Kevjoe ik ben het met je eens dat het Negen Pleinen Festijn een drama was betreffende het vermijden van piekmomenten, prima dat ze dat zomerentertainment nu wat minder intensief maar wel dagelijks doen.
Maar wat naar mijn mening het grootste gemis is, is dat er jaarrond al zo weinig entertainment is, dat het met dat uitgesmeerde zomerentertainment erbij nog steeds nergens op lijkt. Als je naar andere parken in de Europese top kijkt, is het aanbod bij de Efteling dramatisch. Disney, Europa-Park, PortAventura, Parc Astérix, Parque Warner, Heide Park en Gardaland (om er zo een paar te noemen) hebben allemaal een groter entertainment aanbod, ookal zijn de meeste van die parken een stuk kleiner en minder bezocht dan de Efteling. Een park dat meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar trekt zou wat mij betreft (in de weekenden, feestdagen en vakanties) minstens 2 à 3 grote parkshows moeten hebben met daarnaast nog een paar kleine acts verspreid door het park. Én dan kan je in de zomer/winter nog her en der wat kleine acts aan het aanbod toevoegen, om tot een mooi totaalplaatje te komen.
Ik heb het al vaker gezegd, maar de Efteling is schandalig goedkoop en dat merk je terug aan de kwaliteit van het product.