Een NFT is in feite een digitaal kasticket waarmee bewezen wordt dat jij de eigenaar van iets bent: iedereen kan zien dat het ticket aan jou verkocht is en dat jij de eigenaar bent. Wanneeer je dat ticket verkoopt, is het ook voor iedereen zichtbaar dat jij niet langer de eigenaar bent (in theorie).
Maar, uiteindelijk zijn NFTs in deze context niets meer dan een toegangsticket. Je kan dat dan wel verkopen, maar uiteindelijk is de bruikbaarheid beperkt tot zolang de Efteling dit systeem online houdt. Stel je voor, binnen 2 jaar loopt het contract met dit bedrijf af, dan is jouw NFT - hoewel duidelijk is dat je nog steeds de eigenaar bent - niet meer bruikbaar. In die zin is het voor de Efteling eigenlijk geen al te goede keuze om dit te doen, want de reden voor een NFT is om aantoonbaar te maken of iemand de eigenaar van iets is - bijvoorbeeld een kunstwerk.
Die NFT bevat dan een link naar die locatie. In dit geval bevat de NFT de gegevens om in te loggen op de Spookslot omgeving. Het is dus geen "uniek" kunstwerk, het enige wat hiermee bewezen wordt is dat je toegang hebt...
Dit had beter opgelost kunnen worden op een andere manier in mijn ogen: een doodgewoon login-systeem, een uniek wachtwoord/token of een simpele QR-code. Dat klinkt minder exclusief dan een NFT, maar zou gewoon ook simpeler zijn voor 99% van de personeelsleden van de Efteling.
Fysieke merchandise lijkt mij overigens ook een leuker cadeau voor werknemers van de Efteling dan een online Metaverse-omgeving.