De Efteling biedt naast Raveleijn welgeteld 0 grote volledig indoor parkshows aan. Terwijl grote parkshows wel kunnen fungeren als "infill" en bezoekers uit de wachtrijen voor de attracties kunnen houden. Een goede show kan ook een grotere indruk achterlaten op je dagje Efteling. Disneyland Paris bijvoorbeeld wordt volgens mij tegenwoordig echt geroemd vanwege de shows (Dream and Shine Brighter, Mickey and the Magician, Lion King: Rhythm of the Pride Lands, Jungle Book Jive, Disney Dreams, Disney D-Light, veelal shows die volgens mij wel echt populair zijn/waren en echt de wow-factor hebben) Vergeet ook niet dat de Efteling juist vroeger aardig wat grote parkshow-producties heeft gehad, toen ze notabene veel minder bezoekers trokken als nu.

Ik verwacht dat ze het huidige Efteling Theater in de toekomst willen gaan blijven gebruiken voor betaalde shows. Dus wat mij betreft mogen ze in de toekomst nog wel een aantal permanente showlocaties toevoegen aan het park. Het veld achter de Python zou er een geschikte plek voor kunnen zijn, en/of de locatie waar vroeger plannen waren voor Theater Anderrijk. Ook de Speelweide lijkt mij een goede plek ervoor, dat idee dat hier geopperd werdt voor een professioneel showtheater voor circus/variété shows dat niet gebonden is aan één bepaald thema zou daar prima in de Pieckse setting kunnen passen. En/of maak van de Speelweide een soort Showhub vergelijkbaar met Central Plaza in DLP zoals ik in het andere topic al zei. Wat ik ook hoop is dat als het Sprookjesbos uitgebreid gaat worden dat het huidige Openluchttheater daar verdwijnt en er een nieuw overdekt theatertje komt in de uitbreiding van het bos met shows met echte acteurs ipv de Sprookjesboom handpoppen. Zie hieronder een goed voorbeeld

Ik leg nu in deze post voornamelijk de nadruk op meer grote parkshows, en ja kleinschalig en laagdrempelig entertainment past zeker goed in de Efteling. Maar ik denk dat je het best een combinatie van beide kunt hebben.

• asuran heeft hierop gereageerd.

Mathijsdehaas-2002 Maar een grote indoor showgebouw zal weer extra bebouwingsruimte in beslag nemen en ik denk dat de Efteling dat liever besteed aan attracties dan aan shows + een indoorshow gebouw is er al technisch gezien al, efteling theater 😆 (jaja ik weet ook wel dat je voor shows daar moet betalen en het niet behoort qua shows tot het park zelf). Ikzelf hoef geen grote shows te zien, trekt me simpelweg niet, enigste voordeel (voor mij athans) van shows en parades is dat ze zorgen dat de wachtrijen in de gebieden of zelfs gehele park, drastisch kunnen verminderen zoals in disney, weleens gehad dat ik gewoon kon blijven zitten in space mountain en rock'n rollercoaster omdat veel bezoekers naar de parade gingen. Ik denk zelf dat klein entertainment beter past, alsof de figuren daadwerkelijk tot leven zijn gekomen en de kinderen verwonderen ermee. Dat de djinn ''tot leven'' komt vindt ik persoonlijk erg gaaf en iemand die ik ken z'n kind dacht dat die daadwerkelijk uit de attractie was gelopen voor een frisse neus. Klein entertainment kan de verhalen die de Efteling verteld nog meer tot leven brengen.

Kleinschalig entertainment: heel leuk. Ravelijn kan vetbeterd worden heb je een top parkshow (betere verhaallijn, meer effecten). Ik zou in de zomer en in de winter om nog 1 grote show programmeren voor alle leeftijden. Maar meer grote vaste parkshows hoeft echt niet.
      1) Die zijn in pretparken van tenenkrommend. Ben laatst in Phantasialand geweest en naar 2 shows geweest en die waren met toch van een beroerde kwaliteit, echt heel slecht. Alleen Disney zet enigzins goede shows neer, maar daar hebben andere parken nou eenmaal het budget en de IP niet voor.
      2) Kleinschalig entertainment is leuker. Dat je in elk rijk de hele dag door een paar figuren hebt lopen met af en toe een klein showtje.
      3) Entertainment moeten binnen (de IP van een) park passen. Dus zeker niks Samson of Gert achtigs. Het entertainment van de laatste zomer past zeker goed binnen het park? Mag het meer? Jazeker. Maar kwaliteit gaat altijd binnen kwantiteit zeker bij entertainment.

