MadMill Volgens mij is het niet zo dat CDA bepaalt waar Walibi het geld aan uitgeeft. Dat mogen ze in Biddinghuizen nog altijd zelf beslissen.
Ik weet niet precies hoe CDA zijn geld verdeelt, maar ik weet uit een paar interviews van Wouter Dekkers uit zijn Slagharen/MPG-tijd wel hoe Reunidos dat doet. Ik verwacht dat CDA op een soortgelijke manier werkt. Bij Reunidos is het zo dat alle parken zelf met voorstellen komen, en dat het Spaanse bestuur vervolgens bepaalt waar ze hoeveel geld aan willen besteden. Gevolg daarvan is dat een park die een goed plan heeft best een bak geld kan binnenslepen voor hun project, terwijl een park met een minder doordacht idee waarschijnlijk een veel lager budget toegeschreven krijgt. Als ik de verhalen goed begrepen heb was Wouter Dekkers erg goed in het neerzetten van zijn plannen, en kwam hij zo keer op keer ‘vooraan te zitten’ bij de verdeling van het geld. Een goede directeur dus die zijn visie kon omzetten in goede ideeën, en daarvoor ook budget kreeg.
Ervanuitgaande dat CDA op dezelfde manier werkt is het dus juist wel belangrijk wat voor visie een directrice als Masha neerlegt. Als de Fransen het park prima vinden lopen en ze niet veel vertrouwen in Masha’s ideeën hebben, zullen ze er minder in willen investeren.
Bij Walibi Belgium zag je iets soortgelijks. Dat park stond tot 2015 net zo goed stil als Walibi Holland. In 2016 kregen beide een flinke nieuwe achtbaan, tot zover gaat het nog gelijkop. Daarna kwamen de Belgen met een langetermijnvisie op de proppen, en sindsdien investeert CDA gretig in dat park. En dat heeft ze in Wavre een enorme stap verder gebracht. Kortom: meer visie, meer centjes, betere nieuwe attracties/gebieden. En daar heeft juist de directie van elk individuele park een heel belangrijke rol in.