asuran een indoorshow gebouw is er al technisch gezien al, efteling theater 😆 (jaja ik weet ook wel dat je voor shows daar moet betalen en het niet behoort qua shows tot het park zelf)

Dat bedoel ik dus, dat is dat de enige plek in het park waar ze overdekte parkshows kúnnen houden. Maar daar kom je ook niet binnen als je geen tickets voor de show hebt. Daarom vind ik het juist zó zonde dat er in het park verder geen enkele show staat dat het niveau van bijvoorbeeld CARO behaald. Zulk soort shows passen toch prima in de Efteling? Een aantal shows van dat kaliber zou wat mij betreft zo'n mooie toevoeging zijn aan het park. Dan kan je het aanbod verder aanvullen met het kleine straatentertainment en de Efteling karakters.

Kevjoe ik ben het met je eens dat het Negen Pleinen Festijn een drama was betreffende het vermijden van piekmomenten, prima dat ze dat zomerentertainment nu wat minder intensief maar wel dagelijks doen.

Maar wat naar mijn mening het grootste gemis is, is dat er jaarrond al zo weinig entertainment is, dat het met dat uitgesmeerde zomerentertainment erbij nog steeds nergens op lijkt. Als je naar andere parken in de Europese top kijkt, is het aanbod bij de Efteling dramatisch. Disney, Europa-Park, PortAventura, Parc Astérix, Parque Warner, Heide Park en Gardaland (om er zo een paar te noemen) hebben allemaal een groter entertainment aanbod, ookal zijn de meeste van die parken een stuk kleiner en minder bezocht dan de Efteling. Een park dat meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar trekt zou wat mij betreft (in de weekenden, feestdagen en vakanties) minstens 2 à 3 grote parkshows moeten hebben met daarnaast nog een paar kleine acts verspreid door het park. Én dan kan je in de zomer/winter nog her en der wat kleine acts aan het aanbod toevoegen, om tot een mooi totaalplaatje te komen.

Ik heb het al vaker gezegd, maar de Efteling is schandalig goedkoop en dat merk je terug aan de kwaliteit van het product.

Quefox_ Je slaat de spijker echt op z'n kop. Dit is precies wat ik ook bedoel!

Ik lees dat veel mensen hier het vooral over het hoogzomerseizoen (de maanden juli en augustus) en de Winter Efteling hebben, maar hallo? What about de rest van het jaar? Alsof entertainment alleen tijdens die seizoenen nodig is, en niet tijdens het voorjaar en de herfst?

Wat ik bijvoorbeeld ook een best vreemd iets vond is dat de Efteling een tijd terug heeft gezegd dat ze dit jaar de Winter Efteling langer hebben laten doorgaan omdat de Winter Efteling wat extra entertainment bood ter compensatie voor het vele onderhoud afgelopen winter. Opzich geen verkeerde gedachte natuurlijk, maar dan denk ik: je kan toch ook gwn meer entertainment inzetten zonder dat je de Winter Efteling langer door hoeft te laten lopen? Als ze jaarrond gewoon een goed entertainmentprogramma zouden hebben, dan was dat niet nodig geweest.

Ik snap die behoefte aan entertainment niet zo. Ik kijk er 1 minuut naar en loop daarna snel door. Als ik dat wil zien dan ga ik wel naar het theater.

Afgaande op de drukte van de afgelopen jaren is het in elk geval ook niet echt nodig om wat groots neer te zetten . Je moet dit soort vraagstukken ook een beetje vanuit het perspectief van het park en de grote meute bekijken.

In een lang verleden tijdperk was er ook zoiets als de Ganzenparade (nabij Droomvlucht) (ben de precieze naam kwijt).
      Zoiets kan toch weer terugkomen. Is leuk voor jong en oud om te beleven.

EDIT :
      Ganzenparade / Ganzenfanfare

MrRC Deze act werdt ook wel de Pieck Parade genoemd, en was volgens mij voornamelijk op het Anton Pieckplein te vinden. Zulk soort nostalgisch aanvoelende straatentertainmentacts passen daar perfect. Het Ballonnenvrouwtje bijvoorbeeld vind ik ook een goed voorbeeld daarvan. Of van die Levende Speeldoosjes of standbeelden. Echt van die Pieckse bewoners uit vroegere tijden tot leven laten wekken.

• MrRC vindt dit leuk.

Denk toch dat De Efteling in de toekomst ook iets met Halloween zal gaan doen. Je merkt heel duidelijk dat de interesse hier in Nederland en nabij gelegen landen ieder jaar groeit en ze hebben straks een prachtig gebied om een Halloween eventje plaats te laten vinden. Hoeft niet gelijk à la Fright Nights uiteraard, maar denk dat er zeker potentie is. Zullen vast tegenstanders zijn maar weet zeker dat De Efteling er een chique draai aan zou kunnen geven.

Verder zie ik graag een iets professionelere Jokie & Jet voorstelling verschijnen in het hoogseizoen. Hopelijk is er ooit ruimte achter/naast Carnaval Festival om een degelijk (open lucht) theatertje op te zetten waar voorstellingen plaats kunnen vinden voor het jongere publiek.