Zelf heb ik trouwensniks met entertainmentshows in pretparkland. Omdat ze dus vaak niet om aan te gluren zijn zo slecht.

R013 Jij drinkt liters azijn per week he?🤣

Jouw roze bril bij de Efteling is nog rozer dan een gemiddelde bezoeker op Roze Maandag in Tilburg.

R013 Ik vind Raveleijn voor een parkshow helemaal niet slecht , het aanwezige entertainment is gewoon op orde ( Pardoes , Sprookjessprokkelear en de Charlatans).

Ben je ooit in een ander pretpark geweest dan de Efteling? Hoe kun je dit dan zeggen?! Zelfs Slagharen heeft meer entertainment en veel spontaner entertainment. De Efteling had tot midden 00's in de weekenden en vakanties boordevol entertainment. Dit is allemaal wegbezuinigd.

MattaM Een beetje evenement van formaat heeft een voorbereiding van 1 á 1,5 jaar. Daarnaast spelen personeels tekorten ook nog een rol.

De Efteling werkte in het verleden vaak samen met externe partners voor het entertainment. Daar is personeel genoeg. Zolang je er maar voor wilt betalen.

Quefox_ Het is eigenlijk toch kansloos dat de Efteling het laat bij een paar poppenshows en een mislukte parkshow. Of je nou fan bent van Raveleijn of niet, die show is heden ten dage ook niet meer wat het ooit was. Net zoals de rest kapot bezuinigd.

Hier ben ik het mee eens. Het is mooi en triest tegelijk dat een poppenkast momenteel het beste dagelijkse entertainment in het park is.

Brabander Daarnaast vindt ik de parade in Disney over main street ook gaaf, maar ik weet niet waar en of dit werkt binnen de Efteling.

De Efteling heeft tijdens het NPF altijd de Bonte Stoet gehad. Dit werkte voortreffelijk goed. Jammer dat hier geen vervolg op is gekomen.

Eftelabbo Ben laatst in Phantasialand geweest en naar 2 shows geweest en die waren met toch van een beroerde kwaliteit, echt heel slecht

Phantasialand is ook geen goed voorbeeld. Die hebben een creatief showteam om te kotsen. Alle shows die ze bedenken zijn stuk voor stuk walgelijk. Ik denk dat men beter voorbeeld kan nemen aan Disney of Europa-Park. Zelfs in Parc Astérix heb ik me erg vermaakt bij een show die volledig Frans (en voor mij dus onverstaanbaar) was.

EDIT: onderstaande toegevoegd

msnguy De Efteling heeft tijdens het NPF altijd de Bonte Stoet gehad. Dit werkte voortreffelijk goed.

Ja exact. De Efteling hoeft geen parade met gigantische wagens zoals Disney dat doet. Een kleine stoet over de Pardoes Promenade is al prima. Kijk naar Slagharen, Plopsaland en Parc Astérix, die hebben ook een leuke, gemoedelijke, gezellige en vooral kleine parade.

Ik zie vooral dat de Efteling in transitie is op entertainment-gebied. Dat was zichtbaar in 2019, het laatste 9 Pleinen Festijn, maar 2020 is toen volledig in het water gevallen wat in feite het startpunt had moeten zijn van het nieuwe entertainment.

Kort door de bocht komt het er op neer dat we eigenlijk meer entertainment hebben, maar over een langere periode heen. Het 9 Pleinen Festijn daar werd niemand meer vrolijk van in de laatste edities, het was namelijk veel te groot geworden: er kwam veel en veel te veel volk op af, het was superdruk overal en de drukte was echt hels.
          Het is duidelijk dat na het stoppen van het 9 Pleinen Festijn - wat in mijn ogen een goede zet is - de Efteling naar een andere opzet wou gaan. Niet meer een paar dagen voluit entertainment, maar wel elke dag entertainment aanbieden.
          Ze geven immers al jaren aan dat ze de drukte willen spreiden, het 9 Pleinen Festijn zorgde net voor een concentratie van drukte op die dagen.

Maar, het concept van het 9 Pleinen Festijn kan je gewoon onmogelijk elke dag doortrekken, dat is veel en veel te duur om te doen voor een park als de Efteling. Dus moet je keuzes maken, en daarin hebben ze vorig jaar in mijn ogen een prima eerste stap gezet: de Djinn vond ik persoonlijk niet alleen vrij imposant, maar ook echt prachtig uitgevoerd. Zeker als de Poppenspelers er in zaten, was dat top.
          De sfeer op het Ton van de Venplein was ook top, een heel erg gezellig festival-sfeertje. De Elfentroon is simpel, maar heel doeltreffend en mooi.

