Aurelius Disneylegende Joe Rohde waarschuwde al eens voor de neiging om niet-Westerse culturen armer, primitiever en barbaarser uit te beelden dan dat ze daadwerkelijk zijn,
Je zou het natuurlijk ook kunnen uitdrukken als: "De traditionele, historische cultuur en authentiteit van de oorspronkelijke bewoners bewonderen en vieren". Waarom moet iets dat niet westers is meteen zo negatief gemaakt worden? Waarom moet alles wat anders is direct geassimileerd worden totdat het zo is als hier? Waarom kunnen we niet accepteren dat anders óók goed (of misschien zelfs wel beter) kan zijn?
De reden dat Africa nu is zoals het is komt voor het overgrote deel door bemoeienissen door het geloof. En daar zijn - Onder het mom van religie - veel dingen gebeurd die écht niet goed te praten zijn.
Er leven echter nog steeds genoeg stammen volgens de oude tradities. Dat mag best getoond worden. Vrijwel alle objecten die je in Phantasialand ziet hebben een betekenis. De kettingen met tanden die je noemt dienen voor goed geluk. Er liggen poppetjes die gebruikt worden voor een voorspoedige zwangerschap. Anderen zijn weer om demonen weg te drijven of juist gevangen te houden.
De "Geleerden" in het artikel beweren dat hutjes met rieten daken een onterecht beeld zijn voor afrika. 30 seconden googlen leert echter dat dit volstrekte onzin is en dergelijke hutjes nog steeds voor komen en gebouwd worden.
Ron ik blijf het apart vinden dat dit het enige gedeelte is waar medewerkers te vinden zijn met een Afrikaanse achtergrond.
Naast dat dit al net zo min klopt als de bewering dat er in afrika geen hutjes met rieten daken staan, is ook daar een logische verklaring voor.
Een aantal jaar geleden was er een woke groepje dat hier tegen in protest ging (uiteraard onder volstrekte onwetendheid). De overheid bemoeide zich ermee en Phantasialand werd gemaand dit aan te passen.
Het gevolg was dat de Afrikaanse medewerkers van Phantasialand een tegenprotest zijn gestart. Deze medewerkers komen veelal uit Kameroen en hebben mee geholpen het Afrikaanse gedeelte op te bouwen om het zo authentisch mogelijk te maken. Het is hun trots en ze laten graag hun cultuur hier aan anderen zien. Hetzelfde geld voor het muziek bandje dat hier speelt en danst (wederom: Volledig authentiek).
Nu weet ik niet wat hun gedachte is over de aanpassingen in het gebied. Het bevind zich nu in een tijdsperiode die tussen de oude stammen en de moderne tijd in zit. Er is nog wel traditie, maar gemengd met westerse zaken, maar het lijkt me logisch dat PHL hun personeel tevreden wil houden.
===============================
Wellicht nog een mooie anekdote van tijdens de bouw van DiA.
Zoals bekend heeft PHL een kunstenaarsdorp in Kameroen ingericht waar de decoratie-elementen voor het park zijn gemaakt. Toen de eerste container met goederen aan kwam in het park, was dit een verrassing. Niemand had verwacht dat er zo enorm veel decor elementen in zouden zitten.
Echter leverden een aantal rekwisieten ook een probleem op: De levensgrote houten poppen zorgden voor angst bij de Afrikaanse medewerkers, die spontaan het werk erbij neer legden omdat ze bang waren. (Bijgeloof uiteraard).
Phantasialand heeft dat uiteindelijk opgelost door een plaatselijke "priester" over te vliegen naar het park om deze een soort ritueel te laten doen op de poppen zodat ze zeker weten veilig zouden zijn. Dit was voldoende om de werkers weer terug aan het werk te krijgen.
Een week later belde de Kerk van Keulen op om te vragen waar het park in vredesnaam mee bezig is. Zoiets zijn immers geen christelijke praktijken en bijgeloof kan niet getolereerd worden door de kerk (deze regio is nog heel streng gelovig).
Tot op heden is het onbekend hoe de kerk hoogte heeft gekregen van het ritueel dat in het Park uitgevoerd is. Het toont echter perfect aan wat de macht van de Kerk is in Duitsland.