Hallo, forum leden. Ik dacht laten we top 10 lijstjes maken, die zijn altijd wel leuk om te zien, te beginnen met top 10 pretparkingangen waar je bent geweest!! (de mainstreet niet meegeteld) Ik ben nog niet in heel veel pretparken geweest, daarom hierbij een beetje een rare lijst:
10: Wunderwald kalker
9: Duinrell
8: Hellendoorn
7: Plopsaland de Panne
6: Walibi Holland
5: MoviePark
4: Toverland
3: Europa-park
2: Phantasialand
1: Efteling

Hier is mijn uitleg over top 3: Ik vind Europa-park een hele leuke ingang hebben, met alle landen van de themagebieden die ze hebben. Echter is deze ingang niet heel speciaal vind ik. Wel leuk dat er een station is op verstopt (Ik let alleen op de ingang niet de mainstreet)
Phantasialand vind ik echter wel iets hebben, ook door de meerdere ingangen. Maar we letten hierbij op Berlijn ingang. Ik vind dit gewoon een hele mooie ingang waarbij je in het park wordt getrokken.
En nu de Efteling, wie kent deze ingang niet. Dit is een ingang waarbij echt goed nagedacht is, en iconisch voor de Efteling. Dit is echter ook de grootste ingang die ik ooit heb gezien(:
dit was mijn top 10 lijstje qua ingangen.

Waar vind je Wunderwald kalker ?
    Daar ben ik nog nooit geweest.

7 : Europa-Park (laatste bezoek was 15 jaar geleden)
    6 : Hellendoorn (laatste bezoek was 10 jaar geleden)
    5 : Walibi Holland (laatste bezoek was 8 jaar geleden)
    4 : Moviepark Germany (laatste bezoek was 3 jaar geleden)
    3 : Efteling (laatste bezoek was 3 jaar geleden)
    2 : Toverland (laatste bezoek was 4 jaar geleden)
    1 : Phantasialand (laatste bezoek was 1 jaar geleden)

(excuses krijg de nummering niet zoals ik het wil, terwijl ik toch het goede heb ingevuld, zie Bugs Topic)

MrRC Het is een familiepark, maar krijgt een mega metaformose. het heet ook wel kernie's familiepark. En het krijgt dit jaar een halloweenevent 😆
      https://www.looopings.nl/weblog/22345/Wunderland-Kalkar-ontwikkelt-masterplan-afscheid-van-meerdere-attracties.html
      https://www.looopings.nl/weblog/22375/Nederlandse-directeur-verlaat-Duits-pretpark-na-27-jaar.html
      https://www.looopings.nl/weblog/22072/Nieuwe-eigenaar-heeft-grootse-plannen-Wunderland-Kalkar-moet-themapark-worden.html hier paar tips als je het wil weten

• MrRC heeft hierop gereageerd.
      • MrRC vindt dit leuk.

MrRC Oh, sorry ik had autocorrectie aanstaan. Ik zal de volgende keer mijn bericht goed doorlezen, thanks voor de feedback leren we allemaal van(:

• MrRC vindt dit leuk.

pretparkgekkie05-10 Leuk idee! Zelf heb ik tot mijn grote spijt nog niet genoeg grote parken kunnen bezoeken om een top 10 lijstje op te stellen... Ik ben nog relatief nieuw in de pretparkwereld zullen we maar zeggen 😄
        Maar bij mij staat Efteling uiteraard wel op plek 1, het is inderdaad een entree waar zeer goed over na is gedacht, en de muziek werkt naar mijn mening hier erg goed bij. Het glas in lood vond ik ook een ontzettend goede toevoeging!!

Toevallig ben ik een maandje terug naar Phantasialand geweest, die hoofdingang vond ik echter ontzettend lelijk naar mijn mening. Het sluit niet zo aan bij de hoge kwaliteit van andere delen in het park. Het symmetrische vind ik wel leuk, en het feit zoals jij zei dat je hiermee wel het park in wordt getrokken is een leuk iets. Phantasialand zou denk ik wel baat hebben bij een mooie entree van hoge kwaliteit, hoeft natuurlijk niet zoals de Efteling, maar iets in een Berlin thema met grote Phantasialand letters en goede muziek zou mij een mooie toevoeging lijken!

-Thijs- Eén top 3/5 lijstje mag ook hoor, maar sommige pretparkfanaten hier hebben al tientallen parken bezocht dus daarom een top 10😉

Nog lang niet bij alle belangrijke pretparken in de wereld geweest. Gelukig wel een aantal mogen doen die zeker de moeite waard zijn:

4 - Liseberg. Ik kan zo'n tradionele ingang wel waarderen. Simpel, maar doet gewoon goed zijn werk. (Geen idee hoe het er nu uitziet met het nieuwe hotel erbij)

3 - Universal Studios Hollywood. Misschien wel degene met de beste sfeer. Amerikanen zijn echt het beste pretparkvolk wat er rondloopt. En dat in combinatie met de heerlijke Californiaanse zon die daar brandt, de mooie grote toegangspoort, zo'n overdreven grote Amerikaanse vlag die er wappert, de Universal wereldbol en tenslotte de bekende filmmuziek. Heerlijk gewoon!

2 - Tokyo Disneysea. Dat plein voor de ingang met de fontein is heerlijk. Het hotelgebouw waar je onderdoor loopt is prachtig. En het enthousiast verkleede Japanse publiek is de kers op de taart. Helemaal top.

1 - Op nummer 1 staat gewoon de Efteling. Geen idee of dat komt omdat het 'mijn parkje' is, maar het gebouw is groots, uniek in de wereld, en het ziet er gewoon verdomd goed uit! Niks gaat boven de toegangslaan aflopen en dat prachtige Huis te trotseren. En op het einde van de dag nogmaals het gebouw te bewonderen als alle lampjes (ook verstopt in het riet) flikkeren. Ton van der Ven heeft een meesterwerkje afgeleverd.

