Ik deel mijn mening met Danny volledig; roken hoort gewoon niet meer thuis in een pretpark anno 2022. En het is niet dat tabak zo geromantiseerd wordt of moet worden: het is ongelofelijk ongezond, het veroorzaakt enorme overlast voor iedereen er rond en het heeft letterlijk geen enkel voordeel.
Naar sociale media toe: daar valt veel over te zeggen. Het is vooral gevaarlijk om in een klankkast terecht te komen waar jouw mening constant versterkt wordt. Ik ben zelf opgegroeid in ongetwijfeld de meest creatieve stad van België (Aalst, bekend voor z'n carnaval) en het doet mij pijn om te zien dat ze zich daar vastklampen in het huidige. Bijvoorbeeld, in Aalst vieren ze Sint-Maarten ipv Sinterklaas, dus dit weekend al. De Sint heeft daar zijn intrede gedaan, geflankeerd door Zwarte Pieten - er werd nogal furore gemaakt door het stadsbestuur dat het "de echten" waren, en geen roetpieten. Je krijgt dan een hele heisa online met mensen die heel wat reacties erop laten, en vooral op de artikels van mensen die die beslissing aan de kaak stellen, krijg je extreme reacties: en dat is het moment dat het argument van "wij zijn niet racistisch" of "het is niet racistisch" overboord gaat. Ik heb de meest smerige reacties gezien.
Wat ik verwacht van een stad zoals Aalst, is dat ze het creatief gaan oplossen. Het is een ongelofelijk creatieve stad, met een prachtig (en gigantisch) carnaval: als er een stad is die ik in staat acht om een creatieve oplossing te vinden, dan is het die stad wel.
Hetzelfde gaat volgens mij op voor de Efteling: het is een ongelofelijk creatief bedrijf - daar is het op gebouwd. En wat vroeger kon, kan niet noodzakelijk meer in deze tijd: de tijdsgeest verandert, we hebben meer informatie over hoe iets echt is (we kunnen letterlijk alles nu opzoeken, vroeger was dat een pak moeilijker) en sommige dingen waren gewoon fout. En dan is het in mijn ogen geen zwaktebod om toe te geven: dat kan eigenlijk niet meer (of, we kunnen het beter doen!).
Zo is het in mijn ogen gelopen bij zowel Carnaval Festival als Monsieur Cannibale: de wijzigingen die uitgevoerd zijn, doen in mijn mening geen afbreuk aan het origineel en hebben het zelfs versterkt. De nieuwe Afrika scene ligt nu meer in lijn met de andere scenes (de andere gaan ook over feest vieren, niet op jacht gaan) en Sirocco is een totaal andere ervaring dan Monsieur Cannibale, op een veel hoger niveau.
In mijn ervaring is zoiets absoluut geen zwaktebod, maar juist een teken van inzicht en bereidheid om fouten aan te pakken. In Fata Morgana zitten er ongetwijfeld ook enkele scenes in die wat aangepast kunnen worden, en als dat gebeurt kan ik enkel maar toejuichen dat de Efteling daar het inzicht voor heeft, maar vooral ook de aandacht voor heeft om hun parels meer en meer op te poetsen.
Om maar te zeggen; ik begrijp dat je geen problemen hierin ziet en dit kan plaatsen. Het gaat over een klein iets, tenslotte (roken), maar dat is net de reden waarom dit geen probleem is: het is niet dat de Baron ineens een andere stem krijgt of dat hij ineens gifgroen haar krijgt.