Quefox_ Als ik die link van jou door lees lijken er zo snel wel deze aannames gedaan te worden.
"We live in a world where only one form of digital use, online video, generates 60% of of world data flows and thus over 300 million tons of CO2 per year."
Ik heb niet echt de tijd genomen om 36 pagina's in detail door te lezen van het onderzoek, maar als ik eea zo snel doorlees en hun 1byte model bekijk dan doen ze een dataverkeer aanname en berekenen daar dan de uitstoot aan waarbij ze dus zo op t eerste gezicht gewoon het percentage video in dataverkeer gebruiken om de rest van de calculaties te maken waarbij ze dus het percentage dataverkeer aannemen als stroomverbruik in DC's etc en dit dan met de kijkduren vermenigvuldigen.
Maar dan doe je echt je berekeningen een grote fout aan, omdat er een relatief kleine datacenter kant tegenover staat in verhouding tot het dataverkeer.
Daarmee vind ik ook dat een vergelijking "Ja NFT’s zijn niet goed voor het milieu, maar het hele internet is dat niet. Alleen over Netflix en YouTube hoor je dan weer zelden mensen klagen…" ook niet echt kan stellen.
NFT's hebben een onevenredige en exorbitante impact op energieverbruik tegenover de meerwaarde die ze aan de maatschappij leveren, die verhouding tegenover netflix en youtubes is echt wel extreem anders.