De cijfers van de Universal parken in Orlando over 2023 waren niet al te best… een daling van 9.3% in bezoekersaantallen. En in het afgelopen kwartaal zagen we een omzetdaling van 10% en een winstdaling van 24% voor Universals parkendivisie. Serieuze dalingen dus.
Dat roept toch de vraag op of er wel behoefte is aan een derde Universal park in Orlando… was het misschien verstandiger geweest om de twee bestaande parken drastisch uit te breiden en renoveren?
De economie gaat niet denderend in de VS, dus mensen gaan bezuinigen (daarom gaat het bv. ook slecht met Starbucks). Dat gaan zowel Disney als Universal merken.
In dat licht kun je de vraag stellen: waarom gaat Universal opeens zo enorm hard met parken? Epic Universe, kleine indoorparken in de VS, een park in Engeland… waarom doen ze dat allemaal tegelijk? Niet om ons liefhebbers te plezieren (al denken we vaak van wel).
De reden is: moederbedrijf Comcast is een grote kabelmaatschappij. Maar mensen bewegen weg van kabel TV: iedereen gaat streamen. Ze moeten dus wegvallende inkomsten compenseren.
Dus probeert Comcast ook in te zetten op streaming (wat nog lastig winstgevend te krijgen is, zoals voor elke streamingdienst) én op pretparken.
De vraag is alleen: is het verstandig om zo snel zo veel geld in nieuwe parken te stoppen als je bestaande parken het momenteel niet bijzonder goed doen? Dat is best een gok.
Nu wil ik er niet meteen een drama-verhaal van maken, maar Epic moet het wel gaan waarmaken voor ze. En ik vind het nogal lastig te peilen hoe de ‘normale’ toerist tegenover Epic Universe staat… wat de bekendheid en interesse zijn. Wij zitten allemaal in de online pretparkbubbel en daar gaat het er al jaren over, maar hoe is dat buiten die bubbel? Want daar zal het geld uiteindelijk vandaan moeten komen.