Mee eens, maar de Efteling is nog niet met die gedachte bezig denk ik. Daarvoor is te veel wat er te koop aangeboden wordt, gericht op de massa of van matige kwaliteit. Volgens mij zit er bij de Efteling heel hard ingebakken dat het voor iedereen moet kunnen zijn. Plus, de Efteling spreekt zelf ook altijd nog over bezoekersaantallen die nodig zijn om te groeien. Iets wat ik ook niet snap; je moet financieel gezond blijven, er is niet direct reden om te moeten groeien. De stap om niet per se méér bezoekers te willen, maar bezoekers vooral meer te laten uitgeven, lijkt mij een interessante. Daarmee prijs je je park voor een deel wel uit de markt, maar het kan hem ook in kleine dingen zitten.
Neem nou het feit dat de horeca ook om 18.00 sluit. Als de restaurants nou al tot 18.30 of 19.00 open bleven, kun je tot 18.00 attracties doen en daarna nog wat eten. Als je nu wil eten in het park, kost dat attractietijd. Daardoor zullen mensen de keuze maken om buiten het park te eten denk ik. Dit lijkt me wel zo voor de hand liggend dat er best een reden zal zijn dat het nu niet zo is, maar toch.
Ten tijde van Aquanura waren er veel plannen om het gebied rondom de Vonderplas op die manier in te richten. Veel horeca die ook wat langer open zou blijven. De Burger Backerey is daarvoor gekomen, maar veel meer is er later niet mee gedaan. Ik geloof wel in zo'n aanpak. Tivoli, de bakermat van de moderne pretparken, heeft het ook zo ingericht. Het gebied rond het centrale plein is omzoomd met barretjes en stalletjes waar je iets kunt eten of drinken. Het roept sfeer op en daarmee ook automatisch de lust om iets te halen.