Het houdt niet op deze week met alle aankondigingen vanuit Harderwijk. Na de eerder genoemde dubbele RMC single rail coaster en het indoorgebied wat naast de Village moet komen, gaat Walibi ook verder met het festivalisation project. Hierbij werden de afgelopen jaren elk jaar een themagebied aangepakt om het een festival sfeer te geven. De RMC single rails zijn opgeschoven naar 2025, maar Walibi wil toch iets bieden voor volgend jaar. Dat wordt dus een make-over van WAB Plaza.

https://www.looopings.nl/weblog/21853/Walibi-Holland-gaat-in-2024-weer-een-themagebied-vernieuwen.html

“Gebieden die verwonderen, uitdagen en verbinden. Kortom: thema's die je wilt ontdekken en die aansluiten bij de Instagram- en TikTok-werelden van kinderen, jongeren én hun ouders."
    Er is geen concept art en toch ben ik al bijzonder pessimistisch.

• Mark vindt dit leuk.

Ben wel benieuwd welk thema ze gaan pakken, het moet wel iets met muziek te maken hebben zodat ze de namen van de attracties en vooral Speed of Sound zo kunnen houden verwacht ik. Ben benieuwd waar ze mee komen.

Met Mascha aan het roer veranderd er geen ene moer🤣 Even zonder dollen , word het niet eens tijd dat er daar iemand anders aan het roer komt zodat Walibi weer eens echt gaat thematiseren? Ze probeert een sneer naar de pretparkwereld te doen terwijl ze een mooi park helemaal naar de afgrond gebracht heeft op gebied van theming , diversiteit in aanbod , bezoekersaantallen , identiteit. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Het is verbazingwekkend dat de eigenaren van de Walibi keten dit ook allemaal goedkeuren. In België laten ze zien dat het allemaal echt wel kan zoals het hoort.

Zonder Halloween waren de bezoekersaantallen echt heel erg triest geweest voor een park met zulke achtbanen.

Ik blijf herhalen dat de tijd van Six Flags echt ongelofelijk tof was en ik snak naar een Walibi wat daar ook maar enigzins op zou lijken. Helaas blijven ze deze ongelofelijke keuzes doorzetten en zal er dus niet snel veel veranderen.

Is het heel erg dat ik hoop dat Spinning Vibe en centralere plek krijgt? Staat al jaren waar hij nu staat, maar het is echt een hartstikke leuke zaak. Hier mag echt wel wat meer aandacht naartoe, of tenminste een fatsoenlijke wachtrij...

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Ezra Is het heel erg dat ik hoop dat Spinning Vibe en centralere plek krijgt?

Ik ben eerder bang dat dit het einde zal zijn voor Spinning Vibe. Deze flatride kost belachelijk veel onderhoud voor een infill. Ik hoop overigens dat ik het zelf mis heb, want het is de beste flatride in het park als er een goede operator bij staat. De geruchten zijn echter al decennia dat hij weg gaat. Dit is natuurlijk het perfecte moment om Spinning Vibe weg te halen...

Maar dat gebied is toch eigenlijk het enige gebied dat echt festival achtig is? Met muziek en al. Na graffiti, onkruid en geel met zwarte strepen ben ik zeer benieuwd met welk plan ze nu weer gaan komen.

De uitspraak "Hiermee onderscheidt Walibi Holland zich van andere parken, die doorgaans in een retro-perspectief thematiseren." is wel opvallend aangezien collega park Walibi Belgium hele klassieke thema's heeft als Cowboys, Egyptenaren en Jungle en dat dat juist erg gewaardeerd wordt.

R013 Ze probeert een sneer naar de pretparkwereld te doen terwijl ze een mooi park helemaal naar de afgrond gebracht heeft op gebied van theming , diversiteit in aanbod , bezoekersaantallen , identiteit. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Je kunt dat zo zien, maar je kunt ook zeggen: ze heeft wel andere theming laten aanbrengen, meer eenheid in de uitstraling weten te creëren, een RMC naar Nederland gehaald, een Mack prototype laten bouwen, de bezoekersaantallen zijn sinds haar aantreden volgens mij stabiel gebleven waardoor het park uiteindelijk weer wat kon investeren in nieuwe gebieden, achtbanen en verfbeurten. Dus eigenlijk kan ik mijzelf in bijna niets vinden in hetgeen jij nu beweert. Ik had vorig jaar een prima dag in het park, waar dat de jaren ervoor wel eens anders was.

