Ik zie vooral dat de Efteling in transitie is op entertainment-gebied. Dat was zichtbaar in 2019, het laatste 9 Pleinen Festijn, maar 2020 is toen volledig in het water gevallen wat in feite het startpunt had moeten zijn van het nieuwe entertainment.
Kort door de bocht komt het er op neer dat we eigenlijk meer entertainment hebben, maar over een langere periode heen. Het 9 Pleinen Festijn daar werd niemand meer vrolijk van in de laatste edities, het was namelijk veel te groot geworden: er kwam veel en veel te veel volk op af, het was superdruk overal en de drukte was echt hels.
Het is duidelijk dat na het stoppen van het 9 Pleinen Festijn - wat in mijn ogen een goede zet is - de Efteling naar een andere opzet wou gaan. Niet meer een paar dagen voluit entertainment, maar wel elke dag entertainment aanbieden.
Ze geven immers al jaren aan dat ze de drukte willen spreiden, het 9 Pleinen Festijn zorgde net voor een concentratie van drukte op die dagen.
Maar, het concept van het 9 Pleinen Festijn kan je gewoon onmogelijk elke dag doortrekken, dat is veel en veel te duur om te doen voor een park als de Efteling. Dus moet je keuzes maken, en daarin hebben ze vorig jaar in mijn ogen een prima eerste stap gezet: de Djinn vond ik persoonlijk niet alleen vrij imposant, maar ook echt prachtig uitgevoerd. Zeker als de Poppenspelers er in zaten, was dat top.
De sfeer op het Ton van de Venplein was ook top, een heel erg gezellig festival-sfeertje. De Elfentroon is simpel, maar heel doeltreffend en mooi.
Over Efteling Wonderland kan je zeggen wat je wilt (het was ook tenslotte bedacht met corona in het achterhoofd), maar ik vond het an sich voor een eerste probeersel best prima. Genoeg verbeterpunten, maar dat is normaal.
Ik herinner mij nog vorig jaar, op de laatste dag van het Spookslot, de laatste zomerdag, hoeveel entertainment er in het park was: ik kwam de Efteling Muzikanten tegen (ik was er niet naar op zoek), zag Joris rondrijden, de Heks van Vliegensvlug, de Harmonie van Drie, de Kompels en ik zat ook op Efteling Wonderland (want ik kon daar best van genieten). Ook Frau Smetterling en Bakker Krümel waren een meerwaarde. En dan Max & Moritz die rondreden (niet echt mijn ding, maar wel geinig).
Was het perfect? Absoluut niet, maar wat een sfeertje dat in het park hing! Er is duidelijk gekozen om méér tegelijk te doen op meerdere dagen. Een zomerse Eftelingdag in 2019 - buiten het weekend om - had echt wel een pak minder om te beleven dan een zomerdag in 2022.
Vergelijk je het met een 9 Pleinen Festijn, dan is het een downgrade zonder meer, maar in ruil hebben we veel langere openingsuren gekregen en best wel leuke entertainment op andere momenten.
En datzelfde zag je ook dit jaar bij de Winter Efteling: er wordt veel meer ingezet op entertainment, maar men let op om geen piekmomenten meer te crëeren. Maar dat betekent dus dat de boter die je hebt, op een grotere boterham uitgesmeerd moet worden.
Je kan er van zeggen wat je wilt, maar ik herinner me in de Winter Efteling alvast Winter Wonderland, Pinnokio en Fay de Fee op de Warme Winter Weide. Ook de Charlatans die toen begonnen vond ik zeer leuk. De hoeveelheid decoraties was overigens ook niet min, maar het valt op dat de Winter Efteling van een typisch Kerst-gevoel naar een meer Winters-gevoel aan het overgaan is: veel van de supertypische Kerst-decoraties waren er niet, en dat vond ik in feite zelfs niet zo erg: Kerst voelt een beetje raar als je evenement tot in Maart liep, en het Winterse-gevoel is best ook gezellig.
Maar in mijn gevoel zijn beide evenementen eigenlijk opnieuw aan het groeien. Een andere opzet, maar dat betekent dus ook een pak andere decoraties en andere inkleding. En dat gaan we de volgende jaren met mondjesmaat zien uitbreiden, vermoed ik. Tenslotte is de Winter Efteling dit jaar ook een paar keer uitgebreid met nieuwe zaken (zoals Winter Wonderland).
Mis ik het 9 Pleinen Festijn? Absoluut, maar zoiets zal niet meer terugkomen, daar is het park veel en veel te goed bezocht voor geworden. Niemand wordt blij van een uitverkochte/overvolle Efteling.
Ik hoop wel dat er hard-ticket events komen, zoals Midzomernacht, om dan wel eens all-out te gaan. Of hopelijk, na de opening van Dance Macabre, regelmatig eens een laat-avond opening in de Winter met Winters en griezel-entertainment. Geen Halloween, gewoon lekker de sfeer van het Spookslot en Dance Macabre doortrekken, in de stijl van de Spooknacht. Daar betaal ik graag 40 euro als abonneehouder voor bij!