Dag nummertje 3 en inmiddels al 19 achtbanen verder komen we net voor openingstijd aan op de toch al goed gevulde parkeerplaats. Van dit park wist ik niet veel vanaf, maar volgens de ervaringsdeskundige is dit wel het minste park van onze trip.
Six Flags America huisvest 9 achtbanen waaronder een van de laatste der Mohikanen, een Vekoma Flying waarvan er, als ik het goed heb, inmiddels nog maar 2 van operationeel zijn. Zeer benieuwd dus.
De 1e indruk van het park is goed, er is een leuke main street en hier en daar wat groen.

We besluiten om redelijk achteraan in het park te beginnen met Joker’s Jinx deze baan van Premier Rides geeft met zijn krachtige launch een verrassend goede rit weg en het lijkt of ie net een schilderbeurtje heeft gehad. Deze baan gaan we nog een keer tegenkomen alleen is ie daar indoor.
En meteen door!! Met zijn 63 meter hoge lifthill ontkom je niet aan Superman - Ride of Steel, de megacoaster van Intamin ziet eruit alsof deze juist een nieuw likje verf kan gebruiken. Verder is het zweten in deze hoek, er is geen groen, er is geen schaduw en er zijn geen vernevelaars. Hopelijk kan Superman wat verkoeling brengen. Aangezien de locals liggen de dobberen in het aangrenzende waterpark, kunnen wij direct instappen. De baan geeft met 117km/u een krachtig ritje weg, vooral de helix op de hoge betonnen footers is bijzonder leuk.

Vanuit de lifthill konden we al een blik werpen op de Vekoma Flying. Het viel ons op dat er, op de mannen met gele hesjes na, weinig volk was rondom Batwing. Een praatje met een personeelslid die bij het pad stond vertelde ons dat de baan verlopig dicht bleef en ze er druk mee bezig waren om het op te lossen. Het zal toch niet waar zijn dat we deze niet kunnen doen!
Dan maar naar Roar, de woodie geeft een ruw ritje weg en ik ben er niet echt kapot van. Als ik erachter kom dat het ook nog een om een GCI gaat verbaasd het me wel en kom ik tot de conclusie dat dit voor mij de slechtste GCI is die ik tot nu toe gedaan heb. Of zou het door de treinen Philadelphia Toboggan Coasters komen?
Het tempo zit er goed in, op naar de baan die in zijn vorige leven een stand-up coaster was. Firebird is tegenwoordig een floorless en de oranje track blinkt onder de Amerikaanse zon. Helaas blinkt het ritje niet zo uit, wat een onplezierige ritje was dat, er worden een paar rake klappen door de schouderbeugels tegen mijn gezicht uitgedeeld. Als dit nog een stand-up was, moest het haast wel een ritje regelrecht naar de hel zijn geweest.
Nog zo’n baan die vaak vervloekt wordt is de SLC van Vekoma die ook hier aanwezig is. Mind Eraser is in het eerste deel van baan prima te doen, maar ik juich weer te vroeg. Deze SLC is ook weer zo’n baantje zoals we die kennen, ruw en oncomfortabel en die zijn naam eer aan doet. Het enige lichtpuntje aan de baan is dat we hier vandaan konden zien dat Batwing zijn testrondjes aan het maken was.

Zoals batman zich haast naar zijn batmobile, zo haasten wij ons naar de Vekoma Flying, je weet maar nooit, voordat je het weet vliegt ie weer in storing.
En het geluk is aan onze zijde, als wij komen aangelopen laat het personeelslid ons door en kunnen wij als eersten een rondje op Batwing maken. Zoals eerder al gezegd zijn er van deze types nog maar 2 over en als je zo 1, 2, 3 naar de treinen kijkt zie je al dat er een hoop techniek bij komt kijken. We doen onze riemen aan, de beugels wordt gesloten en de stoelen gaan omlaag. Met een hele rare en onnatuurlijk houding gaan we de lifthill op, wat daarna volgt is een geweldige maar ook intense rit. Het voelt allemaal zo raar aan en de looping is een van de intense momenten die ik ooit in een achtbaan heb meegemaakt. Wat een toffe ervaring was dit! Ontzettend jammer dat er niet zoveel van deze banen zijn. Maar nu ook heel benieuwd naar het nieuwe type flying van Vekoma.

Nadat onze magen weer gevuld zijn met een Chinese maaltijd lopen we meteen door naar de kiddie van het park, gelukkig hebben we hiervoor ook geen kind nodig om een ritje te mogen maken. Great Chase is er weer een om af te vinken.
Ragin'Cajun is de Zamperla wilde Mouse van het park. En waar ie normaal gesproken een beetje spint, is het hier helemaal een ander verhaal. Deze spint als een dolle, wat wellicht ook aan het gewicht in het karretje kan liggen, maar we lachen ons kapot.
De laatste credit staat een beetje centraal in het park. Wild One ziet eruit als een echte houten klassieke achtbaan. Maar tot mijn verbazing komt de baan uit 1986, ik heb oudere banen gezien die er beter uitzagen. Afijn we stappen in en het eerste deel van de rit is verrassend soepel de weg terug is wat ruwer, maar overall is het eigenlijk best een leuk ding.

Nu heb ik pas 2 Six Flags parken gehad, toch heb ik ondanks de verhalen van “het zogenaamde slechtste” Six Flags park een prima dag gehad met leuke baantjes. Uiteraard was de Vekoma Flying de grootste verrassing van de dag. Morgen hebben we weer achtbaan geweld met Kings Dominion!

Bedankt voor het lezen en feedback / opmerking zijn weer van harte welkom
Volgende TR: Kings Dominion.

