Hallo!
Wij gaan komende zaterdag voor 1 dag naar Europapark met 6 vrienden.
Het is voor ons de eerste keer. Gezien dit een verrassingsweekend is voor mijn partner (die dol is op pretparken)
had ik graag wat tips gehad:

• Welke attracties kunnen wij het best doen op 1 dag? Welke route doen wij het best? Is er iemand die een voorbeeldroute heeft?
  • Waar eten wij het best 's avonds? Graag lekker en betaalbaar!
  • Kan je ook in de hotels van het park eten als je het park niet bezoekt. Wij komen immers de vrijdagavond toe.
  • Is het de moeite om zaterdagavond (na het park) ook nog Rulantica te bezoeken?

Dank alvast voor de tips! 😀

Ik zou als eerste naar de achterkant van het park gaan: met Blue Fire en Wodan. Deze achtbanen moet je sowieso gedaan hebben. Hierna kun je bijvoorbeeld naar Piraten in Batavia gaan. De attracties die je sowieso gedaan moet hebben: Blue Fire, Silver Star, Wodan, Piraten in Batavia, EuroMir, Eurosat, Voletarium en Arthur.

retro202 Kan je ook in de hotels van het park eten als je het park niet bezoekt. Wij komen immers de vrijdagavond toe

Ja dit is mogelijk.

Algemene tip: kijk in de app of de virtuele wachtrij aanstaan: dit kan een hoop tijd besparen bij o.a Blue Fire, Eurosat CanCan coaster en Euromir

De tips van Rulantica en het eten kan ik helaas niet beantwoorden

Je kunt ook heerlijke cocktails drinken in de hotels! Mijn favoriet is boven in de bar van Colosseo, altijd gezellig daar!

Wat betreft Rulantica, je kunt daar zwemmen tot 22:00 uur dus dat is wel de moeite waard. Er bestaan ride en slide tickets, dat is een combi ticket voor het pretpark en waterpark. Maar volgens mij kun je ook een avondticket los kopen voor Rulantica. Het beste kun je dat op de website bekijken.

Buiten het park heb ik 2 favoriete restaurants, Zum Ochsen en Grieks restaurant Mythos.

Oh ja, als je nog van shows houdt dan is de ijsshow altijd wel de moeite waard!

Veel plezier alvast!

Dave_coaster Algemene tip: kijk in de app of de virtuele wachtrij aanstaan: dit kan een hoop tijd besparen bij o.a Blue Fire, Eurosat CanCan coaster en Euromir

Mocht de virtuele wachtrij aanstaan, reserveer dan direct Wodan bij opening park (je tickets kun je van te voren koppelen). Deze is vrij snel op, Blue Fire is de vaak de 2e die op raakt maar heeft aan het einde van de dag minder lange rijen.

Wij vonden Rulantica in de avond heerlijk, zeker om met een drankje lekker in het water te hangen.

Dank je wel alvast! 🙂 Ik noteer ook de ijsshow!
      Via welke ingang gaan we het best binnen?

• Audrey heeft hierop gereageerd.

retro202 Ik zou geen shows bezoeken als je hier voor de 1e keer bent, 1 dag het park bezoekt en op een zaterdag gaat. Ga lekker attracties doen.

Qua eten, reserveer voor de avond in het Camp Resort bij de Silverlake Saloon. Goed eten, betaalbaar en een gezellige sfeer! Je kan een reservering hiervoor maken via de Europapark website. Voor de middag kan je in het park heel lekker eten bij Spices met een tof uitzicht op de rapid.

Veel plezier!

Wij zijn in de herfstvakantie in Europapark en Rulantica geweest en het was toen wel druk, maar wachttijden waren nog goed te doen.
        Afgelopen weekend en de dagen daarna is het ontzettend druk met wachttijden die oplopen tot 70 min.
        Ik denk dat je aanstaande zaterdag wel een hele dag Europapark nodig hebt om alles te kunnen doen! Goeie tip is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de Virtual Line, gebruik die voor Wodan, Arthur en Blue Fire. Maar met grote drukte is het moeilijk om deze alle 3 te doen met Virtual Line.
        Nog een goede tip is: Ga op tijd, zorg ervoor dat je echt uiterlijk 8.45 uur in het park zelf bent. Om 9 uur gaan de poorten binnenin het park open en loop dan direct richting Blue Fire/Wodan. Ga in de Blue Fire en zet ondertussen de Virtual aan voor Wodan. Na Wodan Virtual Line voor Arthur proberen aan te zetten, deze zou je dan waarschijnlijk in de middag pas kunnen doen.
        Nogmaals, eerst Europapark, eten in de saloon (mits er plaats is) en dan nog Rulantica lijkt me veel haastwerk.