Over Efteling Wonderland kan je zeggen wat je wilt (het was ook tenslotte bedacht met corona in het achterhoofd), maar ik vond het an sich voor een eerste probeersel best prima. Genoeg verbeterpunten, maar dat is normaal.

Ik herinner mij nog vorig jaar, op de laatste dag van het Spookslot, de laatste zomerdag, hoeveel entertainment er in het park was: ik kwam de Efteling Muzikanten tegen (ik was er niet naar op zoek), zag Joris rondrijden, de Heks van Vliegensvlug, de Harmonie van Drie, de Kompels en ik zat ook op Efteling Wonderland (want ik kon daar best van genieten). Ook Frau Smetterling en Bakker Krümel waren een meerwaarde. En dan Max & Moritz die rondreden (niet echt mijn ding, maar wel geinig).

Was het perfect? Absoluut niet, maar wat een sfeertje dat in het park hing! Er is duidelijk gekozen om méér tegelijk te doen op meerdere dagen. Een zomerse Eftelingdag in 2019 - buiten het weekend om - had echt wel een pak minder om te beleven dan een zomerdag in 2022.
          Vergelijk je het met een 9 Pleinen Festijn, dan is het een downgrade zonder meer, maar in ruil hebben we veel langere openingsuren gekregen en best wel leuke entertainment op andere momenten.

En datzelfde zag je ook dit jaar bij de Winter Efteling: er wordt veel meer ingezet op entertainment, maar men let op om geen piekmomenten meer te crëeren. Maar dat betekent dus dat de boter die je hebt, op een grotere boterham uitgesmeerd moet worden.
          Je kan er van zeggen wat je wilt, maar ik herinner me in de Winter Efteling alvast Winter Wonderland, Pinnokio en Fay de Fee op de Warme Winter Weide. Ook de Charlatans die toen begonnen vond ik zeer leuk. De hoeveelheid decoraties was overigens ook niet min, maar het valt op dat de Winter Efteling van een typisch Kerst-gevoel naar een meer Winters-gevoel aan het overgaan is: veel van de supertypische Kerst-decoraties waren er niet, en dat vond ik in feite zelfs niet zo erg: Kerst voelt een beetje raar als je evenement tot in Maart liep, en het Winterse-gevoel is best ook gezellig.

Maar in mijn gevoel zijn beide evenementen eigenlijk opnieuw aan het groeien. Een andere opzet, maar dat betekent dus ook een pak andere decoraties en andere inkleding. En dat gaan we de volgende jaren met mondjesmaat zien uitbreiden, vermoed ik. Tenslotte is de Winter Efteling dit jaar ook een paar keer uitgebreid met nieuwe zaken (zoals Winter Wonderland).

Mis ik het 9 Pleinen Festijn? Absoluut, maar zoiets zal niet meer terugkomen, daar is het park veel en veel te goed bezocht voor geworden. Niemand wordt blij van een uitverkochte/overvolle Efteling.

Ik hoop wel dat er hard-ticket events komen, zoals Midzomernacht, om dan wel eens all-out te gaan. Of hopelijk, na de opening van Dance Macabre, regelmatig eens een laat-avond opening in de Winter met Winters en griezel-entertainment. Geen Halloween, gewoon lekker de sfeer van het Spookslot en Dance Macabre doortrekken, in de stijl van de Spooknacht. Daar betaal ik graag 40 euro als abonneehouder voor bij!

asuran een indoorshow gebouw is er al technisch gezien al, efteling theater 😆 (jaja ik weet ook wel dat je voor shows daar moet betalen en het niet behoort qua shows tot het park zelf)

Dat bedoel ik dus, dat is dat de enige plek in het park waar ze overdekte parkshows kúnnen houden. Maar daar kom je ook niet binnen als je geen tickets voor de show hebt. Daarom vind ik het juist zó zonde dat er in het park verder geen enkele show staat dat het niveau van bijvoorbeeld CARO behaald. Zulk soort shows passen toch prima in de Efteling? Een aantal shows van dat kaliber zou wat mij betreft zo'n mooie toevoeging zijn aan het park. Dan kan je het aanbod verder aanvullen met het kleine straatentertainment en de Efteling karakters.

Kevjoe ik ben het met je eens dat het Negen Pleinen Festijn een drama was betreffende het vermijden van piekmomenten, prima dat ze dat zomerentertainment nu wat minder intensief maar wel dagelijks doen.

