[2025] Universal Orlando bouwt 3e park: Epic Universe
Er zijn dus echt mensen die hier over klagen?
Het is een boekenreeks met fans die lyrisch worden over dit nieuwe deel in het universum. We moeten nu ook niet te kritisch zijn over deze tijdslijn sprong lijkt mij. Het gaat immer sover een boekenreeks waar boeken mensen bijten en waar je enkel bepaalde dieren kunt zien als je iemand hebt zien sterven…
Chingu Er zijn dus echt mensen die hier over klagen?
Ook daar verbaas ik mij over, opeens moet het wel kloppen met de realiteit blijkbaar en kan je niet op magische wijze naar een ander tijdperk porteren.
Maar de rest van het park is geen probleem hoor, dat is super realistisch allemaal en geen probleem, we vliegen op de rug van draken, komen een weerwolf tegen of een van lichaamsdelen in elkaar gezet monster, ook een race waar een aap achter het stuur zit is geen enkel probleem.
Maar het reizen naar een ander tijdperk door middel van een vuurtje is dan opeens een dingetje?
Ik vindt dat toch meten met twee maten hoor als kritisch puntje op een nog te openen pretpark.
JeepeeB opeens moet het wel kloppen met de realiteit blijkbaar
Niet de realiteit, zo naïef ben ik nu weer niet, maar wel volgens de verhaallijnen van de boeken. Dat staat namelijk de originele eerste contracten die Universal heeft met de schrijfster. Daarbij, ik persoonlijk vraag al maanden sinds de geruchten zijn gaan draaien waarom we naar het Ministry of Magic in London gaan vanuit Parijs. Ik heb persoonlijk tot nu toe alleen moeite met het Harry Potter gebied, puur en alleen maar omdat ik de toegevoegde waarde, buiten extra geld, niet zo zie. Bedoel het gebied heet letterlijk The Wizarding World of Harry Potter™ - Ministry of Magic™, welke niets te maken heeft met Parijs voor zover ik weet. Dus ik vraag gewoon een in mijn ogen logische, misschien wat kritische, maar normale vraag.
- Bijgewerkt
Ik vraag mij af of het publiek en de fans er ook zo naar gaan kijken even kritisch zoals hier ? Ikzelf zou gewoon genieten van ondergedompeld te worden in een fantasiewereld zonder te hard na te denken of het allemaal klopt. As long het overtuigend is neergezet,sfeervol en her en der dingen herken uit de films
- Bijgewerkt
luc136 Ik vind dit eigenlijk vooral klinken als recht lullen wat krom is. Ineens maar een ander transportmiddel verzinnen waarmee je toch drie totaal verschillende locaties aan elkaar rijgt.
Misschien ben je geen grote Harry Potter kenner maar het Floo Network is een bestaand iets in de Wizarding World, komt voor in de boeken en films en vrijwel elk huis van een Wizard of Witch die een open haard had, was hier aan verbonden.
Ik snap de weerstand of het kritiek tegen het gebruiken van de Floo Network dan ook niet. Ik vind het een uitkomst dat je op deze manier meer creatieve vrijheid krijgt. Je kunt het makkelijk noemen, ik noem het slim.
Het is toch ook niet anders dan heel de opzet van Epic World? Daar loop je toch ook door portalen om in werelden te komen? Het Floo Network zou daar zelfs een inspiratie voor kunnen zijn geweest. Wie weet.
Het tijdsverschil vind ik wel enigszins moeilijk aangezien daar nooit op deze manier mee gewerkt is in de materie die we nu hebben. Er wordt gezegd dat het Parijs uit 1920 is, de vraag is of Newt er dadelijk ook rondloopt of juist Harry Potter karakters met de Fantastic Beasts. Beide is gek, maar dat doet Disney ook nu bij de Star Wars landen.
Afijn. We gaan het zien.
Chingu binnen het fantasy genre is een zekere vorm van realisme belangrijk, om het verhaal te gronden. De tijdreis-verhalen uit Azkaban zijn kantje boord.
Kijk maar naar Game of Thrones: geen enkel probleem met draken, zombies, terugkeren uit de dood... Maar geen enkele fan kon het verdragen dat Daenerys in een kwartier van Dragonstone naar het Noorden vloog.
Teleporteren met haardvuur? Cool.
Daarnaast nog tijdreizen? Gewaagd.
Dat kloppend maken is echt iets wat alleen de fan bezig houdt.
- Bijgewerkt
R013 Maar is het niet juist de fan die ze met dit soort gebieden willen aantrekken?
De IP hype van tegenwoordig waar Disney en Universal op bouwen, komt voort uit het feit dat er ontzettend veel geld in te verdienen is omdat fans van over de hele wereld naar jou destinatie reizen om de wereld van een bepaald karakter of verhaal te beleven in het echt!
Dan zijn het dus toch juist de fans van dat IP om naar jou park te komen om dat allemaal te beleven? Dan lijkt het mij dat je ook redelijk trouw moet blijven aan de lore en de mechanismes in die wereld, en niet zomaar iets bestaands uit die wereld pakken, maar dat aanpassen naar eigen inzicht. Dan krijg je de fans juist tegen je.
Dat zie je recent voornamelijk bij de nieuwe Star Wars series van Disney of de Rings of Power serie van Amazon. De echte die-hard fans accepteren niet dat de studio's maar wat aanmodderen en 'regels' uit een bestaande wereld opeens aanpassen.
