Alfa de lancering zal veel toevoegen denk ik. Ik ben benieuwd hoe krachtig die zal zijn.

Los daarvan, deze track is degelijk genoeg hoor. Als je vergelijkt met Juvelen, heeft die toch ook geen gigantische backbone.
Laag bij de grond is meestal een simpele track. De backbone is voornamelijk om supports uit te sparen, maar dicht bij de grond is het financieel interessanter om meer supports te plaatsen. Zo'n 'iele' track kan evenveel krachten aan als een grote robuuste Kondaa-heuvel.
Beetje afwachten hoe de hogere elementen eruit zullen zien.

SirOlivier

Ik ben ook enorm benieuwd naar de uitwerking van het thema. Ervaring leert ons dat Walibi Belgium - in tegenstelling tot sommige andere parken - steeds erg trouw blijft aan de concept arts. Grappig is dat ik 22 jaar geleden als 16-jarige manneke ooit op een forum nog ijverde voor een themagebied met haventhema!

Ik vraag mij trouwens ook af wat het volgende gebied zal worden dat het park gaat aanpakken. Als ik mij niet vergis zijn er nog drie zones te gaan: het Wild West gebied, de zone Vampire en Weerwolf en dan nog de inkomzone.

K-ToF
      Ik hoop ergens dat het vampire/weerwolf gebied het volgende gaat zijn dat ze gaan aanpakken. Deze heeft nog heel hard de 'six flags' vibe en is ook de eerste indruk dat mensen krijgen als ze het park binnenkomen. Als ik naar het New Orleans thema kijk in Walibi RA waar dit enorm mooi is ben ik benieuwd hoe dit in Walibi er zal uitzien. Als we kijken naar wat WaBe de laatste jaren al heeft verwezelijkt zulle ze er ongetwijfeld ook een sfeervol en mooi gebied van weten te maken.

Het Western/Adventure World gebied is wel verouderd op sommige plaatsten maar kan volgens mij nog wel een aantal jaren verder zonder grote makeover.

• K-ToF heeft hierop gereageerd.

SirOlivier Er zijn wel een paar voorbeelden van haventhema's in Europa. Voornaamste wat ik me kan bedenken is Stormforce 10 in Drayton Manor, UK en ik denk dat de Splash Battle naast Wodan in EuropaPark ook wel in die categorie valt. Denk wel dat Walibi die attracties makkelijk kan overtreffen met dit gebied.

Ik was van de zomer voor het eerst in Walibi Belgium en ik vond het Western deel juist het enige gebied dat echt als een themagebied voelde. De nieuwe gebieden zijn prachtig aangekleed, maar missen toch nog wat levendigheid of zo.

K-ToF als ze helemaal trouw blijven aan de huidige concept arts, dan zetten ze echt een heel mooi themagebied neer wat mij betreft. Het hele concept van een haven is vrij origineel en dat psyke weer turbine gaat heten, wat een leuke knipoog is naar het verleden is wat mij betreft echt de kers op de taart.

Obsidian

Dan hoop ik eigenlijk dat ze eerder het inkomgebied gaan aanpakken. Of als ik een beetje aan wishful thinking mag doen: de zone Weerwolf/Vampire samen met de inkomzone aanpakken. De inkomzone, die Walibi Belgium zelf 'Walibi Boulevard' noemt, is ook dringend aan een opknapping toe. Ze lappen dat gebied wel regelmatig op met wat verf, maar dat is lang niet goed genoeg niet meer. Ze hebben recent nog de vloer daar vernieuwd met tegels, maar maar voor een klein stuk. De rest van de inkom is gegoten beton. Komt redelijk slordig over.

De plannen voor de inkomzone zagen er nochtans goed uit. Een levendige plaza met winkels, restaurants, ingang voor Walibi en Aqualibi èn het zou toegankelijk geweest zijn voor iedereen. Zowel betalende als niet betalende bezoekers.

Ik begrijp ook wel dat Adventure World niet per sé aangepakt moet worden. Afgelopen zomer heeft het park zelfs nog geschilderd aan gebouwen. Daarnaast werden er ook al vuilbakken geplaatst met het opschrift 'Adventure World'. Als men dus iets zal laten vallen, vermoed ik dat het dat wel zal zijn.

De inkomzone van WalibiBE zou ik wel echt apart houden van Weerwolf en Vampire. Je zou de inkomzone wel kunnen doortrekken tot aan de draaimolen, waar dan de eerste splitsing is of je links wilt (richting India) of rechtdoor) richting de "Griezelzone").

De ingang van Vampire kun je redelijk eenvouding onder weerwolf door leggen richting het pleintje wat daar ligt. Als ik het op GMaps goed zie, is er zelfs al een brug voor. Weerwolf en Vampire converteer je dan naar een nieuw themagebied met een griezelig thema. Ten zuidoosten van Vampire past dan nog een vrij grote (flat)ride erbij en de rest van het gebied kun je in principe binne de weerwolf leggen (waarvan je de ingang ook verplaatst richting dat pleintje). Op deze manier hou je deze griezelzone een beetje los van het hoofdpad, zodat ook kleintjes er langs durven en tegelijkertijd ga je opperlvakte beter benutten. Er is nog behoorlijk wat ruimte tussen weerwolf en Vampire, die kun je op deze manier best goed gebruiken.