Bedenk dat Walibi een park is was het vooral moet hebben van de jeugd en het ze dus blijkbaar wel lukt om dat vast te houden. De jeugd van 2010 is nu niet meer de doelgroep, maar er is wel nieuwe jeugd die het park nu bezoekt en misschien ook zelfs wat meer families dan zeg 10 jaar geleden.

En wat betreft bezoekers met Halloween, er zijn legio parken die succesvol hun bezoekers aantallen opkrikken met events. Moviepark, Bobbejaanland zijn hier goede voorbeelden van, maar ook Halloween in Toverland doet dat goed. Je ziet hier ook meteen de algemene deler, het zijn parken van gelijkwaardige grootte en aanbod. Ze hebben dat gewoon nodig.

Je mag niet verwachten dat ze zomaar gaan uitgroeien tot meerdaagse bestemmingen met miljoenen bezoekers.
        Ik ben vooralsnog blij dat er weer nieuwe attracties bij komen in plaats van weggaan en dat er eea fris in de verf gezet is. Ook al vind je het niet mooi of doe je het af als non-thema, het is toch een persoonlijke voorkeur.

Aanvullend op de bovenstaande reactie misschien ook goed om aan te vullen dat Walibi meer is dan enkel een attractiepark. Blik ken de jaarverslagen niet, maar kan mij zo voorstellen dat de stukken grond waar Lowlands en andere festivals zich afspelen even belangrijk of misschien wel belangrijker is dan het park. Op het niveau van Masha zullen daarbij gesprekken/ meeting meer op het gebied van politieke zaken gaan dan over de kleuren van een opstapstation.

FlyingTimo

FlyingTimo Je kunt dat zo zien, maar je kunt ook zeggen: ze heeft wel andere theming laten aanbrengen, meer eenheid in de uitstraling weten te creëren, een RMC naar Nederland gehaald, een Mack prototype laten bouwen, de bezoekersaantallen zijn sinds haar aantreden volgens mij stabiel gebleven waardoor het park uiteindelijk weer wat kon investeren in nieuwe gebieden, achtbanen en verfbeurten. Dus eigenlijk kan ik mijzelf in bijna niets vinden in hetgeen jij nu beweert. Ik had vorig jaar een prima dag in het park, waar dat de jaren ervoor wel eens anders was.

Bedenk dat Walibi een park is was het vooral moet hebben van de jeugd en het ze dus blijkbaar wel lukt om dat vast te houden. De jeugd van 2010 is nu niet meer de doelgroep, maar er is wel nieuwe jeugd die het park nu bezoekt en misschien ook zelfs wat meer families dan zeg 10 jaar geleden.

En wat betreft bezoekers met Halloween, er zijn legio parken die succesvol hun bezoekers aantallen opkrikken met events. Moviepark, Bobbejaanland zijn hier goede voorbeelden van, maar ook Halloween in Toverland doet dat goed. Je ziet hier ook meteen de algemene deler, het zijn parken van gelijkwaardige grootte en aanbod. Ze hebben dat gewoon nodig.

Je mag niet verwachten dat ze zomaar gaan uitgroeien tot meerdaagse bestemmingen met miljoenen bezoekers.
          Ik ben vooralsnog blij dat er weer nieuwe attracties bij komen in plaats van weggaan en dat er eea fris in de verf gezet is. Ook al vind je het niet mooi of doe je het af als non-thema, het is toch een persoonlijke voorkeur.

Dat jij dit theming durft te noemen. Meer eenheid in de uitstraling? Je bedoeld het grote aantal zeecontainers en graffiti door heel het park? Merlins Castle is verziekt , de Rapids zouden niet mis staan in Spreepark. Het Wilde westen is ook belachelijk ‘ge-upgrade’. Het park heeft geïnvesteerd in nieuwe gebieden die echt te lachwekkend voor woorden zijn. Het grote aantal pleinen waar vroeger rides stonden is ook heel mooi natuurlijk.Er is vanaf het moment dat Six Flags ermee stopte belachelijk veel weggehaald. Volgens mij is het niet meer als normaal dat je een achtbaan op zijn tijd verft.
          Nergens beweer ik dat je er geen leuke dag kunt hebben , maar als je even om je heen kijkt als je er loopt dan word je aan alle kanten geconfronteerd met theming die op een festival nog niet gebruikt zou worden. Ik loop niet warm van een auto op poten en een verwilderde tuin , om nog maar te zwijgen over bestaande gedeeltes volkladderen met graffiti. Bij Lost Gravity kan ik de theming nog enigzins waarderen , voor de rest slaat het helemaal nergens op.

