- Bijgewerkt
Coasterfrenzy Het volgen van de haertline zou niet veel mogen uit maken. In de basis is het gewoon armwerking: Een kleine trilling dichtbij een as is een grote trilling ver weg van de as.
Ja, maar het lijkt mij dat die trilling afneemt naarmate je verder over de as beweegt richting de heartline. Op het punt van de heartline zijn de G-krachten namelijk het laagst. De heartline bij een wingcoaster ligt echter tussen de 2 zithelften in, dus zal daar nooit een maximale beperking van G-krachten plaatsvinden, wat bij DK wel gewoon kan.
In beide gevallen gaat het om een arm op een rail, maar door de positie van de zitplek ten opzichte van de heartline zou bij een soortgelijk baanverloop de DK-coach minder trilling moeten laten zien op basis van G-krachten.
Een trilling is immers een heen-en-weer beweging, en naarmate je dichter bij de heartline van een baan komt, wordt die heen-en-weer beweging verder en verder uitgevlakt.
Uiteindelijk is het natuurlijk hoofdzakelijk de constructie die de trilling gaat beperken, maar je kunt niet zonder meer stellen dat de heartline hier geen invloed op heeft, want dat heeft ie voor zover ik kan beredeneren wel degelijk.
Coasterfrenzy Of een karretje van Donkey Kong écht zo veel zwaarder is dan een B&M wing betwijfel ik eerlijk gezegd
Inderdaad, een B&M trein lijkt me groter en zwaarder. Een wingcoaster heeft een heel grote constructie met 4 zitjes en de constructie allemaal naast elkaar, waar DK juist een compactere bouw heeft voor 4 personen, omdat die alle 4 in één "bakje" zitten.