Nu verwacht ik niet dat dit kleine detail - tijdreizen via het Floo network - echt veel ophef zal veroorzaken (het gaat de fans immers om de totale beleving), maar ik kan me wel voorstellen dat menig fan dit wel gaat opvallen en hierover vragen heeft. Het is niet logisch omdat het volgens de regels in het Wizarding World, niet bestaat op deze manier.
BlueSpirit ze zullen er wel nog een draai aan geven, maar het floo netwerk was zelfs één van de belangrijkste elementen van hogwards legacy. Hoe ze het tijdreis element gaan verkopen weet ik ook nog niet, maar zowel de films als de boeken grijpen vaker terug naar de “oude” stijl die zo dicht ligt bij het tijdreizen dat zelfs een “magische” buurt in Parijs even goed in 2024 er uit kan zien zoals in 1924.
De fans willen de magie zien, de kleine zaken die HP groot gemaakt hebben. Er staan rijen in treinstations voor een foto van een karretje waar bovenop een futuristisch dak staat en eigenlijk niet op de juiste plek ligt.
Zolang je boterbier kunt kopen en er een giftshop is geven mensen geld uit. Dat bewijzen de honderden cadeau, game of geek winkels met de grootste rommel waar wij ons allemaal wel eens schuldig aan gemaakt hebben.
Een paar dagen geleden vloog er een uil mijn postvakje in…
Click to reveal Click to hide
!<
Gaaf!
Op die laatste foto, dat kan niet anders dan een shitload aan forced perspective + projecties worden. Tenminste, als ik die tegelwand zo bekijk.
In other news: op Twitter kwam ik bij Bioreconstruct het volgende tegen:
met iemand die daar op reageert dat karretjes om de zoveel seconden tot 1200 pph capaciteit zou moeten kunnen leiden. Dat zou voor zo'n ride toch al wel boven verwachting zijn, gezien de karretjes max 4 personen huisvesten.
Universal trekt echt alles uit de kast , hoog tijd om na de opening weer eens een trip die kant op te boeken!
Ook tof om eens te bekijken. Het verhaal achter Stardust Racers en enkele coole shots. Deze achtbanen zijn gigantisch!
TuttiFrutti lijken me ook in het donker fantastisch om te zien
De cijfers van de Universal parken in Orlando over 2023 waren niet al te best… een daling van 9.3% in bezoekersaantallen. En in het afgelopen kwartaal zagen we een omzetdaling van 10% en een winstdaling van 24% voor Universals parkendivisie. Serieuze dalingen dus.
Dat roept toch de vraag op of er wel behoefte is aan een derde Universal park in Orlando… was het misschien verstandiger geweest om de twee bestaande parken drastisch uit te breiden en renoveren?
De economie gaat niet denderend in de VS, dus mensen gaan bezuinigen (daarom gaat het bv. ook slecht met Starbucks). Dat gaan zowel Disney als Universal merken.
In dat licht kun je de vraag stellen: waarom gaat Universal opeens zo enorm hard met parken? Epic Universe, kleine indoorparken in de VS, een park in Engeland… waarom doen ze dat allemaal tegelijk? Niet om ons liefhebbers te plezieren (al denken we vaak van wel).
De reden is: moederbedrijf Comcast is een grote kabelmaatschappij. Maar mensen bewegen weg van kabel TV: iedereen gaat streamen. Ze moeten dus wegvallende inkomsten compenseren.
Dus probeert Comcast ook in te zetten op streaming (wat nog lastig winstgevend te krijgen is, zoals voor elke streamingdienst) én op pretparken.
De vraag is alleen: is het verstandig om zo snel zo veel geld in nieuwe parken te stoppen als je bestaande parken het momenteel niet bijzonder goed doen? Dat is best een gok.
Nu wil ik er niet meteen een drama-verhaal van maken, maar Epic moet het wel gaan waarmaken voor ze. En ik vind het nogal lastig te peilen hoe de ‘normale’ toerist tegenover Epic Universe staat… wat de bekendheid en interesse zijn. Wij zitten allemaal in de online pretparkbubbel en daar gaat het er al jaren over, maar hoe is dat buiten die bubbel? Want daar zal het geld uiteindelijk vandaan moeten komen.
Progress De cijfers van de Universal parken in Orlando over 2023 waren niet al te best… een daling van 9.3% in bezoekersaantallen. En in het afgelopen kwartaal zagen we een omzetdaling van 10% en een winstdaling van 24% voor Universals parkendivisie. Serieuze dalingen dus.
Dat roept toch de vraag op of er wel behoefte is aan een derde Universal park in Orlando… was het misschien verstandiger geweest om de twee bestaande parken drastisch uit te breiden en renoveren?
Of mensen stellen hun bezoek uit totdat Epic Universe open is
De cijfers van Disney vallen ook tegen. Misschien nog wel erger dan van Universal. Daarom is Disney nu ook met een inhaalslag bezig om mensen met nieuwigheden te trekken naar de parken. Dat zal voor Universal ook gelden. Enkel de bestaande parken uitbreiden (wat amper kan) of renoveren (wat niet per se nodig is), zal niet genoeg zijn om toeristen van over de hele wereld te trekken.
En ik denk ook echt wel dat mensen een bezoek uitstellen tot Epic Universe open is. Mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven. Dus waarom nu al gaan, als je dat volgend jaar of over 2 jaar ook kan, maar er dan meer te beleven is? Dat is ook mijn persoonlijke beweegreden. Mensen maken tegenwoordig gewoon bewuster keuzes.