En natuurlijk levert zo'n zone lucratieve mogelijkheden op met halloween, maar de focus moet er natuurlijk wél op liggen dat het gebied ook in de zomer thematisch tot zijn recht komt.

Edit: Onder het motto: "Dromen Mag"

Rood: Nieuw hoofdpad Griezelzone.
        Donkerblauw: Uitgangen attractie (spookslot sluit direct op hoofdpad aan).
        Oranje: Ingangen en wachtrijen attracties
        Paars: Ruimte voor een spooklsot-achtige darkride. Gevels aan Vampire-kant afgewerkt om near-misses (in thema) te hebben voor de baan.
        Grijs: Uitgebreid gebouw voor Vampire. Laatste rem kan show-element bevatten. 3e inversie een near-miss. Eventueel kan het zelfs uitgebreid worden om deel van de 270 graden bocht indoor te maken (zie de SLC van Formosan Aboriginal Cultural Village in Taiwan). Thema kan een creepy kasteel blijven.
        Geel: Ruimte voor een flatride
        Groen: Eventuele expansieruimte als de onderhoudsweg wat verlegd kan worden (of geintegreerd kan worden). Een trackride zou zelfs nog over het water en over de onderhoudsweg heen kunnen.
        Bruin: Nieuw gebouw voor de nieuwe Mainstreet. Kan gebruikt worden voor restaurant, souvenirwinkel, backstage, whatever het park nodig denkt te hebben.

Eventueel zou je de zone zelfs een beetje kunnen afsluiten door een kasteelmuur-achtige afschijding te maken tussen de zone zelf en de hoofd-straat.

Grootste nadeel bij deze layout is dat de zone eigenlijk een doodlopende hoek word. Dat kan als voordeel hebben dat je qua storytelling je gasten precies mee kunt nemen hoe je het wil (immers loopt iedereen dezelfde kant op), maar het is qua infrastructuur niet ideaal.

Bos-achtige feel zou kunnen blijfen bestaan om het een beetje donker te houden. Met een mist-effect kun je het zelfs wat griezeliger maken.

Het pleintje waar nu de shows zijn kan in theorie behouden worden voor een passende show (Monster Mash? waar monsters zingen en dansen in een ietwat ludiek maar familie-vriendelijke manier?) of je kunt er een soort middeleeuws dorpspleintje van maken vanwaar je de bossen in kunt trekken om bloeddorstige wezens te ontmoeten.. en te temmen.

Coasterfrenzy Grootste nadeel bij deze layout is dat de zone eigenlijk een doodlopende hoek word

Eigenlijk vond ik jouw ideeën heel tof, maar dit is wel een manco inderdaad. Op zich val het wel relatief simpel op te lossen door de dark ride iets anders te positioneren en dat nieuwe gebouw voor de main street te schrappen. Het zou in ieder geval wel mooi zijn als ze ooit die doodlopende hoek richting Vampire laten aansluiten op een nieuw pad.

Als ik mij niet vergis en de plannen voor de omvorming van de zone Weerwolf en Vampire in gedachten houd, zouden de ingang van beide attracties op éénzelfde plein komen. Zo zou er een doorsteek van het plein van Weerwolf en de 4D-cinema naar de achterkant van Weerwolf moeten komen. En die doorsteek zou onder de laatste helix van Weerwolf moeten komen.

En dan bedenk ik mij ook: als er een pad onder de laatste helix komt, moeten er aanpassingen moeten komen aan Weerwolf. Dus...de ideale moment voor een retrack of conversie van Weerwolf?

Volgens die plannen zou dat plein van Wave Swinger, 4D-cinema, het theater en de games trouwens het New Orleans thema moeten krijgen. Het plein waar Weerwolf en Vampire zouden samenkomen zou dan dat befaamde voodoo-thema moeten krijgen.

5 dagen later

Ik zei het al eerder, maar door de laatste foto te zien treed ik graag in herhaling.
          Echt jammer dat beide banen blauw zijn.
          Ik begrijp de logica erachter, thema haai, misschien jet ski, dus blauwe track, maar toch...

Het gaat vlot daar!

TuttiFrutti ik vind het ergens wel beter zodat het niet een al te drukke boel wordt met kleuren. Nu kijkt het alsof het 1 baan is.

Taronco klopt natuurlijk ook wel. Maar dit is wel achtbaan 4 in't blauw. Iemand daar aan de top heeft duidelijk een lievelingskleur 😅

Ik denk dat groen hier ook mooi zou geweest zijn.

Ik denk dat ze een beetje hetzelfde effect willen als de witte achtbanen in Heide park. Als zit er hier weinig hoogteverschil in dus gaat het denk ik niet zo werken als in Heide park.

TuttiFrutti Ik denk dat groen hier ook mooi zou geweest zijn

Ik vermoed dat ze simpelweg voor blauw zijn gegaan, omdat het idee is dat je over water gaat. Het is een beetje ongelukkig dat hij nu kruist met Tiki Waka en je daardoor twee blauwe achtbanen naast elkaar hebt, maar als dat alles is. Ik denk dat de bezoeker wel ziet bij welke achtbaan ze in de rij staan, je ziet immers de treintjes of karretjes gewoon uit het station vertrekken.

4 dagen later

Walibi Belgium teased af en toe op hun Instagram uitzendkanaal 'Walibackstage'. Vanmiddag kwam deze voorbij:

Bron: Walibackstage - Instagram

Toch wel al een paar leuke elementen te zien.