Vind tenslotte dat er ook wel een einde gebreid mag worden aan Caro. Een voorstelling die toegankelijk is voor alle nationaliteiten blijft fijn, maar denk dat na 5 jaar een nieuwe variant zeker op prijs gesteld zal worden vooral door het Nederlandse publiek. Een soort dans- en muziekvoorstelling gebaseerd op een aantal sprookjes zou kunnen of pak een aantal populaire attracties zoals Fata Morgana en maak daar een gaaf spektakel van.

OlympiaLooping als ik kijk naar de populariteit van shows in alle parken die ik eerder noemde, dan is er vanuit het grote publiek toch wel vraag naar entertainment in pretparken. Zelfs die afgrijselijk mislukte shows in Phantasialand trekken op de een of andere manier volle zalen…

Raveleijn is leuk voor 1/2x, ze vernieuwen de show wel vaak, maar weinig veranderingen verhaallijn blijft hetzelfde. Aquanure is wel echt een toffe show, maar jammer dat het alleen e zelfde show is op een dag. Er zijn wel 2 shows, alleen gebruiken ze 1 show voor één dag. Eens gezien kom je niet meer terug. Ikzelf kom voor de attracties in een pretpark, al wil ik wel een keer AquaBellatores kijken die ziet er gaaf uit. Ik hoop dat er in de zomer wel wat spontane entertainment komt, misschien als een verrassing(:

Een jaar rond entertainment lijkt me ook wel overbodig. De efteling trekt jaarrond niet even veel bezoekers. Ik heb echt dagen dat ik quasi moederziel alleen in het park lijk rond te lopen. Dat Raveleijn samen met mij nog zo'n 40 andere bezoekers telde.
        Dat entertainment kost ook geld en om dat nu boven te halen voor 2 man en een paardenkop is ook weggegooid.
        En ik denk dat het voor de efteling ook lastig is dat in te schatten en daarom op safe spelen en meer entertainment inzetten op dagen waarop echt wel wat volk verwacht wordt.
        Tenslotte, entertainment trekt altijd wel mensen. Zelfs al hou je ze 10 minuten staande, dat zijn 10 minuten waarop mensen verspreid staan in je park en de druk op je attracties verminderen. Want de efteling heeft nog altijd een capaciteitsprobleem, zeker nu grote publiekstrekkers meer en meer in (langdurige) storing vallen.
        En om op de vraag te antwoorden waarom mensen naar iets gaan kijken, zelfs al is het slecht: niet iedereen durft overal in. Dus is het aangenamer te wachten tijdens een show terwijl de rest attracties doet dan op een bankje wat voor je uit te zitten staren. Plus, een hele dag wandelen, staan en schuifelen werkt op je benen dus ben je blij als je eens een half uurtje kan gaan zitten.

keey87 Een jaar rond entertainment lijkt me ook wel overbodig. De efteling trekt jaarrond niet even veel bezoekers. Ik heb echt dagen dat ik quasi moederziel alleen in het park lijk rond te lopen. Dat Raveleijn samen met mij nog zo'n 40 andere bezoekers telde.
          Dat entertainment kost ook geld en om dat nu boven te halen voor 2 man en een paardenkop is ook weggegooid.
          En ik denk dat het voor de efteling ook lastig is dat in te schatten en daarom op safe spelen en meer entertainment inzetten op dagen waarop echt wel wat volk verwacht wordt

Daar heb je zeker een punt, maar ik denk dat die rustige dagen voornamelijk in de laagseizoen maanden januari, februari en maart zijn. Tijdens de herfstperiode en het voorjaar waar we nu in zitten wordt het park volgens mij wel veel drukker bezocht. Dus zouden ze óók in die seizoenen meer shows en entertainment aan kunnen bieden.

En daarbij lijkt het mij dat de Efteling in hun ticketsysteem gewoon kan zien hoeveel bezoekers er per dag verwacht worden, dan kunnen ze het entertainmentaanbod ook daarop aanpassen.

• keey87 heeft hierop gereageerd.

keey87 De Efteling heeft inderdaad een capaciteit probleem. Al vind ik Vogelrok en Reizenrijk wel doorlopen.

Mathijsdehaas-2002 Ik heb ook al dagen in september, oktober en november gehad waarin het zeer rustig is. De efteling wordt vooral in vakantiedagen en weekends letterlijk overrompeld. Doorheen de week buiten vakanties en schoolreizen om kan je bijna overal quasi meteen instappen.

keey87 Maar waarom kan het in andere grote parken zoals Disneyland Paris, Phantasialand en Europapark en de andere parken die hier al eerder zijn genoemd (en vaak nog minder bezoekers trekken dan de Efteling) dan wel? Daar zal het ook niet elke dag loeidruk zijn toch?

als het shows van niveau zijn kan ik daar graag naar kijken.. In disneyword zitten echt wel pareltjes.. Beauty and the beast en finding nemo zijn enorm goed gelukt. maar, nederlandse pretparkshows zijn over het algemeen niet meer als de 1..2..drievliet jungle show ( die hilarisch slecht is) en mijn linker hand is blij, mijn rechterhand is blij. blij blij en we zwaaien allebei. waarbij de eerste rijen vol zitten met 18 jarige hysterische fanboy's die het voor elk andere bezoeker verzieken door luidkeels mee te praten en zingen.. Ik heb de show al minimaal 20 keer gezien!!! nou en lul.. ga gewoon zitten en hou je snavel..

