Ze kunnen De Vliegende Hollander prima natter maken overigens. Heeft met de vorm onderaan de boot te maken, met wat polyester vormen passen ze dat zo aan om het echt een soaker te maken.
Maar hij is bewust gemaakt om niet echt mensen nat te maken. Kan je de attractie dus niet kwalijk nemen in mijn mening (hij zou tenslotte ook in de zomer opengaan).

Een echt natte water-ride in de Efteling zou ik ook wel leuk vinden, maar een klassieke boomstammetjes zie ik liever niet verschijnen. Iets zoals Chiapas zou ik geweldig vinden, maar ik zou ook niet direct weten waar dat neergezet kan worden. Zou wel leuk zijn mocht Efteling in Strookrijk bijvoorbeeld die inbouwen, net zoals in Phantasialand, en het dus zou combineren met meerdere rides.

laprikantan Ik verwacht eigenlijk gewoon een Launch coaster maar dan in een ander thema of wel het thema maar niet de verhaallijn zoals het nu werd omschreven met het balanceren enzo (bijvoorbeeld dat je de levende kanonskogel bent zeg maar)

Zijn er geen attracties die een (in letterlijke zin van het woord) achtbaan en waterattractie combineren? Dat je in speciale karretjes/wagentjes gaat die ook kunnen varen. Dan stap je dus in in een achtbaantrein en stapt (zeiknat) uit de boot op de kade. Wat het thema betreft moet het natuurlijk wel iets vernieuwends voor in eerste instantie de Efteling zijn, maar ook zeker voor de pretpark branche. Vikingen behoort zeker tot de mogelijkheden, of anders misschien een Aziatisch thema (een fictief Chinees of Japans keizerrijk). Grieks/Romeins of Egyptisch lijkt mij ook een overweging optie waard.

AJS Ik denk niet dat de Efteling snel voor een kopie van De Vliegende Hollander gaat kiezen. Daarbij stap je in op de kade en stap je weer uit op een kade. De Efteling kiest er alleen voor om er geen zeiknatte attractie van te maken. Ik denk (en hoop) dat de Efteling liever voor een attractie gaat dat nog ontbreekt binnen de Efteling.

Ik denk dat het thema van dit gebied misschien gaat veranderen, maar de invulling van attracties en horeca zal enigszins hetzelfde blijven. Vooral nu met de omzet en winst die zo hoog is verwacht ik eigenlijk niet dat ze het plan gaan verkleinen.

We moeten ook niet vergeten dat de eigenlijke vervanger van de BoB er nog steeds niet is. Dat had deze achtbaan altijd al moeten worden.

Ik ben vooral heel benieuwd wat nou de planning gaat worden. Het meest logische zou een opening in 2027 zijn wanneer de Efteling 75 jaar bestaat. Maar dan heb je wel 3 jaar te overbruggen na Danse Macabre. Zou er nog een attractie van formaat/budget Baron 1898 of Villa Volta open kunnen gaan in 2025/2026?

Dutch23 Ik denk dat het thema van dit gebied misschien gaat veranderen, maar de invulling van attracties en horeca zal enigszins hetzelfde blijven. Vooral nu met de omzet en winst die zo hoog is verwacht ik eigenlijk niet dat ze het plan gaan verkleinen.

Volgens het Looopings artikel over de annulering van Grand Circus Balancé moesten de ontwerpers weer helemaal terug naar de tekentafel met een leeg vel papier. Alle opties lagen weer open. De vraag is natuurlijk hoe letterlijk je dat moet nemen maar het lijkt mij best aannemelijk dat ze uiteindelijk toch kiezen voor een andere attractie. Bij de Efteling gaat het verhaal en het thema altijd voor het ritsysteem, en bij een heel ander thema dan Circus past mogelijk ook weer een ander type attractie beter.

• Japio heeft hierop gereageerd.

Dutch23 3 jaar is best een overbrugging en ben zelf ook wel overtuigd dat ze iets groots gaan doen met 75 jaar(ik kan fout zitten natuurlijk). Het zou kunnen dat ze tussendoor bijv een nieuw sprookje of sprookjes toevoegen om de uitbreiding van het sprookjesbos ermee te starten, het bouwterrein voor het hotel is dan inmiddels leeg al verwacht ik na het hotel dat ze de muur wel gaan aanpakken in iets wat qua stijl past bij de Efteling. Wat ook mogelijk is, is misschien een simpele infill met qua theming iets vergelijkbaars als Sirocco. niet uitgebreid met verhaal zoals bij hun grotere attracties maar bied toch een leuke ervaring.

Mathijsdehaas-2002 Bij de Efteling gaat het verhaal en het thema altijd voor het ritsysteem, en bij een heel ander thema dan Circus past mogelijk ook weer een ander type attractie beter.

