Tim Zullen we de martelscène in Fata dan ook maar schrappen?

Ik kan niet wachten tot ze met martelzones komen in de Efteling.

Maar, an sich weinig tot geen problemen met het verdwijnen hiervan. Ik hoop dan wel dat de Baron een ander attribuut krijgt, maar die pijp voegde sowieso al weinig toe en is al lang niet meer op zijn originele plek te vinden.

Hopelijk vergeten ze dan de Draak in Carnaval Festival niet, want die zit precies al jaren te vapen 😅

Ergens snap ik het wel, echter, moet alles wat in het verleden fout was nu gebannen worden?... straks komen er mensen die vallen over de keuken van Doornroosje of andere uitbeeldingen waar vlees gebruikt is, of mensen die vinden dat roodkapje genderneutraal moet zijn, of de vele verwijzingen naar alcohol in de sprookjes/attracties.

Ik snap goed dat we nu in een tijd leven waarin alles gezonder en beter moet en ben persoonlijk blij dat men het park zo goed als rookvrij gaat maken, maar om nu alle sprookjes/attracties aan te pakken waarin dit te zien is....

In de wachtrij van De Vliegende Hollander staan allemaal vaten met drank. Dat kan dan natuurlijk ook niet. Je moet wel het goede voorbeeld geven. 😉

Of Looopings is te voorbarig geweest (expres?) of de Efteling heeft het bijgestuurd na de reacties.

Dutch23 Dat laatste denk ik in ieder geval niet. Dan zijn ze er namelijk vroeg bij als je het mij vraagt. Misschien een verkeerde communicatie, verkeerd opgepakt of inderdaad te voorbarig geweest.

Eftelingpanda Ergens snap ik het wel, echter, moet alles wat in het verleden fout was nu gebannen worden?...

Nee totaal niet, sterker nog ik ben van mening dat je juist die herinneringen aan het verleden op wat voor manier dan ze ook zijn moet bewaren en laten zien.
      Zo laat je zien dat je juist een oog voor het verleden hebt en je laat zien dat het tegenwoordig heel anders is.
      Ga je alles maar uitbannen wat enigszins riekt naar iets slechts dan creëer je een samenleving die nergens meer tegenkan en ook geen ruggengraat meer heeft.
      En met sommige zaken is dat al pijnlijk zichtbaar.

JeepeeB Ga je alles maar uitbannen wat enigszins riekt naar iets slechts dan creëer je een samenleving die nergens meer tegenkan en ook geen ruggengraat meer heeft.

Nu wil ik geen bommetje droppen hier maar die samenleving is er voor een groot deel al. Je merkt het aan alles.

Loekiloeki Bedenk dat social media daar een groot aandeel in heeft, dat is sowieso negatief en verrot tot het bot. Misschien wel de slechtste uitvinding ooit, in hetzelfde rijtje als radioactieve tandpasta en sigaretten met asbest in de filter.

Monsieur Cannibale heeft volgens mij al laten zien dat er gepoogd wordt de geschiedenis te laten wissen. Net zoals de zwarte pieten op het sinterklaas plein en nu weer dit. Ik heb er moeite mee gezien omdat het van een arrogantie getuigd van het hebben van een hogere moraal.
            Naar mijn idee moet je dit er gewoon in laten gezien de context toch ontzettend duidelijk is.

Marco Nou ja social media is een zegen en een vloek. Je bereikt de doelgroep snel en makkelijk maar iedereen geeft ook snel en makkelijk een mening. 😋 En los gezien van of het een goede keuze was of niet, ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat zonder social media Monsieur Cannibale nog gewoon in het park stond. Maar begrijp me niet verkeerd. Ik ben blij dat Sirocco er nu staat. Die is tenslotte 10x beter.

Maar om nog even terug te komen op die rookzones. Als het aan mij had gelegen dan had ik die zones ook niet aangelegd. Of je park is helemaal rookvrij, of gewoon niet. Maar niet een beetje.

Goede zaak. Zoals ik op Twitter zei; Puur kijkende naar huidige maatstaven zou je kunnen concluderen dat roken gewoon niet moet worden genormaliseerd. Te beginnen bij sprookjesfiguren. Roken = slecht. Aanpassen van dat soort beelden zou een prima stap zijn in mijn ogen.

Pretparken zijn geen musea en in de Efteling komen massa's kinderen en ouders. Dus kritisch kijken naar wat scenes, helemaal prima. Nog genoeg te winnen in de Efteling. Maar dit is een goede stap.

