Fatouche Ik kan waarschijnlijk beter niet reageren maar doe het lekker toch.
Slecht geslapen? je zet de toon in iedergeval behoorlijk weer neer terwijl dat niet nodig is om een discussie te starten in mijn ogen.
Wat broodje unox betreft, neem ik aan dat ze bedoelen op 't feit dat de efteling die unoxworst behoorlijk aan het uitmelken is, tot in den treure toe, terwijl het niet zo'n heel bijzonder product is. Denk dat mensen liever zien dat het park die moeite steekt in andere producten. Mij maakt dat persoonlijk niet zo heel erg uit, want er is best wel wat keuze.
Dan over het gepiep over de corona cijfertjes en de investeringen. Het is inderdaad een broodje-aap verhaal.
Met die jaarcijfers, ze zijn 267 dagen open geweest in 2020 er zijn 2900.000 bezoekers geweest. dat zou betekenen dat er per dag gemiddeld rond 11.000 gasten zijn geweest. Die cijfers kloppen gewoonweg al niet het aantal dagen met bezoekers rond de 10.000 gasten is ongeveer 3 weken geweest. de rest is hoger geweest (lees: 20 tot 30 duizend gasten) Het echte aantal ligt hoger, maar dat wordt gewoon weggemoffeld.
Er is ten tijde van de hele coronacrisis geen moeite gedaan om te bezuinigen op dingen waarmee je echt geld kunt bezuinigen. Dingen die je als gezond bedrijf zou doen. Aquanura tijdens het seizoen gesloten houden had 2 voordelen kunnen hebben.
1: een aquanura kost net zo veel als de rest van het park een hele dag laten draaien. als je geen shows doet, ipv 2 per dag, had je dus 534 dagen extra aan stroomkosten uitgespaard om je park zonder aquanura te kunnen laten draaien. Dat is niet gedaan.
2: pandemie technisch had je zonder aquanurashow geen mensen massa's groepsvormingen etc, aangezien dat tijdens die periode nogal een ding was, had je goodwill gecreert (zeker ook een hoop kritiek gescheeld die negatief in het nieuws kwam) als je de shows had gecanceld.
Wat doet de efteling instead? niks... pas als zo'n beetje alles weer mag komen er zielige verhaaltjes opduiken over geen geld voor investeringen, onderhoud etc
Er is miljoenen steun naar dat park gegaan, waarmee het personeel doorbetaald kon worden. Ineens zit de efteling midden in de zomer met een personeels tekort... waar is al dat personeel heen gegaan dat doorbetaald kon worden? Die zijn niet allemaal vrijwillig weg gegaan.
Als de efteling echt zou willen bezuinigen, het echt zo slecht zou gaan kwa financien. Dan hadden ze een andere manier gehanteerd. dingen die logisch zouden zijn. maar er is niet veel logisch gebeurt. als je de shows had gecancelled om geld te besparen, en daarna nog niet rondkomt en dan wat onderhoud uitstelt, en als je dan nog niet rond komt ook een gedeelte van je personeel ontslaat. Dan is het een logisch verhaal. Maar hier wordt precies omgekeerd het pad belopen, en dan achteraf komt er een zielig corona verhaal naar buiten die net wat te laat is.
Maargoed, anyway, zoals jij zelf zegt:
Fatouche De Efteling investeert momenteel in andere zaken en heeft daarbij prioriteiten gesteld.
of die prioriteiten goed zijn vind ik twijfelachtig. ik had persoonlijk dat hele sinbad gebeuren in de ijskast gezet, en gewoon de kannibaal eraf gehaald, totdat je in beter vaarwater zit. Ik had persoonlijk Nest nog op de lange baan geschoven als dat contractueel had gekund (want dat weet je niet ofc) maar ik kan je met redelijke zekerheid zeggen dat ze in kaatsheuvel echt niet altijd goed nadenken, heb daar al vaak zat dingen gezien die iemand met gezond verstand niet had gedaan, of anders had gedaan. Waarbij het vervolgens maanden tot soms jaren duurt, voordat het gefixt wordt naar hoe het moet.
Fouten maken is menselijk, maar ervan leren ook, en dat is nu best wel pijnlijk zichtbaar.