Mwah, dat is misschien te verklaren bij Symbolica, maar ook daar was in eerste instantie het attractietype leidend. Verder kiezen ze eerst echt wel wat voor attractie ze willen, en soms wordt daar aan de haren een thema bij gesleept hoor. Zie geforceerde thema's als Joris en de Draak en Max & Moritz. Bij DVH en de Baron pakt het prima uit, maar ook daar werd eerst het type (watercoaster en dropcoaster) op tafel gelegd, en vervolgens een thema bij bedacht. Bij Balancé was dat ook een ander verhaal geweest denk ik. Een houten achtbaan past op een kermispier, maar dat matcht niet noodzakelijk met het nostalgische circus dat de Efteling neer had willen zetten. Ze moeten in de Efteling eens van hun achtbaan-fetisj afstappen en inderdaad écht thema boven attractietype laten gaan om te verrassen.

Japio Ze moeten in de Efteling eens van hun achtbaan-fetisj afstappen en inderdaad écht thema boven attractietype laten gaan om te verrassen.

Ik vind dat er inderdaad al voldoende achtbanen staan momenteel. Laat ze eerst maar eens kijken naar andere attractiesoorten en kleinere infills. Daarmee kom je de capaciteit ook gelijk ten goede.

Tuurlijk mag er wel een achtbaan komen op Strookrijk. Het liefst een met een passend thema en een hoge capaciteit. Maar ik sluit me inderdaad wel aan bij @Japio, ik krijg af en toe het idee dat elke attractie een uniek element of iets dergelijks moet hebben en dat daaromheen een thema bedacht wordt. Laat ze nu eens eerst focussen op een compleet en kloppend verhaal te vertellen en daaromheen een decent attractie te bouwen.

Bij bepaalde attractietypes werkt het wel om het thema eerst te kiezen en dan pas een attractietype hier bij zoeken. Maar bij de achtbanen, en dan zeker de (relatief) grotere banen, werkt dat juist precies het tegenovergestelde.

Maar komt dat door de achtbanen soort, of door hoe de parken ze bouwen?

Banen als Hagrids Magical Motor Bike, Taron, Indiana Jones et Le Temple du Peril of Expedition Everest/Big Thunder Mountain gaan volledig op in hun thema en hierbij ziet het er niet uit alsof het achtbaantype boven het verhaal staat. Het ondersteund elkaar! Het is juist de kunst om een baan volledig onder te dompelen in een verhaal. Slechts enkele parken of achtbanen creeëren dit effect en dat vind ik persoonlijk doodzonde.

Daarom hoeven achtbanen van mij ook niet per se de hoogte in. Tegenwoordig moet het allemaal sneller, hoger, gekker, maar komt dat de totaalbeleving wel echt ten goede? En als het alleen maar om die elementen gaat, waarom er dan alsnog een halfbakken thema tegenaan gooien? Een lancering met elementen laag bij de grond of kleinere air-time hills werken mijn inziens veel beter. En als ze dan al de hoogte in gaan, laat ze dan het thema daarin mee nemen, zoals Taron uitstekend doet.

BlueSpirit Maar komt dat door de achtbanen soort, of door hoe de parken ze bouwen?

Het kan van beide kanten komen denk ik.
            Maar hoe dan ook, de Efteling zelf denkt daar dus anders over, heb ik het gevoel. En dat levert juist veel te korte achtbanen op.
            De voorbeelden die jezelf al noemt, laten duidelijk zien dat het ook anders kan.

Was dat juist niet de bedoeling met Circus Balance dat er een achtbaan kwam van grote lengte juist zodat het een hoge capaciteit aan kan? Dus voor een keer geen korte baan maar juist een hele lange.Ik verwacht nog steeds dat zoiets in de planning staat, hoeft niet per se de eerst volgende attractie te zijn maar ik verwacht het wel.

Waar ik persoonlijk op hoop, is 4 dingen:

• Super veel infills (Polka Marina achtige dingen)
            • Familie launch coaster
            • 50 meter hoge extreme b&m
            • Super splash of andere water ride

Dan is mijn dagje Efteling helemaal af.

Ruubje Waar ik op hoop is:

Een (Family) Launch Coaster
              Een Logflume
              Een inverted Powered coaster(Arthur the Ride als voorbeeld)
              Een Droptower (Ala Tower of Terror)

Dan heeft de efteling alles wat ik tof vind

Debruijn7

Mag de logflume dan door een darkride-achtige setting heen? Dan ist perfect! 🫣😉😉

Wat ik hoop bij strookrijk:
                  Een log flume
                  Een FamilyLaunchCoaster
                  Een Dikke B&M 50meter achtbaan
                  Paar leuke infills
                  Snorri touren Efteling (onder strookrijk door zou ik persoonlijk heel erg cool vinden)
                  Een dreumesspeeltuin mist de Efteling nog.

Ruubje ik sluit me aan bij de infills, maar dan liever wel wat anders dan nog meer molens. In Marerijk staan al 6 verschillende soorten en de Efteling heeft juist baat bij een wat gevarieerder aanbod op het gebied van flatrides.