Eftelflags Dus ik denk dat je het gewoon met een grote groep getalenteerde Arabische kenners moet bespreken.
Nou, ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Je wil wel ruimte houden voor het sprookjesachtige van de attractie en je wilt ook de dreigende, negatieve figuren behouden. Die zijn óók Arabieren (want álle karakters zijn Arabieren op de al genoemde figuren en die ene Chinees in de troonzaal na).
Het hoeft van mij niet 100% authentiek te worden en ik zou het ook zonde vinden als bv. de soldaat niet meer op je mag schieten omdat zo’n adviesgroep zegt dat dat een negatieve stereotypering zou zijn. Het is een sprookjesattractie; geen educatief Epcot-paviljoen. In die zin vind ik de vergelijking met Animal Kingdom ook niet helemaal opgaan.
Ik zou het OK vinden om er hier en daar een individuele adviseur bij te halen zoals bij Sirocco is gebeurd. Maar te veel betrokkenheid van zo’n adviesgroep vind ik een gevaarlijk idee, zeker voor een attractie van bijna 40 jaar oud. Laat de Efteling lekker zelf die keuzes maken, met de afgelopen updates hebben ze bewezen dat prima te kunnen.