• Mark heeft hierop gereageerd.
        • Upwego vindt dit leuk.
          6 maanden later

Wij hebben afgelopen woensdag in de meivakantie voor het eerst EuroPark bezocht met ons gezin met drie kinderen (11-8-8). Van te voren op dit forum wat tips opgedaan en bij binnenkomst direct doorgelopen naar de Blue Fire en Wodan. Helaas moesten onze kinderen een beetje "opwarmen" qua achtbanen en wilden niet meteen mee. Na enige vertraging zijn mijn vrouw en ik in Wodan gegaan. Dat was meteen 30min wachten, dus ik gok dat er meer mensen hetzelfde idee hadden als wij.
          Maar gelukkig was dat ongeveer het maximale wat we de rest van de dag hebben moeten wachten. En gelukkig zijn onze kinderen daarna ook met alles meegegaan. Dit hebben we allemaal gedaan in 1 dag:

• Wodan
          • Pirates in Batavia
          • Theekopjes
          • Vliegende Hollander
          • EuroMir
          • Lada auto drome
          • Arthur
          • Fjord rafting
          • Vintage cars
          • Voletarium
          • Can Can coaster
          • Swiss bob run
          • Silver Star
          • Silverstone, rest Junkfrau Glacier flight (opgesplitst)
          • Poseidon
          • Matterhorn
          • Blue fire
          • Whale adventures
          • Euro Mir 2e keer

Overigens zou ik deze volgorde niet overnemen qua route, best veel lopen 😆 . Bij de grote attracties was de wachttijd maximaal 30-35 minuten. Dus prima te doen. Ook hebben we een paar keer gebruik kunnen maken van de Virtual line.

We hebben zo'n beetje alle dingen kunnen doen die we vooraf hadden gepland. Dus het is wel te doen in één dag. Maar we hebben nauwelijks gezeten (lunch mee en tijdens het wachten opgegeten), het was niet zo druk en het park was van 9 tot 19:00 open.

12 dagen later

Het ligt er echt totaal aan welke dag je gaat.
          Ik was er begin mei vorig jaar, toen de Duitsers geen vakantie hadden maar de Hollanders wel, en daardoor was het alsnog vrij druk in het park.
          Echter is het enorme voordeel van Europa Park dat alles gewoon op maximale capaciteit draait, dus echt lang wachten hoef je eigenlijk nooit, uitzonderingen daar gelaten.
          En ook als je bereid bent om de single riders ingang van de achtbanen te nemen, kan dat de wacht tijd echt enorm verkorten. Zo stond er bij blue fire een rij van 40 minuten, maar was ik bij de single riders na 1 treintje wachten al aan de beurt. Maar het is wel de vraag waar je geplaatst wordt.
          Verder zou ik de parkplattegrond er fysiek dan wel digitaal bij pakken, en dan 's ochtends bij opening kijken welke kant het grote publiek op loopt. Vaak is dat het grote publiek gelijk naar achteren loopt waar de grote achtbanen staan, en wat ik dus de laatste keer heb gedaan, is eigenlijk deze route:

• Voletarium
          • De drie darkrides in italie (spookslot, volo da vinci en piccolo mondo
          • Eurosat (maar deze kun je later doen, want de keren dat ik deze route nam, was dit in de ochtend toch redelijk lang wachten)
          • Eventueel de uitkijktoren, en daarna Silver star
          • Dan om de mercedes benz hall heen, en gelijk afbuigen naar pegasus.
          • Poseidon en Cassandra
          • Atlantis
          • Bob baan
          • Hierna zou je in theorie het kinder land kunnen bezoeken voor de Baa-Expres, maar als je daar niet om geeft dan ga je rechtsaf in plaats van rechtdoor, om uit te komen bij:
          • Rusland, dus Euro Mir
          • Daarna loop je eigenlijk terug als je nog even door Engeland heen wil, maar daar kun je ook op de terugweg doorheen lopen.
          • Want als je gewoon rechtdoor loopt na die hele foute russische dark ride kom je bij de Rulantica Darkride.
          • Nederland, dus Piraten in Batavia (sla deze hoe dan ook niet over! Elke keer als ik deze route deed, kon ik zo instappen toen ik hier aan kwam, maar ook als het druk is, sluit hoe dan ook aan in de rij!)
          • Josefine's Zauberfahrt
          • Daarna loop je vlak langs de hal van piraten naar de grote achtbanen, dus niet om het meer heen lopen, om zo uit te komen bij Fjord Rafting, en vandaar ga je verder:
          • Blue fire
          • Wodan
          • Eventueel doe je Blue fire en Wodan nog een keer, want daar is echt wel tijd voor, althans, die tijd had ik wel.
          • Splash battle als je er van houd
          • Vindjammer
          • Atlantica supersplash
          • Dan loop je terug en hou je atlantica en vindjammer aan je linkerkant, en steek je tussendoor richting het meer van Josefine Zauberfahrt. Dan ga je rechtsaf, en kom je in Oostenrijk:
          • Tiroler Wildwasserbahn
          • Alpencoaster Enzian
          • Daarna kun je even rechtsaf naar Spanje, maar daar staan eigenlijk alleen maar 2 molens
          • Dan loop je richting de Donau Dampfer, die je nog zou kunnen doen, maar als je Josefine al hebt gedaan, heb je eigenlijk alles al gezien
          • Sprookjesbos
          • En je sluit af met Arthur
          • En als er nog tijd over is, pak je de monorail naar een station waar je nog wat wil doen, en gebruik je verder de monorail als vervoermiddel als je lange afstanden moet afleggen.

