Ik ga komende zomer 1,5 week een rondreis van pretparken door de BeNeLux doen, wat zijn jullie top 10 pretparken in BNL Dan kan ik kijken of ik nog wat pretparken kan bezoeken. Je oprechte top 10 graag alvast bedankt.

edit: zwembaden zijn ook welkom

• Joell heeft hierop gereageerd.

Dit is mijn top 10 ben benieuwd naar andere

1. Toverland
    2. efteling
    3. Walibi Belgium
    4. Bobbejaanland
    5. Plaira daizie (of hoe het het spelt)
    6. Plopsaland de panne
    7. Walibi holland
    8. Duinrell
    9. Wildlands

Bran Thanks, ik wist niet wat WildLands was maar het ziet er écht gaaf uit, staat nu ook op mijn planning, en ik heb verlengd met 4 dagen dus ik ga nu 2 weken(:
      Kun je Plopsaland de Panne en Plopsaqua in 1 dag doen of moet ik er 2 dagen voor uitstellen? Zelfde geld voor Duinrell en Slagharen met hun waterparken.

pretparkgekkie05-10 voor eigenlijk al die waterparken geldt dat ze vaak een stuk langer open zijn dan het attractiepark dat erbij hoort. De combinaties Duinrell + Tikibad en Slagharen + Aqua Mexicana zijn allebei prima op een dag te doen (ik zou wel eerst het attractiepark in gaan, en pas als je daar alles hebt gehad naar het waterpark gaan).

Plopsaland + Plopsaqua is de enige waar ik twijfels bij heb, Plopsaland kost je wel de hele dag en ik weet niet zeker of 2 à 3 uur genoeg is voor een leuk bezoek aan Plopsaqua.

Quefox_ Zou ik dan Plopsaqua kunnen combineren met het aqua park van Bellewaerde en die dag daarna het park/dierentuin doen?? of zou dat te veel/weinig zijn

pretparkgekkie05-10
            10 Hellendoorn
            9 Slagharen
            8 Duinrell
            7 Bobbejaanland
            6 Bellewaerde
            5 Walibi Holland
            4 Plopsaland de Panne
            3 Efteling
            2 Toverland
            1 Walibi Belgium

Zwembaden bezoek ik niet

Quefox_ dus als ik je goed begrijp: 1e dag Plopsaland, 2e dag Plopsaqua en Bellewaerde Aquapark en 3e dag Bellewaerde Park?

correct!! Ik begin eerst in Nederland met paar parkjes en zwembaden en ga rond de 2de week naar België toe.

Top 10 lijstjes, altijd leuk!

1. Efteling (kan eigenlijk niet anders)
            2. Disneyland Paris
            3. Disneyland Anaheim
            4. Port Aventura
            5. Ferrariworld (op zich niks speciaals voor een pretpark liefhebber, ik ben daarnaast ook een echte petrolhead plus achter die poorten staat Formula Rossa)
            6. Tivoli Gardens
            7. Toverland
            8. Parc Asterix
            9. Lake Compounce
            10. Tusenfryd

Ik moet zeggen dat ik het vrij lastig vond om hier een top 10 van te maken, de top 3 is vrij makkelijk.
            Meestal vind ik een ingang van een pretpark al heel snel mooi als er weinig mensen zijn 😁

Omdat Pretparkingangen wat moeilijker zijn om te maken kunnen we het hebben over darkrides hierbij mijn top 10:
            1: Fata Morgana
            2: Piraten in Batavia
            3: Symbolica
            4: droomvlucht
            5: Diamanten welt (EP ik vind dit een soort darkride dus staat ook hoog met de 2 attracties).
            6: Snorri touren
            7; Geister Schloß
            8: Maus-Au-Chocolat
            9: Hollywood Tours
            10: Abenteuer atlantis

Ik ben niet zo Disney fan, Afgelopen 8 jaar niet geweest dus ga ik ook niet ordelen.

Het is mijns inziens niet echt handig om om de vijf posts het doel van het topic aan te passen om zelf tussendoor irrelevante vragen te stellen over openingstijden. Pretparkingangen vond ik wel een aardig onderwerp, daar hebben we het niet zo vaak over. Zou persoonlijk ook graag beeldmateriaal zien bij de ingangen, alsmede wat discussie. Wanneer is een pretparkingang geslaagd?

