel veel populairder was dan TotNH.

Coasterfrenzy En dan was je nog snel aan de beurt, want het ding had een monster capaciteit.

Dat was alleen zo als alle 4 van de 5 treinen ingezet werden.

MrRC Dat is toch met alle achtbanen met meerdere treinen zo 😄

Coasterfrenzy Dat beaamt wel wat ik elders ook heb gehoord. Toch wellicht een aardige misser destijds.

• MrRC heeft hierop gereageerd.

brandhout Dat is toch met alle achtbanen met meerdere treinen zo 😄

Maar deze kan 1600 personen per uur.

Terwijl Taron ook met 4 treinen maar 1200 personen per uur.

MrRC Taron heeft ook wel beduidend kortere treinen. Dat scheelt op een heel uur toch wel flink.

• MrRC vindt dit leuk.