Daffie Ook krijgen veel bedrijfstakken subsidie (is de 1.3 miljard voor de WBSO bijvoorbeeld echt nodig?) en daar steken de boeren maar schril af met minder dan een miljard subsidie.
Tuurlijk kan je kantekeningen zetten bij WBSO en de 1,3 miljard subsidie, maar dit is een regeling die voor ALLE branches geldig is (ook voor boeren die innoveren bijvoorbeeld).
De landbouwsubsidies (iets onder de miljard) zijn exclusief voor 1 sector (die een paar procent van ons BNP voorzien als je de hele sector breed bekijkt).
Dus ook al vind ik je stelling nogal flauwe whataboutism bevatten is het relatief gezien nog fout ook.
Daffie Laten wij ons dan focussen op de vele vegetatie die het wel lekker doet op stikstof.
Lekker joh, onbeperkt gras en bramen....
In je verdere (knip en plak) betoog zou er niet gedwongen uitgekocht mogen worden, maar juridisch gezien is dit geen staatssteun dus kan dit gewoonweg ruimhartig worden gedaan (en zou ook gewoon zo gedaan moeten worden), waarom is dit zo een taboe?
Je knipt en plakt een stukje over de KDW, maar zoals ik al eerder heb geschreven, het is geneuzel in de marge, of je nu 200% of 150% te veel uitstoot, het blijft te veel.
Verder in het knippen en plakken staat dat andere landen het als een risicofactor gebruiken, maar dat is ook deels onjuist, ook daar wordt meer en meer belang gelegd op stikstof (kijk naar Belgie en Duitsland)
Verder vind ik t wel interessant, je bent voorstander van het matigen van een hoop zaken, subsidies mogen minder, immigranten mogen minder, natuur diversiteit mag minder, maar waarom zou een beetje minder boeren dan wel zo een probleem zijn?
Progress In de bedrijven die deel uitmaken van die ‘kapitaalkrachtige lobby’ werken uiteindelijk voor het grootste deel ook mensen met een normale baan die die baan graag behouden. En zo gaan er vele toeleveringsbedrijven in de problemen komen als de agrarische sector krimpt. Dat zou bij elke sector zo zijn.
Heel veel van de grote agro bedrijven hebben ook veel belangen, locaties en personeel buiten Nederland en verdienen daar ook veel geld.
Ik denk als je een berekening maakt hoeveel "arbeidsplaatsen" verloren gaan bij een halvering van de boeren (zowel direct als indirect) dat de aantallen echt niet zo significant zijn voor de maatschappij, daarnaast met vergrijzing en structurele personeelstekorten kunnen we die mensen echt wel opvangen in de beroepswereld.
Verder lijkt er bij boeren een soort idee te staan dat hun beroep een erfbaar beroep is ofzo en dat kinderen recht hebben op een boeren bedrijf, maar dat is op geen enkel bedrijf van toepasing.