Ik heb zelf schoolgelopen in een gemeenschapsschool waarvan een groot deel van de leerlingen van niet-Westerse origine was. Verder heb ik jarenlang gevoetbald bij een zaalclub in een mijnstreek. Ongeveer de helft van de ploeg was van Italiaanse origine (Westers natuurlijk), maar zeker een vierde was van Marokkaanse origine. We hielden daarbij regelmatig gezamenlijke trainingspotjes met de lokale Turkse club. Ik ben in het verleden uitgenodigd op meerdere Marokkaanse trouwfeesten. Met andere woorden: ik kan stellen dat ik voor een groot deel opgegroeid ben en al mijn hele leven (doorgaans positieve) contacten heb met medeburgers die een niet-Westerse achtergrond hebben.
Bijna iedereen uit de omgeving is weleens in de Efteling geweest. Ik kan met de hand op het hart zeggen dat ik persoonlijk niemand ken die aangegeven heeft aanstoot te nemen aan Fata Morgana.
Zullen er mensen zijn die aanstoot nemen aan Fata Morgana. Uiteraard. Ik ken niet iedereen en kan niet voor iedereen spreken. Dat terzijde, lijkt me dit om een echt wel minuscuul kleine groep te gaan. Negatieve geluiden klinken natuurlijk het luidst, maar dat wil niet zeggen dat ze door een groot aantal stembanden geproduceerd worden.
Nu wat betreft Fata Morgana blijf ik erbij dat er best dingen aangepast kunnen worden zonder dat dit zijn weerslag zal hebben op het narratief. Maar als ingrijpende veranderingen plaatsvinden die dan ook nog eens aan de grote klok gehangen worden, bestaat er altijd de kans dat een behoorlijk deel van de bevolking - en als je de tendensen in de maatschappij bekijkt, lijkt dit hoe langer hoe meer om een stilzwijgende meerderheid te gaan - hiertegen gaat fulmineren. Het is jammer, maar het is nu eenmaal zo dat ook ik in het dagelijkse leven behoorlijk wat mensen tegenkom die aangeven hun buik absoluut vol te hebben van het thema "inclusie". En in het hedendaagse landschap kan zelfs een verandering van godbetert een attractie in een themapark een aanzet zijn voor behoorlijk wat mensen om op een anti-woke kruistocht te gaan. Dit zijn kleine dingen die zich opstapelen en ook politieke partijen aan de eerder extreme zijde - hoe onbenullig het ook mag klinken - momenteel de wind nog meer in de zeilen geven. En dat moeten we wat mij betreft niet willen.
Het is voor de Efteling zeker een moeilijke balansoefening en eentje die ik gelukkig niet hoef te maken.