Coasterfrenzy Maar wat jij aangeeft is natuurlijk een pak minder interessant als verhaal dan een goudmijn. Het wordt ook vrij complex, want op dit moment is er bij de Baron natuurlijk meer achtergrondverhaal via het boek en de verfilming op YouTube, maar hoe ga je vertellen dat er mijngas is - hoe leg je mensen uit wat mijngas uberhaupt is. Dat gaat in mijn ogen te ver op in de realiteit en is eigenlijk onnodig voor het verhaal: een goed verhaal is simpel.
Hier is dat een vervloekte mijn die door Witte Wieven beschermd wordt. Is dat het combineren van sagen en legenden - absoluut. Raakt dat van kant nog wal? Niet direct, in een geschiedkundig of mythologische manier is dat misschien niet correct, maar er is geen enkel park dat dit wél goed doet. In de Droomvlucht zijn de elfjes en trollen ook niet mythologisch gezien correct, en dat hoeft ook helemaal niet; er is namelijk iets zoals artistieke vrijheid.
Je kan je baseren op iets zonder het exact tot in de details correct te moeten hebben.
Ik heb overigens nog nooit zelf klachten gehoord dat het verhaal van de Baron van kant nog wal raakt, ik denk dat de attractie zeer duidelijk is in wat het doet en uitbeeldt.
Coasterfrenzy Het verhaal van J&D (2 groepen die strijden tegen de draak) slaat al nergens op, maar dat is buiten dit wedstrijd-element tenminste nog trouw aan de originele legende.
De legende bevat ook een stuk waarbij Joris eerst eiste dat ieder zich bekeerden tot het Catholisme en zich lieten dopen, voor hij tegen de draak ging strijden. Dat wordt ook niet uitgebeeld in de Efteling, schandalig!
Om maar aan te geven, legendes zijn maar legendes en de vertellingen zijn anders van streek tot streek.
Een letterlijke uitbeelding van een legende is niemand in geïntresseerd. Storytelling gebaseerd op legendes gaat altijd afwijken van het origineel (want op welke versie baseer je je?), gezien je een verhaal met een bedoeling probeert te brengen. Het origineel gaat dus altijd aangepast moeten worden, maar ik zie dit niet als een gebrek maar vaak juist als een sterkte.
Mocht het verhaal van Joris en de Draak volledig correct uitgebeeld worden volgens de legende, het zou mij nogal een attractie worden.
Een verhaal kan zich bewegen in het harnas van een legende, een legende gebruiken maar mag ook de artistieke vrijheid nemen om zich te baseren erop, maar het aan te passen zodat dit beter in het verhaal dat men probeert te vertellen aan te passen. Zo zijn niet alle vampieren in alle boeken hetzelfde, maar zijn daar vaak verschillen. Er is dan wel vaak overlap, maar niet 100%, wat ruimte laat voor andere interpretaties en uitbeeldingen gebaseerd op hetzelfde bronmateriaal.
Meer terug naar Toverland; ook Toverland heeft in Avalon de Arthurian legendes niet volledig doorgevoerd zoals ze bekend zijn. Is het daarom ook een aanfluiting en een gedrocht van een verhaal dat kant nog wal raakt?
MrRC Mijn excuses, dit was gericht aan @Coasterfrenzy 😀