Toen ik er was ging het park om 9 uur open en sloot om 18 uur. Zoals gezegd was het vrij druk in het park, maar daar merkte ik tijdens mijn bezoeken eigenlijk niets van. Eigenlijk vanaf het allereerst dat ik Europa park bezocht (in 2010 alweer) heb ik deze route gelopen, en dat bevalt me uitstekend!

Sinds Arthur open is, kom ik met bovenstaande route, altijd tegen een uur of half 5, 5 uur aan bij Arthur, en heb ik Blue Fire en Wodan soms zelfs meer dan 3 keer bereden. En zelfs dan is er dus nog tijd voor re-rides.

Wat je absoluut NIET, en ik herhaal NIET moet doen, is de mensenmenigte achteraan lopen. Want dat resulteert in vrij lange wachtrijen bij de grote achtbanen op het begin van de dag.

Als je zorgt dat je daar later aan komt, is het grote gros al weg, en kun je vaak (maar weer spreek ik van toen ik er was) zo doorlopen.

Enige tricky points in deze route zijn Eurosat, en toch ook wel Blue fire en Wodan, omdat die eerste vrij in het begin ligt, en de eerste grote achtbaan is die je tegenkomt, en bij blue fire en Wodan kan het gewoon altijd wat drukker zijn.

Maar over het algemeen geld voor mij dat ik vrijwel overal echt niet lang hoef te wachten, en nagenoeg zo door kan lopen. Maar ik heb dus totaal geen ervaring hoe dat op een echt drukke dag is.

Probeer dus om de drukte heen te plannen, volg mijn route, en je doet alles op 1 dag, zonder dat je je heel erg moet haasten.

Helaas heb ik geen ervaring met de hotels en dergelijke, want ik heb mijn hotel eigenlijk altijd op een uur of 2 reizen vanaf Europa park zelf, omdat ze dan gewoon stukken goedkoper zijn, en ik het niet erg vind in de trein te zitten.

Wat betreft Rulantica. Dat is zeker een aanrader! Maar hier kun je het beste van te voren even checken wat de wachttijden zijn. Dit kan op meerdere plekken maar ik gebruik looopings/wachten. Op basis daarvan kun je zelf inschatten of het de moeite waard is of niet, want als je op basis daarvan weet dat je niet alle glijbanen gaat doen, dan zou ik het zelf niet zo gauw doen, omdat Rulantica niet echt goedkoop is.
          Maar als je zo'n combi ticket hebt, dan maakt het niet zoveel uit denk ik.

Ik hoop dat dit je wat inzichten heeft gegeven! Veel voorplezier in ieder geval alvast!

Edit: Ik zie dat ik dit hele verhaal eigenlijk voor niets heb getyped, want ik heb me vergist in de datum.
          Maar wellicht dat iemand anders nog wat aan mijn route en tips heeft 🙂

Jeff82 Ga op tijd, zorg ervoor dat je echt uiterlijk 8.45 uur in het park zelf bent. Om 9 uur gaan de poorten binnenin het park open

Mijn ervaring van de laatste jaren; om 08:30 in het park en gelijk Voletarium doen die dan al open is, dan om 09:00 het park in met een eerste attractie al op zak.

maramsp dit was mijn volgorde: we overnachten in collosseo dus verkeerde volgorde ben ik gegaan goed te doen, 1ste keer geweest 1-2 mei kon gwn in 1 dag
            Alpenexpress
            Terol log flume
            Wodan
            Blue fire
            Atlantica
            Fjord rafting
            (Snorri touren, maar was dicht i.v.m. storing):
            Piraten in batavia
            Koffiekopjes
            EuroMir
            Schlittenfahrt sneeuwvlokken (ofzo iets staat jn rusland)
            Matterhorn blits
            Schweizer bobbahn
            Abenteuer Atlantis (echt leuk om te dlen)
            Fluch vond cassandra
            Poseidon
            Eurotower
            Madame freudenreich
            EuroSat
            SilverStar
            Ep Express Griekenland
            Ep express hoofdingang (duitsland)
            Ep express hotelingang (spanje)
            Ep express Spanje
            Ep express Griekenland
            Ep express hoofdingang (duutsland)
            Voletarium, leuke "hoofd" souvenirshop (efteldingen enzo)
            Geisterschlos
            Piccolo mondo
            Scghweizer bobbgahn 2x
            Sprookjesbos, huis van doornroosje
            Arthur the ride
            Wortelglijbgaan (vind EP een attractie...)
            7x alpenexpress, blijven zitten 7x(: medewerkers hadden er zin in

Dag erna gegeten bij foodloop, MustDo prima eten voor een pretpark terwijl dit restaurant om de beleving gaat

Misschien ben k een attractie vergeten srr daarvoor park was tot 7 uren open met max wachttijd 40min(blue fire en Arthur)
            Hier nog at foto's
            Tip: navigatiesysteem in app, wij waren verdwaald na onze 1ste 2 attracties, vooral voor 1ste keer maar ook daarna