Loekiloeki Doen ze dat al niet? Originele versie Zes Zwanen gelezen? Uiteindelijk maak je als park keuzes in hoe je je verhalen verteld. Je past het in de eindredactie toch weer aan. Dus originele vertellingen veranderen toch altijd. Is nu ook niets nieuws. Ik snap de bepaalde romantiek van zaken, maar in essentie kunnen we wel concluderen dat roken gewoon een vreselijk slechte gewoonte is. En vaak rokers normaliseren dit gedrag. En het is nu ook niet dat het overal verdwijnt. En waar praten we dan over. Een rokende pijp van een Baron. Who cares.

Ik snap ook niet zo goed waarom discussies gelijk groter gemaakt worden: 'ja maar wat is dan de volgende stap' - 'ja maar dan mag drank ook niet'. Samenlevingen veranderen en parken volgen dat. En soms wat sneller en soms wat langzamer dat je zou willen. Verandering is moeilijk, maar het is al sinds dag 1 van pretparken worden zaken aangepast naar de huidige maatstaven van de maatschappij. Laten we nu niet doen dat dit slecht is, volgens mij is dit juist goed en houdt het je merk duurzaam in de toekomst. Dus hup; snel nog wat scenes her en der kritisch bekijken. Vooral in Fata Morgana is daar nog een hoop te winnen.

Loekiloeki En los gezien van of het een goede keuze was of niet, ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat zonder social media Monsieur Cannibale nog gewoon in het park stond.

Vergeet niet dat zelfs voor de opening van Monsieur Cannibale er al klachten waren en het aangepast werd zodat het nét erdoor kon. Het is niet dat het een ongeschreven blad was, al van bij de opening.

Voor de rest, blij dat de uitbeeldingen verminderd worden, waar het nu weggehaald wordt zal het mij niet storen.

Social media maakt dingen zichtbaarder waardoor soms wat zaken in een stroomversnelling komen natuurlijk. Maar het is niet dat door social media een attractie ineens meer racistisch is geworden. Het was altijd al een racistische uitbeelding in de molen. En zoals je zei; al bij de opening een discussiepunt. Enkel merk je dat het nu gewoon wat sneller aan de kaak wordt gesteld en daardoor een groter bereik heeft. Informatie gaat sneller heen en weer, maar uiteindelijk is het tempo waarmee zaken veranderen nu ook weer niet echt versneld imo.

laprikantan hoezo geachiedenis wissen? Dit gaat gewoon om het verwijderen van racistische karikaturen. Betekent niet dat we daarmee doen alsof de geschiedenis nooit bestaan heeft, betekent alleen dat we vooruit bewegen met de maatschapij. Sterker nog, de meeste mensen die voor het verwijderen van dit soort karikaturen zijn, pleiten ook voor het extra uitlichten van het slavernijverleden en systematisch racisme in onze geschiedenis. Dit heeft niks temaken met het claimen van een hogere moraal t.o.v. vroegere generaties, maar getuigt simpelweg van een progressie naar een meer egalitaire samenleving.

Eftelflags Dus hup; snel nog wat scenes her en der kritisch bekijken. Vooral in Fata Morgana is daar nog een hoop te winnen.

Serieus? Je beeldt een fantasiewereld af. Een attractie of sprookje is geen afspiegeling van de moderne maatschappij. Dat is immers de kracht van de Efteling.

Volgens mij is een sprookje juist een spiegel (ha!) naar jezelf of de maatschappij. Soms iets duidelijk en soms wat vergezocht. Maar als zaken nu echt kwetsend zijn in de huidige tijdsgeest, dan is er toch niets mis mee dat te veranderen? En laten we niet doen alsof dat nu niet gebeurd en dat het slecht is. Brengt ook positieve veranderingen mee. Volgens mij is de 6 zwanen nu een veel fijnere uitvoering dan het origineel en is de uitvoering van M&M toch ook een iets fijnere uitbeelding dan het origineel. Dat pas je toch ook wel aan in de tijdsgeest.

Fata is in 1986 geopend, toen was er een hele andere tijdsgeest. Net als bij zoveel andere attracties. Een samenleving veranderd en je zult daar toch echt altijd op moeten in blijven spelen. Want waarom zou je doelbewust willen kwetsen. Volgens mij is de kracht van de Efteling dat het altijd actueel blijft, en dan horen sommige aanpassingen daar gewoon bij. Soms ben ik het er ook niet altijd mee eens. Maar ja, je moet als park ook over 10 jaar nog wel je bezoekers trekken.