• Simon heeft hierop gereageerd.

Bij wilde one had ik exact t zelfde, dacht dat ding is uit 1953 ofzo 😂

Afgaand op de foto’s en delen van je verhaal is het eigenlijk best een leuk park! De betonnen platen zoals iedereen Six Flags bestempeld zijn ook hier niet in het hele park te vinden. Het ziet er in delen zelfs gezellig uit 😀
    Hoe warm was het?

Ik ben twee keer in de buurt geweest en twee keer heb ik het park geschrapt, maar inmiddels had ik al wel besloten dat ik de volgende wel even langs ga, want stiekem staan er toch nog een paar banen die wel de moeite waard zijn. Je hoorde nog wel eens van die horrorverhalen over de Vekoma Flyings, maar eerlijk gezegd vond ik de andere twee geweldige banen. Ik hoop dat FLY voor een dusdanige impulse gaat zorgen dat Vekoma meer van dit soort banen gaat verkopen. In China staat inmiddels nog een derde baan waarschijnlijk weg te roesten.

In DIscovery Kingdom stond volgens mij een zo goed als identieke Roar die al door RMC onderhanden is genomen, dus dat moet volgens mij geen enkel probleem zijn om om te bouwen. Ik ga er vanuit dat de treinen van deze hetzelfde zijn die op Gwazi stonden en daar deden ze de banen in ieder geval geen goed.

Zo te lezen is ook de volgende standup ombouw geen succes geworden. Bij de nog bestaande mogen ze zich wat mij betreft de moeite besparen en gewoon voor iets nieuws gaan.

Hadden jullie trouwens nog de hele dag nodig voor het park?

Bedankt voor het verslag.

John

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik gok dat de temperaturen dus de 32 en 36 graden liggen. Eigenlijk pas vanaf Dollywood beginnen de temperaturen enigszins fijner te worden. Hoewel we vandaag maar Holiday World gaan zal het wel weer warmer worden.
        Gelukkig wel een bezoek aan het zwempark.

Ron
        Wij zijn rond 17:00 weer weggegaan.

Cerveza Wild One is dan ook een klassieke achtbaan. 🙂 Gebouwd in 1916 in Paragon Park, in 1986 verplaatst naar dit park. Eigenlijk is het de op 3 na oudste achtbaan ter wereld, maar zo staat het niet in de statistieken van RCDB door de verplaatsing.

Vroeger was het verplaatsen van houten achtbanen nog iets normaler dan nu. Nu wordt het eigenlijk niet meer gedaan. (te arbeidsintensief geworden) Het enige 'recente' voorbeeld wat ik mij kan bedenken is Starliner in Cypress Gardens in 2007. Al is die met de komst van Legoland alweer gesloten in 2008.

Simon
          Dit zijn leuke feitjes om te weten, bedankt!

18 dagen later

Simon Vroeger was het verplaatsen van houten achtbanen nog iets normaler dan nu. Nu wordt het eigenlijk niet meer gedaan. (te arbeidsintensief geworden) Het enige 'recente' voorbeeld wat ik mij kan bedenken is Starliner in Cypress Gardens in 2007. Al is die met de komst van Legoland alweer gesloten in 2008.

Ik kwam toevallig in dit topic terecht en zie nu dit. Wat zonde dat deze Starliner is verwijderd en niet nog ergens anders is teruggekeerd. Ook bizar: ik zie op de foto's van deze baan dat de Vekoma rollerskater verplaatst is. Die lag eerst bij de turnaround van Coastersaurus en ligt nu de andere kant op met een darkridedeel erbij. Vreemd.

• Simon heeft hierop gereageerd.

Jules Het verhaal van de Starliner is nog bizarder. Hij is nog wel 'normaal' uit elkaar gehaald in Cypress Gardens in 2008. Hij is daarna terug gegaan naar het park waar hij vandaan kwam, Miracle Strip in Panama City in Noord-Florida. Dat park was ondertussen verplaatst naar een nieuwe locatie en weer open gegaan in 2010. Dat park heeft de baan uit Cypress Gardens voor een kleine prijs op de kop getikt. (na hem eerst te hebben verkocht aan hun in 2004/2005) De baan is dus terug gegaan naar Miracle Strip. Hij heeft daar een tijdje in storage gelegen, ze hadden geen geld om hem op te zetten. Na een paar jaar was de baan voor grote delen te verrot om nog opnieuw op te bouwen. Ze hebben plannen gepresenteerd in 2014 om een nieuwe Starliner te bouwen in 2016, dat zou een baan worden van GCI. Die baan zou wel wat donor onderdelen gebruiken van de oude Starliner (wat balken die nog goed waren) maar dat zou meer uit nostalgisch oogpunt zijn want de baan zou een andere layout krijgen. Helaas ging het niet door want het park is failliet gegaan in 2015.

De Starliner gaat dus definitief niet meer terugkeren. Het park verkocht in 2014 stukjes hout van de oude Starliner ter financiering van hun nieuwe baan, van balken die dus te ver verrot/gescheurd waren. (toen hadden we al moeten zien dat het financieel niet goed gaat met je park, als je dat gaat doen voor wat cash) Ze waren toen zo lief om er 1tje naar Nederland te sturen, dus ik heb hier thuis een heel uniek stukje coaster geschiedenis staan.

• Jules heeft hierop gereageerd.
            • Jules vindt dit leuk.

Simon Wow. WOW. Wat een verhaal en wat een souvenir.

De verkoop van blokjes houten achtbaan is tegenwoordig vrij normaal maar het verhaal en hoe je eraan gekomen bent maakt dit blokje wel erg bijzonder!