Eftelflags Mwa. kijk. De Efteling laat nu wel 2 zwarte raven toe in hun ontwerp bij Kashba die je in een fout Arabisch accent een beetje proberen te overtuigen van aankopen. Aan de andere kant doen ze het wel weer goed bij Sirocco of zo'n Italiaans sprookje. Dus ja; het is een beetje 50:50. Iets meer kennis in het ontwerp team zou wel fijn zijn. Dus in zoverre ben ik het wel weer eens met je. Het moet een goede gezonde mix zijn.
Laten we niet uit het oog verliezen dat in de ontwikkeling van Fata Morgana al heel veel aandacht was voor authenticiteit en respect voor de cultuur. Alle Arabische teksten die je ziet zijn echt. Het Arabisch dat je hoort is ook authentiek (hier en daar wel fonetisch uitgesproken door Brabanders, maar tóch). In het onlangs uitgekomen Theo Hochwald-boek is zelfs een foto van de destijds door een arabist fonetisch uitgeschreven tekst voor de tapijtverkoper te zien. Verder zijn veel voorwerpen authentiek.
Ik quote de meester ontwerper Joe Rohde even: Probleem is natuurlijk dat je witte ontwerpers een andere, vaak primitiever of arme culturen uit laat beelden door juist armoede, afbrokkelende gevels en vrouwelijke onderdrukking in hun ontwerpen weer te geven. Iets wat je gewoon niet moet doen. Dat zorgt voor een gevoel van eigenwaarde (self-esteem) over de cultuur.
Ja, maar ik denk dat die quote van Joe Rohde hier niet helemaal opgaat eerlijk gezegd. Wat Disney in Animal Kingdom doet is zo realistisch mogelijk hedendaagse Afrikaans en Aziatische dorpjes weergeven. Vanuit een deels educatief standpunt, net als bv. de landenpaviljoens in Epcot. Dan is het inderdaad logisch dat je dat met zoveel mogelijk aandacht voor de cultuur en 'lokale input' probeert te doen.
In Fata Morgana wordt een andere wereld uitgebeeld, maar wel een geromantiseerde sprookjesvariant daarvan. Het zegt net zoveel over de Arabische wereld van vandaag als het Meisje met de Zwavelstokjes over een hedendaagse Europese stad zegt. Daarnaast zien we niet alleen de arme en duistere kanten van deze wereld, maar ook een levendige markt en een schitterende troonzaal.
Waarmee ik maar wil zeggen: als je té rigoreus gaat 'opschonen' in Fata Morgana, raak je wel de kern van de attractie kwijt. Zo'n harem zou ik er dus gewoon in houden. Verander ter compensatie wat mannelijke figuren in de marktscenes door vrouwen zodat de verdeling wat gelijker wordt (bepaalde stromingen die vrouwen liever binnenshuis houden, zullen dat misschien weer nìet de cultuur uit die regio vinden respecteren ;-) ) Daarnaast zou je ook wat dames als gasten van de Pasja kunnen toevoegen. Misschien moet de Pasja zelf een koningin worden?
Dutch23 Ik maar denken dat we hier al in de voorpret zitten voor opnieuw een grootschalig onderhoud project om een parel weer op te poetsen. Wat is de Efteling geweldig bezig met het onderhoud. Ik ken maar weinig andere parken in de wereld die zoveel geld in hun oude attracties blijft steken. Ik negeer dan ook maar even bepaalde posts waar m’n ogen weer van beginnen te rollen.
Laten we dit absoluut niet uit het oog verliezen! Er zijn maar heel weinig parken op de wereld waar een darkride van deze complexiteit en detaillering er na 37 jaar nog steeds zo netjes bij zou liggen als nu.