Michael Moeten winsten altijd maar tot in de hemelen groeien? Bedrijven die kiezen voor goede arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid en vertrouwen in personeel zouden toch in het verlengde dus ook kunnen kiezen om minder winst te maken? En let op, ik zeg bewust minder winst, geen verlies. Zolang een bedrijf nog steeds zijn investeringen kan terugverdienen, kan blijven investeren in de toekomst en iedereen in de organisatie zou een fatsoenlijke boterham verdienen zou de hoeveelheid winst geen argument meer hoeven zijn volgens mij. Personeel in deze tijden een minimumloon aanbieden of iets dat er net boven hangt is vragen om ongemotiveerd personeel binnen te halen. When you pay peanuts, you get monkeys.
Absoluut eens. Winst hoeft ook niet hoog te zijn, maar het gemiddelde commerciële bedrijf rekent daar wel op. Nu zal de Efteling natuurlijk iets anders ingesteld zijn en heeft het ook geen aandeelhouders om aan te rapporten (de Stichting zal niet zo kritisch zijn op de winst neem ik aan), maar toch moet het blijven groeien. En in de lijn van uitbreidingen, wil de Efteling meerdere miljoenen steken in nieuwe toevoegingen. Een paar ton winst per jaar helpt dan dus niet...
R013 Het werkte voorheen ook prima ( de combinatie) dus waarom nu zogenaamd niet meer? Wij hebben genoeg jeugd in dienst die meer dan gemotiveerd zijn. Alles beter dan midden in de zomer een hoop punten op slot te hebben.
Ze zullen er inderdaad genoeg zijn, maar niet voor werken in de hospitality a la Efteling. En als ze er al zijn, hoe behoud je ze? Punt van het verhaal is, van een afstand of vanuit een kleiner bedrijf gezien is het makkelijk gezegd dan gedaan.
wh_k Als personeel echt het probleem is kunnen ze ook kijken naar franchiseformules. Ben er zelf niet echt een fan van, maar dan outsource je het hele personeelsprobleem al. Gezinsrestaurants zoals 't Zusje en Loetje zouden wellicht nog wel passen binnen het Efteling-thema. Nogmaals, dit is voor mij ook echt een last resort maar op Disney Village vind je ook een Five Guys en McDonald's. Enige probleem is dan natuurlijk dat de omzet niet direct naar De Efteling gaat.
Hier ben ik het ook wel mee eens. Met de verbouwing van Panorama naar het nieuwe La Place concept, toont de Efteling dat het wel degelijk een mooi restaurant neer wil zetten, wat uitgebaat wordt door een externe partij. Als ze dat bij een wat meer grote partijen kunnen doen, denk ik wel dat dat een goede semi-lange termijn oplossing kan zijn. Zeker als er een Uitrijk-achtig gebied wordt gebouwd.