Loekiloeki het probleem is dat dat in praktijk alleen duidelijk niet het geval is. Die paarden bij Raveleijn haperen, steigeren, geven duidelijk aan niet te willen, maar dan wordt er een keer aan de teugels getrokken en een tik met de laars gegeven en dan gaat het paard alsnog dat rondje door de arena rennen. Ik kan me niet indenken dat dat paard het dan leuk heeft, het zelf wilde, en het niet met tegenzin doet.
Zelf doe ik agility met de hond, voor degene die het niet kennen: dat is vergelijkbaar met paardensport in de zin dat de hond een parcours af moet leggen zonder fouten te maken. Soms heeft die hond dan geen zin, heb je wel eens. Mijn hond specifiek heeft bijvoorbeeld erg veel moeite met de "raakvlak toestellen". Ik kan die hond dan tegen haar zin in er wel overheen krijgen, maar dat wil en doe ik niet. We lopen er wel voorbij en doen iets wat het beestje wel leuk vind. Ja, dan lopen we op een wedstrijd de prijs mis, jammer dan. We doen het voor ons plezier, niet voor de winst.
Alleen dat is iets wat niet kan als je een show opvoert voor een volle tribune. Mensen verwachten iets, en je moet aan die verwachtingen voldoen. Datzelfde zie je ook bij sporten met dieren op professioneel niveau, er moet gepresteerd worden. Ik ben van mening dat dat inderdaad niet meer kan, een dier tegen zijn zin in forceren iets te doen.