Ron Dat het een mengelmoes van verschillende stijlen/culturen zijn met een vleug Phantasialand is, is wat mij betreft prima. Daaraan zijn echter elementen toegevoegd waarin ze er, alles armer, primitiever en barbaarser uit beelden dan dat het daadwerkelijk is.
Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat je hier precies mee bedoelt. Het lijkt me logisch dat je geen modern flatgebouw in een thema als dit gaat zetten en dat zul je ongetwijfeld zelf ook niet bedoelen. Dus als je de basis wél goed vind, welke elementen zijn dan onnodig primitief?
Ron Nu kom ik er dan wel niet wekelijks, maar in al die jaren is mijn beugel bij Black Mamba nog nooit door Karl uit Keulen gecontroleerd.
Het komt weinig voor dat er blanken in DiA werken, maar ze zijn er wel. Andersom zijn er zeer zeker ook Afrikanen in de rest van het park bezig (En de oorspronkelijke stelling was dat dit niet het geval was). Ik heb al eerder uitgelegd waarom dat zo is.
Overigens is een term als "Karl uit Keulen" ook behóórlijk stereotyperend.
Ron Is zo'n ketting met (plastic?) botjes nu echt nodig en authentiek?
Ook al eerder uitgelegd wat deze ketting betekent. Dit soort dingen blijven oprakelen zonder daadwerkelijk te lezen vind ik eerlijk gezegd vrij respectloos. En nee, die kettingen vind je inderdaad niet in heel Afrika terug. Mensen uit Kameroen weten ook wel hoe andere culturen in Afrika werken en kunnen dus zeker zoiets na maken. Net zoals dat je ook "onze" houten klompen gewoon in Duitsland kunt krijgen.
Voor wat betreft de outfits: Ik ben het voor de Africa scene in Carnaval Festival ooit na gegaan. Die waren gebaseerd op een stam (weet niet meer welke). De huidige pakjes (die dan weer wél woke-proof zijn) zijn juist stereotyperende fantasie-outfits.
Voor wat betreft Phantasialand zul je specifieker moeten zijn over welke outfits je het hebt. De zomer outfits zijn inderdaad gebaseerd op Afrikaanse traditionele kleding (wat niet noodzakelijk Kameroen hoeft te zijn, ook al worden alle decoratie stukken daar gemaakt). Voor wat betreft de winter kledij: Tsja.. daar was een uitdaging want in de gebieden in Afrika waar stammen leven zoals PHL hun themagebied wil laten zien, kom je geen koud weer tegen en zodoende dus ook geen passende kleding. Hier is dus inderdaad wat fantasie gebruikt. Stellen dat het stereotyperend is, is daarmee wellicht niet geheel onterecht, maar dan hoor ik graag een alternatieve oplossing.
Bron: Documentaire over de bouw van het themagebied (duitstalig) die in het openingsjaar te zien was op een Duitse TV zender.