Coasterfrenzy Ik denk dat je nu een kasteel en een fort met elkaar verwisseld.. al worden beide termen wel vaak met elkaar verwisseld.
Een Fort is ter verdediging. Een kasteel is voor pracht en praal. Er zijn meer dan genoeg kastelen te vinden die niet bedoelt zijn voor verdediging (kijk maar naar Neuschwanstein, het kasteel van Disney is gebaseerd op de toegangspoort van dit kasteel). De verdedigingswerken worden vaak kastelen genoemd, maar zijn eigenlijk forten. Maar ook kan een fort (of fortificering) een kasteel bevatten, wat het nog moeilijker maakt het uit elkaar te houden.
Da's een hele discussie die heel diep kan gaan 😃
Het basisverschil tussen beiden is dat een kasteel eigenlijk bedoeld is ter verdediging en een fort een militair karakter heeft.
De definitie van kasteel is dan door de jaren aangepast, waarbij ook bouwwerken die een uiterlijk hebben welke lijken op een kasteel, maar niet gebouwd zijn als kasteel (met het verdedigend oogpunt) er tegenwoordig onder vallen.
Neuschwanstein is inderaad een goed voorbeeld van een bouwwerk dat vooral gebouwd is om er op te lijken, maar eigenlijk geen kasteel is. Maar, de definitie van kasteel is door de jaren gegroeid om dat er ook in laten op te gaan.
Maar, da's allemaal details die eigenlijk niet echt on-topic zijn.
Ron Afrika is toch een thema dat veel weerstand met zich mee brengt dat zie je nu wel weer.
Het probleem is dat het geen echt thema is, en er ook geen eenduidige Afrikaanse cultuur is. Het is een gigantisch continent waar gigantische verschillen zijn. Net zoals je Europa geen echte stijl kan noemen (immers zijn de bouwstijlen in Italië heel anders dan bijvoorbeeld in Vlaanderen, en zelfs in Duitsland is het soms al totaal anders).
Het probleem is vaak dat er dan kenmerken van die verschillende culturen gemengd worden tot een amalgaam en dan krijg je iets wat vrij ver van de realiteit kan staan. En dat daar reactie op komt, is ergens begrijpelijk.
Het zijn ook levende en evoluerende culturen. Als je een Egyptisch thema uitwerkt, is dat vaak eenvoudiger omdat dat een thema is dat niet meer evolueert, de stijlkenmerken blijven hetzelfde.
Hoe zou het zijn mocht men in een themagebied over Nederland wat dingen neerzetten die eigenlijk net niet kloppen, wat dan neergezet wordt als zijnde dat men creatieve vrijheid neemt? Het zou raar zijn mocht men Delfts Blauw ineens een rode kleur geven, bijvoorbeeld. Als je dan niet met de Nederlandse cultuur bekend bent, ga je dat niet merken, maar als je die cultuur wél kent, ga je direct merken dat iets niet klopt.
Om terug te komen op kastelen, het zou hetzelfde zijn als de kantelen van een kasteel in plek van vierkant ineens een ronde, bolle vorm zouden hebben. Je ziet het direct dat dat fout is, maar enkel als je er iets van weet.
Iets dergelijks is bijvoorbeeld voorgevallen in een spel dat ik speel, Guild Wars 2. Daar was een heel Aziatisch gebied, wat volledig uitgewerkt was maar eigenlijk een amalgaam was van Koreaanse, Japanse en Chinese stijlen.
Nu is de uitgever van dat spel een Koreaans bedrijf en deze vonden dat niet kunnen, omdat het voor hun eigenlijk bijna een belediging was dat hun architecturen en stijlen gemengd werden. Ze zagen ook direct dat er "iets fout" was.
Het is niet zozeer altijd een probleem met racisme, maar het is vaak onwetendheid en het mengen van dingen waardoor het iets onherkenbaars wordt. Dat dan de racisme-kaart getrokken wordt, vind ik heel spijtig, want ik ben quasi altijd zeker dat dat nooit een drijfveer is, maar tegelijk is het soms ook mooi als je net wél je verdiept in die ene stijl of 1 gebied uit Afrika en dan in de plek van een Deep in Africa-gebied, je je focust op 1 gebied in Afrika met een eigen stijl die je dan consequent (met wat extra fantasie) uitwerkt.