De dirigent zit behoorlijk dicht tegen de achterwand aan.
Dit doet mij vermoeden dat er in de dirigent zelf weinig techniek zit maar dat de aansturing gebeurt vanachter de pijpen van het orgel, en dat we kijken naar een grote stokpop in combinatie met slim gebruik maken van de zwaartekracht.
De hand beweegt ook een klein beetje op en neer met dirigeren, en dit is denk ik een hefboommechanisme met een duw en trek mechanisme erin, oftewel wordt er geduwd dan gaat de hand omhoog, en wordt er getrokken dan gaat de hand naar beneden.
Ook deze staven worden vanachter de pijpen aangestuurd met waarschijnlijk een simpel techniekje.
Het hoofd zien we weliswaar in flitsen maar er zit een “wiebel” in zover ik het kan beoordelen.
Hier vermoed ik dat het hoofd op een stevige veer of aan meerdere veren bevestigd is, en door de zwaartekracht en het lichaam iets naar links of rechts te laten kantelen dat het hoofd ook een tikkie die kant op gaat.
Ik kan er totaal naast zitten, maar het lijkt mij het meest logische en handigste ook voor de technische dienst in geval van problemen zodat niet het hele figuur open gehaald hoeft te worden.