Roken was vroeger nog normaal. Maar kan je je voorstellen dat mensen nu roken in een cafe? Of in een vliegtuig? Nee natuurlijk niet. Kijk eens hoe niet normaal we iets nu vinden wat eigenlijk tot een aantal jaar terug nog hartstikke normaal was. Back naar dit topic; laten we roken niet normaliseren en kinderen minder in aanraking laten komen met die vreselijk slechte gewoonte. Mooie stap van een park.

Eftelflags laten we roken niet normaliseren en kinderen minder in aanraking laten komen met die vreselijk slechte gewoonte

De focus van het nieuwe beleid leek me eerder om mensen niet in de vieze rook van anderen te laten staan. Dat vind ik prima. Confrontatie met de sigaret heb je sowieso nog. Denk maar aan de nieuwe rookzones waar tientallen mensen staan te paffen.

Ik deel mijn mening met Danny volledig; roken hoort gewoon niet meer thuis in een pretpark anno 2022. En het is niet dat tabak zo geromantiseerd wordt of moet worden: het is ongelofelijk ongezond, het veroorzaakt enorme overlast voor iedereen er rond en het heeft letterlijk geen enkel voordeel.

Naar sociale media toe: daar valt veel over te zeggen. Het is vooral gevaarlijk om in een klankkast terecht te komen waar jouw mening constant versterkt wordt. Ik ben zelf opgegroeid in ongetwijfeld de meest creatieve stad van België (Aalst, bekend voor z'n carnaval) en het doet mij pijn om te zien dat ze zich daar vastklampen in het huidige. Bijvoorbeeld, in Aalst vieren ze Sint-Maarten ipv Sinterklaas, dus dit weekend al. De Sint heeft daar zijn intrede gedaan, geflankeerd door Zwarte Pieten - er werd nogal furore gemaakt door het stadsbestuur dat het "de echten" waren, en geen roetpieten. Je krijgt dan een hele heisa online met mensen die heel wat reacties erop laten, en vooral op de artikels van mensen die die beslissing aan de kaak stellen, krijg je extreme reacties: en dat is het moment dat het argument van "wij zijn niet racistisch" of "het is niet racistisch" overboord gaat. Ik heb de meest smerige reacties gezien.
                      Wat ik verwacht van een stad zoals Aalst, is dat ze het creatief gaan oplossen. Het is een ongelofelijk creatieve stad, met een prachtig (en gigantisch) carnaval: als er een stad is die ik in staat acht om een creatieve oplossing te vinden, dan is het die stad wel.

Hetzelfde gaat volgens mij op voor de Efteling: het is een ongelofelijk creatief bedrijf - daar is het op gebouwd. En wat vroeger kon, kan niet noodzakelijk meer in deze tijd: de tijdsgeest verandert, we hebben meer informatie over hoe iets echt is (we kunnen letterlijk alles nu opzoeken, vroeger was dat een pak moeilijker) en sommige dingen waren gewoon fout. En dan is het in mijn ogen geen zwaktebod om toe te geven: dat kan eigenlijk niet meer (of, we kunnen het beter doen!).
                      Zo is het in mijn ogen gelopen bij zowel Carnaval Festival als Monsieur Cannibale: de wijzigingen die uitgevoerd zijn, doen in mijn mening geen afbreuk aan het origineel en hebben het zelfs versterkt. De nieuwe Afrika scene ligt nu meer in lijn met de andere scenes (de andere gaan ook over feest vieren, niet op jacht gaan) en Sirocco is een totaal andere ervaring dan Monsieur Cannibale, op een veel hoger niveau.
                      In mijn ervaring is zoiets absoluut geen zwaktebod, maar juist een teken van inzicht en bereidheid om fouten aan te pakken. In Fata Morgana zitten er ongetwijfeld ook enkele scenes in die wat aangepast kunnen worden, en als dat gebeurt kan ik enkel maar toejuichen dat de Efteling daar het inzicht voor heeft, maar vooral ook de aandacht voor heeft om hun parels meer en meer op te poetsen.

Om maar te zeggen; ik begrijp dat je geen problemen hierin ziet en dit kan plaatsen. Het gaat over een klein iets, tenslotte (roken), maar dat is net de reden waarom dit geen probleem is: het is niet dat de Baron ineens een andere stem krijgt of dat hij ineens gifgroen haar krijgt.

Tim Denk maar aan de nieuwe rookzones waar tientallen mensen staan te paffen.

Ik denk dat deze zones toch zo veel mogelijk worden verscholen d.m.v. heggen of muurtjes e.d.