Ik doe ook een duit in het zakje: een ingang bestaat uit meerdere delen. Je hebt de ruimte vóór de ingang, met de bijbehorende omgeving en zichtlijnen. Je hebt de ingang zelf; het gebouw met de noodzakelijke faciliteiten. Dan heb je de ruimte ná de ingang, met wederom een bepaalde vormgeving en zichtlijnen. Dat even los van de functionaliteit, want ik ben het eens met Marco dat dat belangrijk is.
De Efteling doet eigenlijk bijna alles goed hier. De kaarsrechte promenade richting de ingang is indrukwekkend, het gebouw zelf hoef ik geen woorden aan vuil te maken, en aan de andere kant wordt de omgeving meteen groen, met aan de overkant van de plas de Fata Morgana. Het doodse plein voor het theater en de onhandige positionering van Efteldingen zijn hierin wel minpunten. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe situatie zal aanvoelen...
Hier nog een ingang:
Mooie aanblik. Ingang zelf is niet bijzonder, maar daarna volgt letterlijk de overtreffende trap met de roltrap door de achtbaan heen. Mooie sequentie.
Uit het Six Flags tijdperk vind ik de ingang van SFH/WW helemaal niet gek trouwens. Mooi plein met palmen, mooi ingangsgebouw, en daarna een hele aardige mainstreet met gezicht op La Via Volta. Wat Six Flags 25 jaar geleden heeft gedaan is echt ondergewaardeerd, in ieder geval door de huidige leiding van het park.