Het ligt er echt totaal aan welke dag je gaat.
Ik was er begin mei vorig jaar, toen de Duitsers geen vakantie hadden maar de Hollanders wel, en daardoor was het alsnog vrij druk in het park.
Echter is het enorme voordeel van Europa Park dat alles gewoon op maximale capaciteit draait, dus echt lang wachten hoef je eigenlijk nooit, uitzonderingen daar gelaten.
En ook als je bereid bent om de single riders ingang van de achtbanen te nemen, kan dat de wacht tijd echt enorm verkorten. Zo stond er bij blue fire een rij van 40 minuten, maar was ik bij de single riders na 1 treintje wachten al aan de beurt. Maar het is wel de vraag waar je geplaatst wordt.
Verder zou ik de parkplattegrond er fysiek dan wel digitaal bij pakken, en dan 's ochtends bij opening kijken welke kant het grote publiek op loopt. Vaak is dat het grote publiek gelijk naar achteren loopt waar de grote achtbanen staan, en wat ik dus de laatste keer heb gedaan, is eigenlijk deze route:
- Voletarium
- De drie darkrides in italie (spookslot, volo da vinci en piccolo mondo
- Eurosat (maar deze kun je later doen, want de keren dat ik deze route nam, was dit in de ochtend toch redelijk lang wachten)
- Eventueel de uitkijktoren, en daarna Silver star
- Dan om de mercedes benz hall heen, en gelijk afbuigen naar pegasus.
- Poseidon en Cassandra
- Atlantis
- Bob baan
- Hierna zou je in theorie het kinder land kunnen bezoeken voor de Baa-Expres, maar als je daar niet om geeft dan ga je rechtsaf in plaats van rechtdoor, om uit te komen bij:
- Rusland, dus Euro Mir
- Daarna loop je eigenlijk terug als je nog even door Engeland heen wil, maar daar kun je ook op de terugweg doorheen lopen.
- Want als je gewoon rechtdoor loopt na die hele foute russische dark ride kom je bij de Rulantica Darkride.
- Nederland, dus Piraten in Batavia (sla deze hoe dan ook niet over! Elke keer als ik deze route deed, kon ik zo instappen toen ik hier aan kwam, maar ook als het druk is, sluit hoe dan ook aan in de rij!)
- Josefine's Zauberfahrt
- Daarna loop je vlak langs de hal van piraten naar de grote achtbanen, dus niet om het meer heen lopen, om zo uit te komen bij Fjord Rafting, en vandaar ga je verder:
- Blue fire
- Wodan
- Eventueel doe je Blue fire en Wodan nog een keer, want daar is echt wel tijd voor, althans, die tijd had ik wel.
- Splash battle als je er van houd
- Vindjammer
- Atlantica supersplash
- Dan loop je terug en hou je atlantica en vindjammer aan je linkerkant, en steek je tussendoor richting het meer van Josefine Zauberfahrt. Dan ga je rechtsaf, en kom je in Oostenrijk:
- Tiroler Wildwasserbahn
- Alpencoaster Enzian
- Daarna kun je even rechtsaf naar Spanje, maar daar staan eigenlijk alleen maar 2 molens
- Dan loop je richting de Donau Dampfer, die je nog zou kunnen doen, maar als je Josefine al hebt gedaan, heb je eigenlijk alles al gezien
- Sprookjesbos
- En je sluit af met Arthur
- En als er nog tijd over is, pak je de monorail naar een station waar je nog wat wil doen, en gebruik je verder de monorail als vervoermiddel als je lange afstanden moet afleggen.
Toen ik er was ging het park om 9 uur open en sloot om 18 uur. Zoals gezegd was het vrij druk in het park, maar daar merkte ik tijdens mijn bezoeken eigenlijk niets van. Eigenlijk vanaf het allereerst dat ik Europa park bezocht (in 2010 alweer) heb ik deze route gelopen, en dat bevalt me uitstekend!
Sinds Arthur open is, kom ik met bovenstaande route, altijd tegen een uur of half 5, 5 uur aan bij Arthur, en heb ik Blue Fire en Wodan soms zelfs meer dan 3 keer bereden. En zelfs dan is er dus nog tijd voor re-rides.
Wat je absoluut NIET, en ik herhaal NIET moet doen, is de mensenmenigte achteraan lopen. Want dat resulteert in vrij lange wachtrijen bij de grote achtbanen op het begin van de dag.
Als je zorgt dat je daar later aan komt, is het grote gros al weg, en kun je vaak (maar weer spreek ik van toen ik er was) zo doorlopen.
Enige tricky points in deze route zijn Eurosat, en toch ook wel Blue fire en Wodan, omdat die eerste vrij in het begin ligt, en de eerste grote achtbaan is die je tegenkomt, en bij blue fire en Wodan kan het gewoon altijd wat drukker zijn.
Maar over het algemeen geld voor mij dat ik vrijwel overal echt niet lang hoef te wachten, en nagenoeg zo door kan lopen. Maar ik heb dus totaal geen ervaring hoe dat op een echt drukke dag is.
Probeer dus om de drukte heen te plannen, volg mijn route, en je doet alles op 1 dag, zonder dat je je heel erg moet haasten.
Helaas heb ik geen ervaring met de hotels en dergelijke, want ik heb mijn hotel eigenlijk altijd op een uur of 2 reizen vanaf Europa park zelf, omdat ze dan gewoon stukken goedkoper zijn, en ik het niet erg vind in de trein te zitten.
Wat betreft Rulantica. Dat is zeker een aanrader! Maar hier kun je het beste van te voren even checken wat de wachttijden zijn. Dit kan op meerdere plekken maar ik gebruik looopings/wachten. Op basis daarvan kun je zelf inschatten of het de moeite waard is of niet, want als je op basis daarvan weet dat je niet alle glijbanen gaat doen, dan zou ik het zelf niet zo gauw doen, omdat Rulantica niet echt goedkoop is.
Maar als je zo'n combi ticket hebt, dan maakt het niet zoveel uit denk ik.
Ik hoop dat dit je wat inzichten heeft gegeven! Veel voorplezier in ieder geval alvast!
Edit: Ik zie dat ik dit hele verhaal eigenlijk voor niets heb getyped, want ik heb me vergist in de datum.
Maar wellicht dat iemand anders nog wat aan mijn route en tips heeft 🙂