Maar wat naar mijn mening het grootste gemis is, is dat er jaarrond al zo weinig entertainment is, dat het met dat uitgesmeerde zomerentertainment erbij nog steeds nergens op lijkt. Als je naar andere parken in de Europese top kijkt, is het aanbod bij de Efteling dramatisch. Disney, Europa-Park, PortAventura, Parc Astérix, Parque Warner, Heide Park en Gardaland (om er zo een paar te noemen) hebben allemaal een groter entertainment aanbod, ookal zijn de meeste van die parken een stuk kleiner en minder bezocht dan de Efteling. Een park dat meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar trekt zou wat mij betreft (in de weekenden, feestdagen en vakanties) minstens 2 à 3 grote parkshows moeten hebben met daarnaast nog een paar kleine acts verspreid door het park. Én dan kan je in de zomer/winter nog her en der wat kleine acts aan het aanbod toevoegen, om tot een mooi totaalplaatje te komen.

Ik heb het al vaker gezegd, maar de Efteling is schandalig goedkoop en dat merk je terug aan de kwaliteit van het product.

Quefox_ Je slaat de spijker echt op z'n kop. Dit is precies wat ik ook bedoel!

Ik lees dat veel mensen hier het vooral over het hoogzomerseizoen (de maanden juli en augustus) en de Winter Efteling hebben, maar hallo? What about de rest van het jaar? Alsof entertainment alleen tijdens die seizoenen nodig is, en niet tijdens het voorjaar en de herfst?

Wat ik bijvoorbeeld ook een best vreemd iets vond is dat de Efteling een tijd terug heeft gezegd dat ze dit jaar de Winter Efteling langer hebben laten doorgaan omdat de Winter Efteling wat extra entertainment bood ter compensatie voor het vele onderhoud afgelopen winter. Opzich geen verkeerde gedachte natuurlijk, maar dan denk ik: je kan toch ook gwn meer entertainment inzetten zonder dat je de Winter Efteling langer door hoeft te laten lopen? Als ze jaarrond gewoon een goed entertainmentprogramma zouden hebben, dan was dat niet nodig geweest.

Ik snap die behoefte aan entertainment niet zo. Ik kijk er 1 minuut naar en loop daarna snel door. Als ik dat wil zien dan ga ik wel naar het theater.

Afgaande op de drukte van de afgelopen jaren is het in elk geval ook niet echt nodig om wat groots neer te zetten . Je moet dit soort vraagstukken ook een beetje vanuit het perspectief van het park en de grote meute bekijken.

In een lang verleden tijdperk was er ook zoiets als de Ganzenparade (nabij Droomvlucht) (ben de precieze naam kwijt).
                Zoiets kan toch weer terugkomen. Is leuk voor jong en oud om te beleven.

EDIT :
                Ganzenparade / Ganzenfanfare

MrRC Deze act werdt ook wel de Pieck Parade genoemd, en was volgens mij voornamelijk op het Anton Pieckplein te vinden. Zulk soort nostalgisch aanvoelende straatentertainmentacts passen daar perfect. Het Ballonnenvrouwtje bijvoorbeeld vind ik ook een goed voorbeeld daarvan. Of van die Levende Speeldoosjes of standbeelden. Echt van die Pieckse bewoners uit vroegere tijden tot leven laten wekken.

• MrRC vindt dit leuk.

Denk toch dat De Efteling in de toekomst ook iets met Halloween zal gaan doen. Je merkt heel duidelijk dat de interesse hier in Nederland en nabij gelegen landen ieder jaar groeit en ze hebben straks een prachtig gebied om een Halloween eventje plaats te laten vinden. Hoeft niet gelijk à la Fright Nights uiteraard, maar denk dat er zeker potentie is. Zullen vast tegenstanders zijn maar weet zeker dat De Efteling er een chique draai aan zou kunnen geven.

Verder zie ik graag een iets professionelere Jokie & Jet voorstelling verschijnen in het hoogseizoen. Hopelijk is er ooit ruimte achter/naast Carnaval Festival om een degelijk (open lucht) theatertje op te zetten waar voorstellingen plaats kunnen vinden voor het jongere publiek.

Vind tenslotte dat er ook wel een einde gebreid mag worden aan Caro. Een voorstelling die toegankelijk is voor alle nationaliteiten blijft fijn, maar denk dat na 5 jaar een nieuwe variant zeker op prijs gesteld zal worden vooral door het Nederlandse publiek. Een soort dans- en muziekvoorstelling gebaseerd op een aantal sprookjes zou kunnen of pak een aantal populaire attracties zoals Fata Morgana en maak daar een gaaf spektakel van.

