JorisR Vraagje voor de kenners: hoe lang zou Joris en de Draak na deze renovatie met Titan track erbij dan weer mee moeten kunnen?
Moeilijk om op te oordelen, vooral omdat zelfs GCI er geen volledig antwoord over kan geven. Er is geen enkele GCI-achtbaan in Europa (en hetzelfde klimaat) die zoveel uren draait, in weer en wind, en zo weinig downtime kent. Daardoor kan er heel moeilijk vergeleken worden en moet je Joris in feite zien als een uniek geval (met dus unieke problemen).
Vooral het jaar-rond draaien heeft een grote impact, maar ook weersomstandigheden zijn niet te onderschatten op een houten achtbaan: de eigenschappen van hout veranderen bijvoorbeeld afhankelijk van temperatuur en vochtigheid. Bij een lagere temperatuur kan hout bijvoorbeeld meer elasticiteit krijgen dan bij warmer weer, maar in kouder weer verliest hout een deel van zijn vochtigheid zodat dit krimpt en kleiner wordt. Dat heeft natuurlijk allemaal invloed op hoe de attractie draait en werkt en is voor Joris een groter probleem dan de andere houten coasters die minder in deze temperaturen moeten rijden.
Binnen 2 jaar zou de volledige track vervangen moeten zijn door ironwood, wat beter bestand zou moeten zijn tegen de omstandigheden waarin Joris werkt. Ik kan er wel niet zoveel over terugvinden of GCI al eerder met ironwood gewerkt heeft (op een gerucht dat dat op WickerMan op de top-layers gebruikt zou zijn), dus het is nog een beetje spannend om te zien wat voor impact het juist gaat hebben. Maar gezien alles vermoed ik dat Joris makkelijk nog 10 jaar stand kan houden, er zal (net zoals nu) ook nog regelmatig onderhoud plaatsvinden en wanneer het nodig is, een re-track, dus ik zie hem niet snel verdwijnen.