Loekiloeki Heftige uitspraak. Zelfs met het doorontwikkelen verwacht ik nooit dat ze Florida verslaan.
Goh.. ze missen natuurlijk een aantal belangrijke IP's die een bepaald publiek trekken. Met name dan de dingen die je in Disney en Universal zal terug vinden. Natuurlijk blijft zoiets ook een stukje een kwestie van smaak. maar qua niveau kunnen ze prima mee houden met wat je in Florida terug vind. Toegegeven dat op een aantal plaatsen dit al begint terug te lopen door de bezuinigingen, (denk aan de "Now you see me high roller" die zonder verdere afwerking is geplaatst), maar ook in Florida vind je matig to slecht afgewerkte attracties terug. Neem het Dreamworks gebied van Motiongate of gewoon heel Warner Bros World.. die mogen zich echt wel meten met de wereldtop.
Qua waterparken winnen de Emiraten het sowieso dik. Hoe mooi Vulcano bay ook is, de glijbanen waren oftewel retesaai oftewel voelde je elke naad onderweg. Ook leuk in de Emiraten is dat er redelijk wat (soms opvallend originele) losse attracties/achtbanen links en rechts in winkelcentra te vinden zijn. Makkelijk mee te pakken als je wat tijd hebt zonder dat je meteen entree voor een heel park moet betalen. Perfect als opvulling dus. Daarnaast vind ik de Emiraten ook buiten de pretparken om veel interessanter dan Florida (al mag je dat natuurlijk niet mee rekenen als je écht op de parken gaat kijken, het speelt toch mee voor je totaalbeleving).
Het grootste issue wat ik heb met de parken in de Emiraten is dat de meesten eigenlijk niet echt dagvullend zijn (tenzij je overal 2u in de rij moet staan) en er vaak gewoon weinig attracties in een park zijn, maar precies datzelfde gevoel heb ik ook bij de meeste parken in Florida (vooral bij Disney viel me dat héél erg tegen - uitgezonderd Magic Kingdom - Wat dat betreft snap ik best waarom veel mensen alleen naar dat park gaan en de rest links laten liggen).. maar dan met het verschil dat je in Florida doorgaans wél dergelijk lange rijen hebt.. Dan kies ik liever voor de Emiraten. En daar zijn de parken nog vrij nieuw, terwijl Florida al jaren niet echt door-ontwikkeld (alhoewel: Vooral de Disney Studios hebben met Toy Story en Star Wars eindelijk eens een aardige slag gemaakt). Ik vrees er echter wel voor dat ook Dubai niet veel zal doorontwikkelen.
Ik verwacht niet dat veel mensen het eens zullen zijn, vooral niet omwille van een simpel stukje Disney-Fan-isme.. En wellicht ook omdat Dubai in de laatste jaren qua niveau wat terug loopt (Ben er toevallig 2 weken terug geweest en het verschil met 5 jaar geleden was helaas wel merkbaar. Ik denk dat veel mensen het origineel (dus: zoals het hoort) ook niet gezien hebben.