Ik snap dit gebouw verhaaltechnisch steeds minder, ben ik bang. Hoegenaamd 'hergebruikte' gebouwen zijn op 't moment nogal in de mode in pretparkland - zie ook de vernieuwingen in Deep in Africa of 't gebouw waarin Spidey huist op Avengers Campus - maar deze vorm van story telling werkt mijns inziens enkel als het foutloos en volstrekt logisch wordt ingepast. Dat laatste is in de Efteling helaas niet het geval, waardoor het toch vooral een suffe gimmick blijkt. Alsof de ontwerpers twijfelen aan de zeggingskracht van hun eigen ontwerpen en daarom heel luid schreeuwen: "KIJK DAN! Wij denken heus wel na over achtergrondverhalen! KIJK DAN! Dit was eerst een kroeg en nu is het een kruidenier, helemaal met achtergrondverhaal en al!"
Want volgens dat achtergrondverhaal en al is de taverne afgebrand, soit dat gebeurt. Maar op miraculeuze wijze is daarbij enkel en alleen het dak in vlammen opgegaan en zijn de muren inclusief houten uitbouw op links onaangetast gebleven? Vervolgens komt er 'n charlatan voorbij die er zijn troep wil verkopen, ook dat kan vast gebeuren hoor. Maar in plaats van dat de kwakzalver de nieuwe naam/functie met 'n kwast in twee seconden op de gevel kalkt besluit-ie een heuse banier te fabriceren, heel sjiek? Totdat blijkt dat die luxe banier in slechts twee seconden lukraak op de gevel gesmeten werd en plompverloren scheef hangt!?
Ik vind 't gebouw qua ontwerp, vormentaal en materiaalgebruik heel stijl- en sfeervol, maar al deze opschmuck is toch helemaal niet nodig.