Die zomeravonden daarintegen waren super gezellig.. overal stond wel een bandje of een andere act. dat was tafeltje bemachtigen en lekker zitten en wat drinken.. tegenwoordig hebben ze 1 stage met het meest vage entertainment wat alleen kleine kinderen en wezeloze fanboys kan boeien... Het mag allemaal blijkbaar niks meer kosten..

Jammer

Mathijsdehaas-2002 Omdat Disneyland ook capaciteit tekort heeft, maar bovenal: ze hebben een schatkamer aan Characters. En die characters lokken dan weer de toeristen. En met al die films hebben ze meer dan genoeg materiaal om deftige shows in elkaar te kunnen flansen dewelke dan weer mensen uit het park en uit de attracties sleuren zodat de druk daar verlaagd wordt. Zonder de characters en de shows was Disneyland nog drukker dan anders en lieten de mensen ze links liggen.
                En van Europapark en Phantasialand is het geen geheim dat ze mosterd halen bij Disneyland Paris. En zij zien ook de waarde in van degelijke shows om de druk op je park wat te verlichten.
                De efteling lijkt als enige de investering niet te willen maken omdat ze al hun geld willen houden voor uitbreiden van hotels, vakantieparken of de renovatie en uitbreiding ervan. Met het geld dat al die vakantieplaatsen ondertussen gekost heeft hadden ze al een paar leuke infills en entertainment toe gehad.

keey87 Terwijl ze vorig jaar denk ik gezien hebben dat met de toevoeging van Efteling Wonderland er weer een stuk capaciteit bij kwam, zonder een al te grote investering. De shows daar waren best populair ondanks dat het niet continu doorliep.

mikeee Ik zeg niet dat ze het niet kunnen, maar ik zeg ook niet dat ze het willen.
                    Waar men vroeger entertainment nog hoog in het vaandel droeg en men elk jaar iets nieuws te brengen of uit te breiden is het nu allemaal flink wat minder geworden.
                    Wat wonderland betreft: ik snap dat in de zomer dat plein veel te doen had. Maar buiten de zomer en topdagen om had het er evengoed niet kunnen staan. Wij zijn er eens geweest op een gewone gezellige dag. Veel volk was er niet, de kraampjes waren best leeg en de kassier was blij toen hij eens klanten had. Toen het showtje begon met de hoedenmaker en maartse haas kwam er wel volk maar verdween na een paar minuutjes ook weer evenveel volk. Ik vond het eerlijk gezegd best treurig en een hoop flauwekul bij elkaar. Maar hey, ergens zijn er liefhebbers voor dit soort flauwe baksels.
                    Maar als je op een topzomerdag moet kiezen tussen wachten op het carnavalplein tussen die mierenhoop of aan een tafeltje op wonderland is de keuze wel sneller gemaakt.

keey87 maar ik zeg ook niet dat ze het willen

Dat is precies wat je zei, maar goed.

Het lijkt er sinds het vertrek van Bart de Boer inderdaad op dat ze meer inzetten op attracties en verblijfsaccommodaties. Toch denk ik dat (naast dat het voor een park van dit formaat eigenlijk al een must is), ze ook de verblijfsduur van gasten behoorlijk kunt spekken met shows. Je houdt immers een grote groep mensen makkelijk een uur bezig (inclusief inloop voor en uitloop na de show), een uur waar ze niet elders kunnen zijn. En een langere verblijfsduur betekent meer overnachtingen, meer horecaverkoop, grotere kans op terugkomers en uiteindelijk een hoop geld in het laatje.

Ik ben het overigens wel met je eens dat die shows een doodsteek kunnen zijn op rustige dagen. Maar in de weekenden, vakanties en op feestdagen is het eigenlijk altijd wel druk genoeg. Eventueel kan je een wat conservatief showprogramma maken, met de flexibiliteit om op de dag zelf - afhankelijk van de drukte - nog een extra show op te voeren.

keey87 Omdat Disneyland ook capaciteit tekort heeft, maar bovenal: ze hebben een schatkamer aan Characters. En die characters lokken dan weer de toeristen. En met al die films hebben ze meer dan genoeg materiaal om deftige shows in elkaar te kunnen flansen.

Maar de Efteling heeft toch net zo goed een schatkamer aan characters? Weliswaar niet zó veel als Disney maar toch een heleboel sprookjesfiguren en andere karakters waar ze veel meer mee zouden kunnen doen als nu. De Efteling heeft idd ook geen bekende filmmuziek en bekende liedjes die ze in shows kunnen gebruiken, maar ze kunnen natuurlijk wel altijd nieuw materiaal maken. Even aankloppen bij René Merkelbach zou ik zeggen.