Charlatan Vooral de muziek brengt je in de sfeer vind ik, leuk dat er 2 muziek zijn gecomponeerd voor als je erin gaat en als je dagje Efteling voorbij is, Prachtig🤩

Ik heb nagedacht, na pretparkparkingangen zijn er ook attractie-ingangen, hierbij mijn top 6:
            6: Arthur, zodra je deze hal inloopt ziet dit er gaaf uit en je ziet de achtbaan waarschijnlijk ronddwalen de toegangspoort is ook leuk gemaakt.
            5: EuroSat-CanCanCoaster Europa park. Zo'n epcot bol spreekt je toch écht wel aan hoor.
            4: Fénix, Als er een grote rotsloods staat met een magische toren wil je hier toch naar binnen!!
            3: VogelRok: Een gigantische vogel, daar zeg ik geen nee tegen!!
            2: De Vliegende Hollander, deze gebouwen zien er van buiten écht mooi uit. En het is ook nog een achtbaan, ik vind dit de mooiste ingang van het park, kijken of DM de Vliegende Hollander er af kan stoten😉
            1: WODAN, Deze poort spreek je zeker wel aan, dit is een Gate to a great adventure. Die poort spreekt je zeker wel aan om hier naar binnen te lopen, zelfs voor anti achtbaanliefhebbers
            Zelf heb ik geen PHL kunnen doen, 8 jaar geleden voor het laatst geweest, maar ik denk dat daar wel mooie ingangen staan(:

Goh, zou zo niet 10 parken kunnen bedenken waarbij ik de ingang écht mooi of noemenswaardig vind. Meestal wil ik er zo snel mogelijk wegwezen omdat het er zo druk is. Maar de Efteling is met het Huis van de Vijf Zintuigen de onbetwiste nummer één. Ook de oude ingang van Toverland, met de drie torens, vind ik erg mooi gemaakt en indrukwekkend qua schaal.

Attractie ingangen zijn lastig te bepalen want meestal is de ingang ook direct het showbuilding. Bijvoorbeeld Mystery Castle (niet het poortje waar je onderdoor loopt, maar de brug met uitzicht op de attractie zelf) en Kondaa vind ik sterke voorbeelden daarvan. En anders Vogel Rok, in de categorie volledig van de attractie losstaand frontje.

Trollenbol We kunnen ook top 10 over attractiemuziek, is makkelijker voor iedereen denk ik, aangezien de muziek de totaalbeleving van de attractie waarmaakt. Mijn Favoriete nummer 1 is van De Vliegende Hollander voor andere misschien een beetje raar, maar alle effecten met die muziek zijn zo goed samen. Efteling spant zeker de kroon aan in Europa qua muziek, elk hoekje en straatje hoor je wel ironische Eftelingmuziek.

MrRC Waar vind je Wunderwald kalker ?

Het is een beetje flauw en vervelend om op deze manier iemand te wijzen op een spelfout. Als je dat ziet kan je dat of negeren of op een normale wijze aan iemand melden dat er een fout is gemaakt. Maar dit gedrag is onwenselijk en onnodig op dit forum. Niet meer doen.

• MrRC vindt dit leuk.

Beste ingang voor mij is nog altijd van de Efteing, kan er geen eentje tegenop denk ik, of ik moet hem nog ontdekken, Op de tweede plaats is de ingang van Europa Park altijd eentje waar ik heel erg graag naartoe ga. Over de derde ingang heb ik een tijfel, dat is die van het Disney resort in Florida. Want met het betreden van het enorme terrein had ik de echte "wauw, we zijn er" feeling in me. Echter bij het Magic Kingdom aangekomen had ik dat gevoel niet echt meer. En dat terwijl de ingang van het enorme terrein in Florida ook nit echt iets voorstelt. Het Huis van de Vijf Zintuigen staat nog ltijd bovenaan.

Pretpark ingangen:

1. Efteling
              2. Disneyland Paris
              3. Motiongate Dubai
              4. Toverland
              5. Moviepark Germany
              6. Attractiepark Slagharen
              7. Walibi Holland
              8. IMG Worlds of Adventure
              9. Avonturenpark Hellendoorn
              10. Duinrell

Laat ik ook eens een poging wagen, even kijken hoe ver ik kom.

1. Efteling
                Niets meer aan toe te voegen als je de vorige posts leest.

2. Karls Erlebnis-dorf Rovershagen
                Je komt binnen in een erg groot warenhuis waar ze live jam staan te koken, snoep staan te trekken, koffie staan te branden etc.

3. Disneyland Parijs
                Mooi groots met de erg mooi aangelegde tuinen ervoor.

4. Europa Park
                Een groot gebouw met een treinstation doet het altijd wel goed voor mij, waar ken ik dat idee toch van?

5. Port Aventura
                Dat knusse pleintje waar je een wow effect krijgt wanneer je de hoek om loopt.

6. Cedar point
                Er loopt een B&M wingcoaster doorheen, hoe gaaf wil je het hebben.

7. Phantasialand Berlijningang
                Het blijft toch altijd wel weer leuk om dat balkon op te lopen met uitzicht op de mainstreet.

Om eerlijk te zijn kom ik even niet verder dan 7, voor de rest zijn de ingangen zover ik kan bedenken simpele hokjes/poortjes of parken waar ik nog niet ben geweest zoals Tivoli, Disneyland en Hansapark. Nu ik ook zo naar mijn lijstje kijk is het ook niet echt op volgorde. Stel mij volgende week dezelfde vraag en het lijstje kan weer een andere volgorde hebben.