Walibi zal onder Mascha nooit meer in de buurt komen van wat we in de Six Flags tijd gewend waren , sterker nog haar opvolger zal er een zware kluif aan hebben deze afbrokkelende bende weer tot een waardig park te maken. Des te pijnlijker is het dat Walibi Belgium wel de ene na de andere mooie upgrade krijgt. Om nog maar te zwijgen over Park Asterix.

In een wereld waar Toverland bijvoorbeeld ook grote achtbanen durft te bouwen en waar de Efteling altijd verrassend uit de hoek kan komen is op termijn ook het achtbaan voordeel verdwenen en dan heb je nog parken als Phantasialand met een beter coasteraanbod ( Taron , Mamba , Fly)

Want laten we eerlijk wezen dat het vandaag de dag allemaal spectaculair niet meer is kwa achtbanen. Goliath is een jaar of 20 oud , zeker nog een toppertje. Dan heb je Untamed als echte topper en Lost Gravity is nog een leuke baan. Banen als Speed of Sound , Condor ( au) Drako zijn niet noemenswaardig en de Xpress is nog wel oke.

Ik kan niet wachten op een indoor gebied vol met graffiti zeecontainers en knipperlichten.

Het zou mij niets verbazen als we hier het themagebied BURNED gaan krijgen ofzo, crazy leip voor de gemiddelde Walibi-bezoeker.
            De gevel van Club WAB, dat verder gaat als Was een Club.

Originelere thematisatie op het plein die de doelgroep meer aanspreekt dan ouderwetse thema's van die andere parken.

De vette draaimolen

Het operatorhuisje van de draaimolen

De dikke fontein

De gruwelijk coole arcade

De splashbattle bootjes worden vast roestige blusboten

De spirellokraam wordt vast een kraam van Vlammetjes met de naam Burn Baby Burn.

Een echt Walibi thema, uniek, origineel, crazy leip én zeecontainers.

Pretparkgenot Die fontein is anders wel heel erg cool.

R013 Dat jij dit theming durft te noemen. Meer eenheid in de uitstraling?

Dat het jouw persoonlijk niet aan staat doet er niet aan af dat dit óók een vorm van theming is. En hoewel ik er zelf ook weinig mee heb, zie ik wel de logica er achter. Éénheid heeft het alvast zeker (overal ziet het er als urban/vervallen/grafitti uit). Het voordeel ervan is vooral dat het ook meteen heel erg hufterproof is. In dat opzicht dus slim bekeken.

Verder werkt het voor hun doelgroep overduidelijk wél goed.. Waarschijnlijk zijn wij gewoon te oud om dit te kunnen waarderen. Net zoals ik ook niets met Tik Tok en dergelijke heb.

R013 Want laten we eerlijk wezen dat het vandaag de dag allemaal spectaculair niet meer is kwa achtbanen. Goliath is een jaar of 20 oud , zeker nog een toppertje. Dan heb je Untamed als echte topper en Lost Gravity is nog een leuke baan. Banen als Speed of Sound , Condor ( au) Drako zijn niet noemenswaardig en de Xpress is nog wel oke.

Dat ben ik dan wel redelijk met je eens. En pas de aangekondigde RMC single-rail coasters zullen dit wel goed kunnen aanvullen. Maar echte wereldtoppers zullen dat ook zeker niet zijn.
              Als ze qua coasters op wereldniveau weer goed mee willen komen, mogen ze wel snel met iets unieks komen. En dat het liefst een paar keer achter elkaar.
              En zelfs Europees gezien, zijn er zoals je zelf ook al zegt, nu al meerdere parken die nu al een beter aanbod coasters hebben. Dus dat word gewoon erg lastig.

• nander heeft hierop gereageerd.

The_Bullgod waarom moeten ze op wereldniveau meekomen?

En daarbij, drie RMCs in 2025, en 10 credits (als er niets weggaat) is best wel bijzonder. Als je dat in 2017 had gezegd, had ik gezegd dat je minder verfresten moet snuiven.

Ik vind het jammer dat ze het niveau van Wilderness niet doorgezet hebben voor de speed zone en Condor zone. Dat had echt beter gekund, zonder al te veel moeite/kosten.

Dat gezegd hebbende, Walibi was waarschijnlijk op zn best vorig jaar. 7 achtbanen, geen echt hard achterstallig onderhoud, groen stond er heel goed bij, je kon merken dat het park weet wat het wil zijn, en dat uitstraalt.

Beetje fout, niet te duur maar gewoon lol hebben. En op dat vlak doen ze het in Biddinghuizen buitengewoon goed.