Liampie Wanneer is een pretparkingang geslaagd?

Een ingang is bij mij al geslaagd wanneer ik snel naar binnen kan. Als die mooi en indrukwekkend is is alleen maar een plus. Ik zou Animal Kingdom echt niet slechter vinden omdat de ingang minder mooi is dan die van een Karls park bijvoorbeeld.

Liampie Wanneer is een pretparkingang geslaagd?

Als de ingang het thema van het park, en de verwachtingen voldoet. Kijk naar de Efteling, Een imposante ingang die alle verwachtingen meteen hoog zet. Toverland, het thema is magie/toveren dat zie je wel aan de ingang, net zoals bij Slagharen wilde westen. Europa park, al die Europese vlaggen, en vooral de mainstreet. Is goed voor het thema van het hele pretpark en het zeg de verwachtingen ook meteen hoog.

Marco Een ingang is bij mij al geslaagd wanneer ik snel naar binnen kan.

Dan vind je parken die geen ingang hebben dus ook goed??

Dus je wil zeggen dat dit een goeie ingang is, omdat je hier niet moet wachten??

Ik doe ook een duit in het zakje: een ingang bestaat uit meerdere delen. Je hebt de ruimte vóór de ingang, met de bijbehorende omgeving en zichtlijnen. Je hebt de ingang zelf; het gebouw met de noodzakelijke faciliteiten. Dan heb je de ruimte ná de ingang, met wederom een bepaalde vormgeving en zichtlijnen. Dat even los van de functionaliteit, want ik ben het eens met Marco dat dat belangrijk is.

De Efteling doet eigenlijk bijna alles goed hier. De kaarsrechte promenade richting de ingang is indrukwekkend, het gebouw zelf hoef ik geen woorden aan vuil te maken, en aan de andere kant wordt de omgeving meteen groen, met aan de overkant van de plas de Fata Morgana. Het doodse plein voor het theater en de onhandige positionering van Efteldingen zijn hierin wel minpunten. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe situatie zal aanvoelen...

Hier nog een ingang:

Mooie aanblik. Ingang zelf is niet bijzonder, maar daarna volgt letterlijk de overtreffende trap met de roltrap door de achtbaan heen. Mooie sequentie.

Uit het Six Flags tijdperk vind ik de ingang van SFH/WW helemaal niet gek trouwens. Mooi plein met palmen, mooi ingangsgebouw, en daarna een hele aardige mainstreet met gezicht op La Via Volta. Wat Six Flags 25 jaar geleden heeft gedaan is echt ondergewaardeerd, in ieder geval door de huidige leiding van het park.

Ik kwam deze ingang tegen:
                  Dit vind ik nou een leuke ingang, vol met sfeer, niet zo groot en leuk aangekleed.

Liampie Maar deze ingang waar je met een roltrap door de achtbaan gaaf is ook🤯

Eigenlijk steekt de Efteling ingang ver boven die van andere parken. Hij is zo inmens en mooi! Alleen jammer dat het nu even wordt verpest op sommige delen door een hoog hek. Voor ingangsgebied ben ik eigenlijk meer fan van Toverland omdat je daar echt meteen in de sfeer komt van Welkom in het zonnige Port Laguna ook als het regent. Die van Disneyland Parijs is trouwens ook heel mooi alleen is die van de Efteling beter en inmenser waar ik ook van houdt.

5 dagen later

Tijd voor een nieuwe top 10!!

Deze keer top 10 Efteling muziek, aangezien dit muziekland is in pretparkland, hierbij mijn volgorde:
                  10: Max&Moritz
                  9:Carnavals Festival
                  8:Fata Morgana
                  7: droomvlucht
                  6:Symbolica
                  5:Vogelrok
                  4: de BOB💔
                  3:Villa Volta
                  2: de Vliegende Hollander
                  1: Piranha

Dit is echter ook hoe de muziek goed bij de attractie past en hoe uniek het is. Dit is mijn mening van Efteling muziek! Natuurlijk heb je ook prachtige muziek buiten de Eftelingattracties (Pardoes Promenade, huis van de vijfzintuigen, sprookjesbos, etc) Maar dat maakt het iets te groot.

• Marvin heeft hierop gereageerd.