OlympiaLooping als ik kijk naar de populariteit van shows in alle parken die ik eerder noemde, dan is er vanuit het grote publiek toch wel vraag naar entertainment in pretparken. Zelfs die afgrijselijk mislukte shows in Phantasialand trekken op de een of andere manier volle zalen…

Raveleijn is leuk voor 1/2x, ze vernieuwen de show wel vaak, maar weinig veranderingen verhaallijn blijft hetzelfde. Aquanure is wel echt een toffe show, maar jammer dat het alleen e zelfde show is op een dag. Er zijn wel 2 shows, alleen gebruiken ze 1 show voor één dag. Eens gezien kom je niet meer terug. Ikzelf kom voor de attracties in een pretpark, al wil ik wel een keer AquaBellatores kijken die ziet er gaaf uit. Ik hoop dat er in de zomer wel wat spontane entertainment komt, misschien als een verrassing(:

Een jaar rond entertainment lijkt me ook wel overbodig. De efteling trekt jaarrond niet even veel bezoekers. Ik heb echt dagen dat ik quasi moederziel alleen in het park lijk rond te lopen. Dat Raveleijn samen met mij nog zo'n 40 andere bezoekers telde.
                  Dat entertainment kost ook geld en om dat nu boven te halen voor 2 man en een paardenkop is ook weggegooid.
                  En ik denk dat het voor de efteling ook lastig is dat in te schatten en daarom op safe spelen en meer entertainment inzetten op dagen waarop echt wel wat volk verwacht wordt.
                  Tenslotte, entertainment trekt altijd wel mensen. Zelfs al hou je ze 10 minuten staande, dat zijn 10 minuten waarop mensen verspreid staan in je park en de druk op je attracties verminderen. Want de efteling heeft nog altijd een capaciteitsprobleem, zeker nu grote publiekstrekkers meer en meer in (langdurige) storing vallen.
                  En om op de vraag te antwoorden waarom mensen naar iets gaan kijken, zelfs al is het slecht: niet iedereen durft overal in. Dus is het aangenamer te wachten tijdens een show terwijl de rest attracties doet dan op een bankje wat voor je uit te zitten staren. Plus, een hele dag wandelen, staan en schuifelen werkt op je benen dus ben je blij als je eens een half uurtje kan gaan zitten.

keey87 Een jaar rond entertainment lijkt me ook wel overbodig. De efteling trekt jaarrond niet even veel bezoekers. Ik heb echt dagen dat ik quasi moederziel alleen in het park lijk rond te lopen. Dat Raveleijn samen met mij nog zo'n 40 andere bezoekers telde.
                    Dat entertainment kost ook geld en om dat nu boven te halen voor 2 man en een paardenkop is ook weggegooid.
                    En ik denk dat het voor de efteling ook lastig is dat in te schatten en daarom op safe spelen en meer entertainment inzetten op dagen waarop echt wel wat volk verwacht wordt

Daar heb je zeker een punt, maar ik denk dat die rustige dagen voornamelijk in de laagseizoen maanden januari, februari en maart zijn. Tijdens de herfstperiode en het voorjaar waar we nu in zitten wordt het park volgens mij wel veel drukker bezocht. Dus zouden ze óók in die seizoenen meer shows en entertainment aan kunnen bieden.

En daarbij lijkt het mij dat de Efteling in hun ticketsysteem gewoon kan zien hoeveel bezoekers er per dag verwacht worden, dan kunnen ze het entertainmentaanbod ook daarop aanpassen.

• keey87 heeft hierop gereageerd.

keey87 De Efteling heeft inderdaad een capaciteit probleem. Al vind ik Vogelrok en Reizenrijk wel doorlopen.

Mathijsdehaas-2002 Ik heb ook al dagen in september, oktober en november gehad waarin het zeer rustig is. De efteling wordt vooral in vakantiedagen en weekends letterlijk overrompeld. Doorheen de week buiten vakanties en schoolreizen om kan je bijna overal quasi meteen instappen.

keey87 Maar waarom kan het in andere grote parken zoals Disneyland Paris, Phantasialand en Europapark en de andere parken die hier al eerder zijn genoemd (en vaak nog minder bezoekers trekken dan de Efteling) dan wel? Daar zal het ook niet elke dag loeidruk zijn toch?

• keey87 heeft hierop gereageerd.