Gisteren toevallig in phantasia geweest, en het viel mij enorm op dat er eigenlijk 3 ontzettend verouderde delen in het park zijn.
1: het fantasy gebied rond hollywood tour / crazy bats (maar dit is al jaren gaande) al vind ik wuze town momenteel ook meer dood dan levend om eerlijk te zijn. In die hal zou men zoveel meer kunnen doen dan er nu gedaan wordt. De boven verdieping met de kinder attracties is zo goed als niet te vinden (zeker nu hollywood tour dicht is en daar een ''dood einde'' vormt. In mijn herinnering was die locatie vroeger veel levendiger. Waarom is er binnen niet een terrasje waar je wat kunt eten? waarom is er geen doorgang naar rookburgh? (dat moet toch makkelijk te realiseren zijn?) Het valt ook op dat er bij de in/uitgang van FLY een enorme poort is gemaakt die naar fantasy moet gaan, maar die is nooit open. nu moet je telkens helemaal omlopen. Wat mij betreft zou daar gewoon een doorgang moeten komen naar fantasy. Misschien is die poort nu alleen voor calamiteiten, omdat er anders teveel geluidsoverlast richting de buren gaat. Maar als je de doorgang richting de hal van wuze town zou maken, heb je dat ook weer opgelost.
dan 2: china, hier is zo goed als niets te beleven. er staan wat eetkraampjes (waarvan ook vrij duidelijk zichtbaar is dat dit maar beetje goedkope invulling heeft wanneer het assortiment eens veranderd)
en de 2 attracties zijn ook in zo'n dergelijke staat dat ze eigenlijk niets meer toevoegen aan het park. geister rikscha is een stinkende natte honden grot, waarvan de helft van de maskers er niet meer uit zien, de helft van de effecten niet meer werkt, en zo kan ik nog wel even doorgaan. duidelijk is dat deze op de slooplijst staat.
Maar feng yu palaca is 'm ook niet echt meer. Die madhouse mist het wow-effect wat de rest van het park wel heeft, de operations zijn enorm traag, en ik heb er letterlijk niemand met een lach uit zien komen. Dit park deel is dan ook ontzettend rustig. enige reden om er te komen is om naar colorado adventure te gaan, of het park in/uit te gaan. maar juist vanwege het hotel & de entree gok ik dat we daar nog wat jaren op moeten wachten voor dat op de schop gaat, want het is een logistieke uitdaging om daar aan de gang te gaan.
en dan 3: colorado adventure; de baan is al een paar jaar niet meer zo soepel als dat ie geweest is, de theming in de loodsen is 'm gewoon niet of bestaat uberhaupt niet. Terwijl phantasialand met de technieken van vandaag daar toch spannende tunnels van zou moeten kunnen maken (kijk naar taron/fly) Het is jammer dat dit in z'n 25 jarig bestaan nooit is opgepakt. de ingang zit ook enorm verstopt (terwijl deze heel erg makkelijk verlegd kan worden naar een duidelijkere locatie) daarom heb ik de indruk dat deze ook op de slooplijst staat. het stuk waar hij kruist met chiapas is ook nooit fatsoenlijk afgewerkt. Chiapas heeft daar al jaren ook een stukje dat er maar ''half'' af uit ziet.
ik verwacht dus dat zodra china aan de beurt is, colorado mee plat gaat, en de oude silbermine hal, en men dus DIA, mexico & mystery zal gaan uitbreiden, en china laat vervallen. of er komt een compleet nieuw thema voor terug. die tikal torens kun je redelijk makkelijk verplaatsen en rethemen naar een ander thema gebied. en het is stiekem een aardige lap grond. Ik denk dus eerder dat men in die hoek aan de slag gaat dan bij crazy bats.