John Wat ik ervan vind ga ik nog even laten bezinken
Nou, daar komt 't hoor;
Dat de Efteling het budget geeft aan minstens 2 bedrijven om een digitale reproductie van het spookslot (die terabytes aan data heeft gekost) te maken, hulde daarvoor! Ik betwijfel echter wel of Mozilla Hubs (waarin het gebouwd is) de beste tool op de markt is, in eerdere experimenten die ik hierin gemaakt zag worden was de experience op mobiel niet geweldig. Maar we zijn inmiddels 2 of 3 jaar verder. Wellicht is het inmiddels beter. Het ziet er in ieder geval erg tof uit!
Dan het NFT stuk. Ik vind het idee van een NFT als toegangssleutel niet verkeerd. Deze toepassing is 1000x beter dan de besmeurde naam van NFT's (een jpg'je van een aap die je voor veel te veel geld op Opensea kunt ruilen met andere gelukszoekers) en ik vind het ook lang niet gek dat de Efteling hiermee experimenteert. Doe het in de app en je kunt achteraf echt meerwaarde geven aan je bezoek. Maar goed, daar zullen ze zelf ook wel over nadenken.
Toch is niet alles positief. Wat ik namelijk werkelijk idioot vind aan dit concept, is dat personeel als enige een NFT krijgt. Die kan kan men verkopen als ze willen, maar ik vind het verre van logisch dat van een verdere openstelling geen sprake zou zijn.
Van de 3000 man personeel verwacht ik ik dat 2990 mensen zich afvragen wat een NFT is, laat staan dat ze gehoord hebben van Ethereum en weten hoe wallets werken. Dat er een toekomst zit in deze markt zit geloof ik best, maar ik denk dat men hier de plank mis slaat. De markt is er gewoon nog niet klaar voor.
Als ik dan hoor dat men personeel hiervoor handleidingen en trainingen wil geven dan weet ik zeker dat dit nodig is. Maar als men deze tijd zou besteden aan trainingen en sturing waarbij men leert hoe men assertiever kan zijn, of efficiënter in de horeca kan werken, dan hebben alle bezoekers daar baat bij. De drempel die nu voor de digitale poort ligt is te hoog. En dat is onnodig.
Bovenstaande gezegd hebbende hoop ik dat het NFT stuk een 1 april grap is. Dat het spookslot digitaal bestaat dat is 100% waar, maar ik hoop dat op 1 april de digitale poorten voor iedereen openen, of dat er meer NFT's gaat vrijgegeven / dat er verkocht gaan worden. Zo kan iedereen een kijkje nemen en kennis maken met de wereld rondom en achter NFT's.
Laten we in ieder geval hopen dat een Spookslot boekrelease 2.0 vermeden wordt en dat men niet een week na de personeels-release (met mogelijke verkopen voor veel geld) alsnog extra toegang komt.
Als men het exclusief wil houden, doe het dan voor altijd. Maar de investering is het in dat geval nooit waard geweest.