Spookslot vereeuwigd als NFT , schijnbaar enkel voor personeel.
Dit geeft een vieze nasmaak, zeker omdat het niet voor het brede publiek beschikbaar is.
Spookslot vereeuwigd als NFT , schijnbaar enkel voor personeel.
Dit geeft een vieze nasmaak, zeker omdat het niet voor het brede publiek beschikbaar is.
Jammer dat de Efteling nooit iets unieks kan doen voor het personeel zonder dat fans zuur worden.
Crowket Lullige reactie dit.
Ik heb het meer over het NFT-aspect. Zijn al genoeg negatieve geluiden over geweest in de media. Het strookt niet met de waarden en de missie van de Efteling.
Plus dit heeft ook niets meer met de sfeer van het Slot te maken. Als je het dan toch wil bewaren voor de eeuwigheid, waarom dan wél voor Pietje die sinds vorige zomer frieten bakt bij De Oost maar niet voor bezoeker Henk die al dertig jaar het Slot bezocht?
Hier meer info trouwens: https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/20230314-spookslot-in-3d-in-de-metaverse
Ik denk ergens toch nog echt dat het een 1 april grap is, die NFT.
Ook al verdedigen ze de keuze voor welke blockchain ze gaan gebruiken het meest milieuvriendelijk is. Dit staat haast haaks op het interview van Fons Jurgens over klimaat doelen/ toekomst visie etc..
We gaan het zien. Ook zonder nft had dit gekund overigens.
Wel vet voor het personeel. Ook al zou je er niks mee hebben, het is toch een extraatje.
Tim waarom dan wél voor Pietje die sinds vorige zomer frieten bakt bij De Oost maar niet voor bezoeker Henk die al dertig jaar het Slot bezocht?
Omdat iets extra's doen voor personeel ook wel eens mag. Overigens snap ik niet waarom de Efteling iets met NFT's zou willen, maar dat is een andere discussie.
Tim Dit geeft een vieze nasmaak, zeker omdat het niet voor het brede publiek beschikbaar is.
Reacties als deze geven mij een vieze nasmaak.
De Efteling is toch echt gewoon een bedrijf, waarvan de HR afdeling zo af en toe iets leuks voor het personeel doet en dat is alleen maar prima, want het is al moeilijk genoeg om aan personeel te komen en te houden.
Verder: Leuk dat ze dit doen! Het betrekt het personeel een beetje bij het nieuwe project
Tim Het NFT deel begin ik ook steeds bedenkelijker te vinden. Maar vooralsnog kan de Efteling nooit iets unieks bieden aan het personeel zonder dat de fanbase een hele opraas begint. Wat eigenlijk uniek is voor de Efteling. Maarja toch jammer voor het personeel dat zij vervolgens zo aangevallen worden.
NFT’s? Sorry Efteling, maar dat is echt kansloos in mijn ogen. Had je personeel iets anders gegeven dan deze milieubelastende troep.
Station-de-Oost Ik denk ergens toch nog echt dat het een 1 april grap is, die NFT.
Dat zou nog wel eens heel goed kunnen. Ook omdat er in de komende weken stap voor stap meer uitleg zou gaan volgen. Een attractie zoals het Spookslot volledig scannen en 3D vastleggen is niet gratis. Dat kan je terug verdienen met de verkoop van toegang (of NFT's), maar als je ze weggeeft kost het alleen maar geld. Ik verwacht dat er uiteindelijk vrije toegang voor iedereen komt tot de digitale versie van het Spookslot.
Ach ja, die medewerkers kijken er 1x naar en verkopen het daarna gok ik zelf:
Kan ik een Spookslot-NFT kopen?
We geven de Spookslot-NFT alleen uit aan medewerkers. Wanneer een medewerker besluit zijn of haar NFT te verkopen, dan kan dit enkel via een NFT-marktplaats als OpenSea. Mochten er medewerkers zijn die hier voor kiezen, dan kun je een bod doen. De NFT’s zijn naar verwachting vanaf begin mei verhandelbaar.
Waarom is de binnenkant van het Spookslot in de metaverse enkel beschikbaar voor medewerkers?
We hebben als Efteling nooit eerder een attractiegebouw op deze manier vereeuwigd of met de mogelijkheden van NFT's gewerkt, daarom kiezen we bewust voor een kleine groep. Daarnaast waarderen we onze medewerkers enorm en is dit een uniek cadeau aan deze 3000 collega’s. Dat wil niet zeggen dat je niet aan een sleutel kunt komen. Medewerkers kunnen er voor kiezen om de digitale sleutel te verkopen.
Wat ik ervan vind ga ik nog even laten bezinken, maar tot die tijd kan ik wel genieten van deze video's!
Voor mijn mening neem ik later wat meer de tijd, maar NFT en Efteling in een zin is sowieso niet positief te noemen. Wat voor ik voor nu wel heb zijn een paar plaatjes en de video die inmiddels ook op YouTube verscheen:
Zou het niet en 1 april grap zijn? En dat er dan bekend wordt gemaakt dat dit de voorshow wordt van Danse Macabre of iets dat je tijdens de "wachtreis" ervaart. Dat zou ook een gigantische stunt zijn natuurlijk.
Limburgleef
Het is ECHT geen 1 april grap. Dit is serieus.
En zoals aantal al gezegd hebben hier, het zijn die slechte geluiden in de media van NFTs zoals energiebelasting wat totaal niet rijmt. Maar ook hoe de Efteling hun eigen personeel (en indirect ook fans) nu aanspoort om actief te worden in de wereld van NFTs. Dit kan bij aantal mensen ook averechts werken, dke gaan nog neer proberen in dat wereldje en kunnen zo heel veel geld kwijtraken.
Blijft een absurd verhaal
Maar.. 'Metaverse' is officieel van Meta...
Andere kunnen ook een verse hebben, maar metaverse is van Meta. Dus moet je dan ook persé een Facebook account hebben en die troep. Ik blijf dit toch wel een beetje een vaag verhaal vinden. Ook al blijven ze beweren dat het geen grap is...
Metaverse én nft had ik liever niet geassocieerd gezien met het prachtige park in Kaatsheuvel..
Dit vat het goed samen:
In de video is te zien dat Ronald Donkers al het digitale Spookslot betreedt. Daarbij valt op dat dit al op maandag 13 februari gemaakt is, maar ook kan je de URL zien van het uiteindelijke digitale Spookslot.
https://acc-spookslot-metaverse.eftelingdigital.nl/
Als je die uitloopt kom je bij een inlogpagina. Ik heb uiteraard gekeken of op mijn e-mailadressen toevallig een mailtje komt maar helaas .
Station-de-Oost Maar.. 'Metaverse' is officieel van Meta...
De metaverse, of wat het moet worden, is niet van Meta. Hoogstens heeft het moederbedrijf van Facebook die naam aangenomen omdat ze die kant op willen ontwikkelen. De metaverse is een netwerk van 3d ruimten die aan elkaar gekoppeld zitten waarin men kan "leven". Het is waarschijnlijk de toekomst van het internet. Wat het precies gaat worden als het af is, dat weet nog niemand net zoals niemand wist hoe groot het internet zou worden toen dit voor het eerst vrijgegeven werd.