Geertmans Ik snap echt niet waar al deze kritiek vandaan komt. Omdat de Efteling aangeeft dat het bij dansemacabre een abdij betreft gaat iedereen gelijk zeiken als er ook maar een detail is dat niet realistisch zou zijn. Waarom zou de Efteling niet een unieke abdij mogen bouwen? Omdat er voor het spookslot niet echt en referentie kader is met andere “spookslotten” worden er veel minder hoge eisen gesteld.
Verscheidene mensen doen op dit forum hun best om heel duidelijk te beargumenteren waarom ze over bepaalde zaken zo denken, waaronder ook ik dat heb gedaan. Het oogt weinig charmant als mensen hun best doen om het je uit te leggen, dat je dan andermans mening maar als "zeiken" bestempelt. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Inhoudelijk had ik eerder al het volgende op je geantwoord, met betrekking tot wat er dus beter had gekund:
Niek Ze willen enerzijds kiezen voor die prachtige statige maar verloren abdij-achtige bebouwing, maar maken er vervolgens een kinderlijk iets van door die random blauwe planken tegen de ramen te pleuren, en die rare mismatch hier in de poort door te voeren.
ook @Japio geeft je een mooi antwoord en onderbouwde post:
Japio Het ziet er an sich allemaal best fraai uit, maar veel dingen matchen niet. De vorm van alle gebouwtjes in het gebied is redelijk inspiratieloos en de abdij zelf is ook nog erg repetitief.... (etc).
Onder de streep wordt het eindresultaat fantastisch wat mij betreft hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind gewoon dat Efteling hier te veel op twee benen hinkt: enerzijds willen ze het superrealisme van de ingeschaduwde afgebrokkelde prachtig opgemetselde muren, en vervolgens gooien ze dat andere stijltje er tegenaan, waardoor die hele eerste inzet weer teniet wordt gedaan. Als ze met Danse Macabre een waardige vervanger van het Spookslot willen neerzetten, moeten ze het niet in de 'guitige hoek' zoeken met die oh-zo-casual plankjes voor de ramen.